Αρχική σελίδα / Δημοσιεύσεις / Άρθρα σε επιστημονικές εκδόσεις

Ιωάννης Φούλιας, “A Peculiarity in Haydn’s Early Symphonic Work: Form and Possible Sources of the First Movement of Symphony Hob. I:21” [“Μια ιδιομορφία στο πρώιμο συμφωνικό έργο του Haydn: μορφή και πιθανές πηγές του πρώτου μέρους της Συμφωνίας Hob. I: 21”], Studia Musicologica 51/3-4, Akadémiai Kiadó, Budapest 2010, σ. 419-428.

Μεταξύ των πρώτων σαράντα συμφωνιών, τις οποίες ο Joseph Haydn έγραψε έως το 1765, η Συμφωνία Hob. I: 21 διαθέτει ένα αργό πρώτο μέρος που δεν μοιάζει με κανένα άλλο, καθ’ ότι δεν βασίζεται στην συνήθη κατά τα μέσα του 18ου αιώνος τριμερή είτε διμερή μορφή σονάτας· η δομή του θα μπορούσε να περιγραφεί καλύτερα ως φαντασία με υπαινικτικές αναφορές στην μορφή της σονάτας και αυτή η ιδιαίτερη δομική περίπτωση θα πρέπει να τοποθετηθεί κάπου ανάμεσα σε αυτές δύο άλλων φημισμένων “καπρίτσιων” της ιδίας περιόδου: του πρώτου μέρους του Τρίο με πληκτροφόρο Hob. XV: 35 (μιας αμιγούς μορφής σονάτας) και του Καπρίτσιου για πληκτροφόρο Hob. XVII: 1 (μιας αμιγούς φαντασίας πάνω σε ένα και μοναδικό θέμα). Εντούτοις, η μοναδική αυτή μορφή του πρώτου μέρους του Hob. I: 21 δεν φαίνεται να είναι τελείως πρωτότυπη στο “προκλασσικό” ρεπερτόριο, αφού ορισμένα αργά μέρη από τις επονομαζόμενες Σονάτες της Βυρτεμβέργης του Carl Philipp Emanuel Bach (από τις Σονάτες Wq. 49 αρ. 1, 3 και 6, συγκεκριμένα) παρουσιάζουν κάμποσα κοινά χαρακτηριστικά με αυτήν. Εστιάζοντας λοιπόν σε ομοιότητες μεταξύ συνθέσεων του C. Ph. E. Bach και του J. Haydn από την δεκαετία του 1760, η παρούσα εργασία αποβλέπει στην διεύρυνση του ζητήματος της επιρροής του ενός στον άλλον, όχι μονάχα από χρονολογικής σκοπιάς αλλά και με όρους αλληλοσυσχέτισης μεταξύ διαφορετικών μουσικών ειδών.

Βλ. επίσης: http://www.akademiai.com/content/g855842306k78706.


© Ιωάννης Φούλιας