Αρχική σελίδα / Δημοσιεύσεις

Δημοσιεύσεις

 

Άρθρα σε επιστημονικές εκδόσεις

 

“Ο ρόλος των αποφοίτων των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών στην μουσική εκπαίδευση”, Μουσικολογία 18, Εξάντας, Αθήνα 2003, σ. 106-114. [περίληψη]

“Σύντομη θεώρηση των αρχών που διέπουν τις συγχορδιακές ακολουθίες”, Πολυφωνία 3, Κουλτούρα, Αθήνα 2003, σ. 106-118. [περίληψη]

«Αντίς για Όνειρο»: Απόπειρα αποκατάστασης και κατανόησης ψηφίδων της Έντεχνης Νεοελληνικής Μουσικής”, Πολυφωνία 7, Κουλτούρα, Αθήνα 2005, σ. 93-146. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Οι διαφορετικοί τύποι σονάτας – Θεωρητικοί του 18ου αιώνος (Α΄)”, Πολυφωνία 8, Κουλτούρα, Αθήνα 2006, σ. 36-57. [περίληψη]

“Ερμηνευτικές προσεγγίσεις ενός πολυδιάστατου έργου: Η Μεγάλη Φούγκα του Beethoven”, στο: Ολυμπία Ψυχοπαίδη-Φράγκου – Christoph Stroux – Νίκος Τσούχλος – Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), Μουσική Ανάλυση και Ερμηνεία (Πρακτικά Β΄ Συνεδρίου Μουσικολογίας / Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 4-6 Νοεμβρίου 2003), Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Αθήνα 2006, σ. 269-289. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 18ου αιώνος (Β΄)”, Πολυφωνία 9, Κουλτούρα, Αθήνα 2006, σ. 67-97. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 18ου αιώνος (Γ΄)”, Πολυφωνία 10, Κουλτούρα, Αθήνα 2007, σ. 35-64. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 19ου αιώνος (Α΄)”, Πολυφωνία 11, Κουλτούρα, Αθήνα 2007, σ. 89-118. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 19ου αιώνος (Β΄)”, Πολυφωνία 12, Κουλτούρα, Αθήνα 2008, σ. 8-37. [περίληψη]

“Η τριμερής ασματική μορφή στο έργο του Mozart: δύο κρίσιμες επισημάνσεις”, στο: Μάρκος Τσέτσος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), W. A. Mozart. Δεκαπέντε προσεγγίσεις, Νεφέλη (σειρά «Μουσικολογία»), Αθήνα 2008, σ. 168-202. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 20ού αιώνος (Α΄)”, Πολυφωνία 13, Κουλτούρα, Αθήνα 2008, σ. 61-101. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 20ού αιώνος (Β΄)”, Πολυφωνία 14, Κουλτούρα, Αθήνα 2009, σ. 7-37. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 20ού αιώνος (Γ΄)”, Πολυφωνία 15, Κουλτούρα, Αθήνα 2009, σ. 67-99. [περίληψη]

“Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Συμπερασματικές επισημάνσεις επί των τριών πρώτων τύπων σονάτας – Η συμβολή της θεωρίας των Hepokoski και Darcy στην τρέχουσα επιστημονική συζήτηση”, Πολυφωνία 16, Κουλτούρα, Αθήνα 2010, σ. 112-154. [περίληψη]

Musike Epitheoresis [Μουσική Επιθεώρησις] (Athens, 1921-1922)”, στο: RIPM Online Archive of Music Periodicals (Full-Text), 2010. [συνοπτική εισαγωγή (στα αγγλικά)]

Musika Chronika [Μουσικά Χρονικά] (Athens, 1925, 1928-1934)”, στο: RIPM Online Archive of Music Periodicals (Full-Text), 2010. [συνοπτική εισαγωγή (στα αγγλικά)]

“A Peculiarity in Haydn’s Early Symphonic Work: Form and Possible Sources of the First Movement of Symphony Hob. I:21”, Studia Musicologica 51/3-4, Akadémiai Kiadó, Budapest 2010, σ. 419-428. [περίληψη]

Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Ο τέταρτος τύπος σονάτας (“σονάτα-ρόντο”) και άλλες συναφείς με αυτόν μορφές”, Πολυφωνία 17, Κουλτούρα, Αθήνα 2010, σ. 96-131. [περίληψη]

“Οι μορφές του μενουέττου και του scherzo στο συνολικό πιανιστικό ρεπερτόριο του Joseph Haydn”, στο: Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), Purcell, Händel, Haydn, Mendelssohn: Τέσσερις επέτειοι (Πρακτικά συμποσίου, Αθήνα, 27-28 Νοεμβρίου 2009), University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2011, σ. 157-171. [περίληψη]

Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Ο πέμπτος τύπος σονάτας (“σονάτα κοντσέρτου”) στην θεωρία του 18ου και του 19ου αιώνος”, Πολυφωνία 18, Κουλτούρα, Αθήνα 2011, σ. 86-124. [περίληψη]

Το ζήτημα της μορφής του τελικού μέρους στις σονάτες για πληκτροφόρο του Joseph Haydn της δεκαετίας του 1770”, Μουσικολογία 20, Νήσος, Αθήνα 2011, σ. 88-143. [περίληψη]

Ο Chopin και η μορφή σονάτας: συνολική αποτίμηση μιας περιορισμένης αλλά και πολύπλευρης σχέσης”, στο: Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), Τρεις εποχές – Τέσσερις επέτειοι: Pergolesi, Chopin, Schumann, Barber (Πρακτικά συνεδρίου, Θεσσαλονίκη, 26 & 27 Νοεμβρίου 2010), Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α., Αθήνα 2011, σ. 138-154. [περίληψη]

Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Ο πέμπτος τύπος σονάτας (“σονάτα κοντσέρτου”) στην θεωρία του 20ού αιώνος και στην εποχή μας”, Πολυφωνία 19, Κουλτούρα, Αθήνα 2011, σ. 7-49. [περίληψη]

Η Σονάτα «Η ψυχή μου» του Δημήτρη Μητρόπουλου και η θέση της στην ευρύτερη εργογραφία του συνθέτη”, στο: Ιωάννης Φούλιας – Γιάννης Μπελώνης – Γιώργος Βλαστός – Τάσος Κολυδάς (επιμ.), Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960): πενήντα χρόνια μετά (Πρακτικά συνεδρίου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 12-13 Νοεμβρίου 2010), Ιόνιο Πανεπιστήμιο / Τμήμα Μουσικών Σπουδών / Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής – εκδ. Orpheus (Μ. Νικολαΐδης), Αθήνα 2011, σ. 33-43. [περίληψη]

Η γέννηση και η εξέλιξη ενός συνθέτη: ο Δημήτρης Μητρόπουλος κατά την δεκαετία του 1910”, Πολυφωνία 20, Κουλτούρα, Αθήνα 2012, σ. 117-130. [περίληψη]

Η μουσική του Ludwig van Beethoven μέσα από τα πρώτα κείμενα περί μουσικής μορφολογίας του Heinrich Birnbach (1827-1829)”, Πολυφωνία 21, Κουλτούρα, Αθήνα 2012, σ. 52-97. [περίληψη]

Researching the early work of the composer Dimitri Mitropoulos: some historical and analytical remarks on his Un morceau de concert for violin and piano”, στο: Evi Nika-Sampson – Giorgos Sakallieros – Maria Alexandru – Giorgos Kitsios – Emmanouil Giannopoulos (επιμ.), Crossroads: Greece as an intercultural pole of musical thought and creativity (Conference proceedings, Thessaloniki, 6-10 June 2011), School of Music Studies of the Aristotle University of Thessaloniki, Thessaloniki 2013, σ. 339-345. [περίληψη]

Κωνσταντίνος Δ. Οικονόμου: ένας σκαπανέας της επιστήμης της μουσικολογίας στην Ελλάδα του μεσοπολέμου”, Μουσικολογία 21, Νήσος, Αθήνα 2013, σ. 201-233. [περίληψη]

“Ο Δημήτρης Μητρόπουλος και η ελληνική Εθνική Σχολή Μουσικής”, Πολυφωνία 23, Κουλτούρα, Αθήνα 2013, σ. 7-36. [περίληψη]

Ο μύθος του Φαέθοντος στην ενόργανη προγραμματική μουσική του κλασσικισμού και του ρομαντισμού: Dittersdorf και Saint-Saëns”, στο: Ιωάννης Φούλιας και Θεόδωρος Κίτσος (επιμ.), Αρχαίοι μύθοι και μουσική δημιουργία (Πρακτικά διατμηματικού συμποσίου, Θεσσαλονίκη, 21 & 22 Οκτωβρίου 2012), Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α., Αθήνα 2014, σ. 65-82. [περίληψη]

Fidetzis, Byron”, Leotsakos, George” (αναθεώρηση προγενέστερου λήμματος του Dimitri Conomos), Mitropoulos, Dimitri”, Nika-Sampson, Evi [Evanthia]”, Siopsi, Anastasia” και Tsetsos, Markos”, λήμματα στο: Grove Music Online, Oxford University Press, New York, Σεπτέμβριος 2014.

Ο “Μανιακός” του G. Brunetti, ο “Αναποφάσιστος” του L. Kozeluch και η προγραμματική συμφωνία ως ένα πλήρως ανεπτυγμένο μουσικό είδος περί το 1780”, στο: Ιωάννης Φούλιας Πέτρος Βούβαρης Γιώργος Κίτσιος Κώστας Χάρδας (επιμ.), Μουσική και Μουσικολογία. Παρόν και μέλλον (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Θεσσαλονίκη, 21-23 Νοεμβρίου 2014), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2015, σ. 121-143. [περίληψη]

Η σύνδεση λόγου και μουσικής στις προγραμματικές συμφωνίες του Dittersdorf κατά τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου (1781-1783)”, Μουσικολογία 22, Νήσος, Αθήνα 2015, σ. 400-412. [περίληψη]

Μικρό επίμετρο για τον Κωνσταντίνο Δ. Οικονόμου”, Μουσικολογία 22, Νήσος, Αθήνα 2015, σ. 413-416. [περίληψη]

“Η διμερής και η τριμερής μορφή σονάτας στο θεωρητικό έργο του Joseph Riepel. Απόπειρα ανακατασκευής και αποτίμησης”, στο: Ιωάννης Φούλιας Πέτρος Βούβαρης Κώστας Καρδάμης Κώστας Χάρδας (επιμ.), 7ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: «Μουσική, λόγος και τέχνες» (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Κέρκυρα, 30 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου 2015), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2016, σ. 11-34. [περίληψη]

Τα τέσσερα κοντσέρτα για πιάνο του Xaver Scharwenka. Συμβολή στην διερεύνηση του είδους του κοντσέρτου κατά την όψιμη ρομαντική περίοδο (μέρος Α΄)”, Πολυφωνία 29, Κουλτούρα, Αθήνα 2016, σ. 7-102· Τα τέσσερα κοντσέρτα για πιάνο του Xaver Scharwenka. Συμβολή στην διερεύνηση του είδους του κοντσέρτου κατά την όψιμη ρομαντική περίοδο (μέρος Β΄)”, Πολυφωνία 30, Κουλτούρα, Αθήνα 2017, σ. 7-107. [περίληψη]

Το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, opus 18, της Ρένας Κυριακού: ιστορικό, πρώτη αναλυτική προσέγγιση, κριτική επανεκτίμηση και απόπειρα ένταξης του έργου στην ελληνική έντεχνη μουσική δημιουργία”, Πολυφωνία 31, Κουλτούρα, Αθήνα 2017, σ. 9-71. [περίληψη]

Αναζητώντας τις απαρχές της τριμερούς μορφής με υβριδική επαναφορά: Clementi και Reicha”, στο: Μάρκος Τσέτσος, Γιώργος Φιτσιώρης και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), Αφιερωματικός τόμος εις μνήμην Ολυμπίας Ψυχοπαίδη-Φράγκου (1944-2017), Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών / Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αθήνα 2018, σ. 152-175. [περίληψη]

[Σε συνεργασία με τον Σόλωνα Ραπτάκη]: “Όψεις της συνθετικής εξέλιξης του Carl Nielsen μέσα από τα τέσσερα κουαρτέττα εγχόρδων του”, στο: Κώστας Χάρδας, Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: «Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις» (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 25-27 Νοεμβρίου 2016), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2019, σ. 440-458. [περίληψη]

Ο Anton Reicha και η πρώτη συστηματοποίηση των μουσικών μορφών στον 19ο αιώνα”, Πολυφωνία 33-34, Κουλτούρα, Αθήνα 2019, σ. 85-120. [περίληψη]

“Παράδοση και καινοτομία στα Δύο καπρίτσια υπό μορφήν σονατών για πιάνο, opus 47, του Muzio Clementi”, στο: Ιωάννης Φούλιας, Πέτρος Βούβαρης και Κώστας Καρδάμης (επιμ.), 10ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: «Η μουσική κληρονομιά στη δυτική έντεχνη μουσική» (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Κέρκυρα, 26-28 Οκτωβρίου 2018), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2019, σ. 94-111. [περίληψη]

“Όψεις παράδοσης και νεωτερισμού στα Τρία σονέττα του Πετράρχη του Franz Liszt”, στο: Ιωάννης Φούλιας, Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης και Γιώργος Σακαλλιέρος (επιμ.), 11ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: «Νεωτερισμός και Παράδοση» (με αφορμή τα 70 χρόνια από το θάνατο του Νίκου Σκαλκώτα) (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Αθήνα, 21-23 Νοεμβρίου 2019), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2020, σ. 57-95. [περίληψη]

“Η έκθεση και η επανέκθεση ως πεδία ενδελεχούς ανάπτυξης του θεματικού υλικού στα μέρη υπό μορφήν σονάτας των κουαρτέττων εγχόρδων opus 64 του Joseph Haydn”, στο: Κώστας Χάρδας, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), 9ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: «Παραλλαγές, επεξεργασίες, μεταμορφώσεις» (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 1-3 Δεκεμβρίου 2017), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2021, σ. 305-317. [περίληψη]

“Οι μορφές του μενουέττου και του scherzo στο σύνολο της δημιουργίας του Ludwig van Beethoven”, στο: Ιωάννης Φούλιας, Κατερίνα Λεβίδου και Ιάκωβος Σταϊνχάουερ (επιμ.), Ludwig van Beethoven: 250(+1) χρόνια από τη γέννησή του. Πρακτικά ημερίδας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών / Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αθήνα 2021, σ. 38-79 (με εκτενή περίληψη στα αγγλικά, στις σ. 143-149). [περίληψη]

“Οι μεικτές μορφές ρόντο-σονάτας και σονάτας-ρόντο στον Beethoven”, στο: Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης, Γιώργος Κίτσιος, Ευαγγελία Σπυράκου, Ιάκωβος Σταϊνχάουερ και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), Πρακτικά του 12ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (Θεσσαλονίκη, 27-29 Νοεμβρίου 2020), Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2022, σ. 407-433. [περίληψη]

“Ρόντο, σονάτα ή μήπως ροντώ; Η μορφολογική οργάνωση των ρόντο της ύστερης δημιουργικής περιόδου του Carl Philipp Emanuel Bach”, στο: Κώστας Καρδάμης, Πέτρος Βούβαρης, Μαρία Ντούρου, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), 13ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: «Μουσική και Επανάσταση» (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Κέρκυρα, 19-21 Νοεμβρίου 2021), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2023, σ. 238-252. [περίληψη]

“Η εποχή του μουσικού κλασσικισμού”, στο: Irmgard Lerch-Καλαβρυτινού και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), Ιστορία της δυτικής έντεχνης μουσικής, Παπαγρηγορίου Νάκας, Αθήνα 2023, σ. 243-311 [εξώφυλλο, περιεχόμενα και προλογικό σημείωμα του βιβλίου]

“Η παράδοση του μενουέττου και οι καινοφανείς μεταπλάσεις της στα κουϊντέττα πνευστών του Anton Reicha”, στο: Ιωάννης Φούλιας, Εμμανουήλ Γιαννόπουλος και Δημήτρης Έξαρχος (επιμ.), 14ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: «Ιστορίες, παραδόσεις, μεταπλάσεις» (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Άρτα, 26-27 Νοεμβρίου 2022), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2023, σ. 261-278. [περίληψη]

 


© Ιωάννης Φούλιας