Αρχική σελίδα

Συνέδρια – Ημερίδες – Διαλέξεις

“Εισαγωγικά σχόλια – παρουσίαση έργων εκκλησιαστικού οργάνου των συνθετών της εποχής μπαρόκ Johann Sebastian Bach & Dietrich Buxtehude. Διάλεξη ενσωματωμένη σε συναυλία στην Γερμανική Εκκλησία Αθηνών, 10 Μαρτίου 2002. Διοργάνωση: Σύλλογος Φίλων του Εκκλησιαστικού Οργάνου / Ερμηνευτές: Χρήστος Παρασκευόπουλος, Τάσος Λαζάρου, Μιλούσκα Κεραδιανάκη. [περίληψη]

“Ο ρόλος των αποφοίτων των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών στην μουσική εκπαίδευση”. Εισήγηση στην Ημερίδα “Οι Σπουδές Μουσικολογίας και Μουσικής στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Ακαδημαϊκή Δομή και Πανεπιστημιακή Πολιτική”, Ινστιτούτο Goethe Αθηνών, 18 Μαρτίου 2003. Διοργάνωση: Περιοδικό Μουσικολογία. [περίληψη]

“Ερμηνευτικές προσεγγίσεις ενός πολυδιάστατου έργου: Η Μεγάλη Φούγκα του Beethoven”. Εισήγηση στο Β΄ Διεθνές Συνέδριο Μουσικολογίας “Μουσική Ανάλυση και Ερμηνεία”, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 4-6 Νοεμβρίου 2003. Διοργάνωση: Περιοδικό Μουσικολογία, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. [περίληψη]

“Η τριμερής ασματική μορφή στο έργο του Mozart: δύο κρίσιμες επισημάνσεις”. Εισήγηση στην “Ημερίδα με αφορμή τα 250 χρόνια από τη γέννηση του W. A. Mozart”, Πανεπιστήμιο Αθηνών (κεντρικό κτήριο), 24 Νοεμβρίου 2006. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. [περίληψη]

“Η μουσική για πληκτροφόρα όργανα του J. S. Bach. Μια επισκόπηση”. Ομιλία στο πλαίσιο συναυλίας με έργα του Johann Sebastian Bach, Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών, 5 Μαΐου 2009. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών / Ερμηνευτές: Ματθαίος Κιτσικόπουλος, Έλλη Τσαμπά, Αναστάσιος Χαμηλάκης. [πλήρες κείμενο]

A peculiarity in Haydn’s early symphonic work: form and possible sources of the first movement of Symphony Hob. I: 21” [“Μια ιδιομορφία στο πρώιμο συμφωνικό έργο του Haydn: μορφή και πιθανές πηγές του πρώτου μέρους της Συμφωνίας Hob. I: 21”]. Εισήγηση στο Συνέδριο “2009 Biennial Euro-Mediterranean Music Conference”, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, 18-20 Σεπτεμβρίου 2009. Διοργάνωση: Κυπριακό Ινστιτούτο Μουσικής (CMI). [περίληψη (στα αγγλικά)]

Οι μορφές του μενουέττου και του scherzo στο συνολικό πιανιστικό ρεπερτόριο του Haydn. Εισήγηση στο Συμπόσιο “Purcell, Händel, Haydn, Mendelssohn: τέσσερις επέτειοι”, Πανεπιστήμιο Αθηνών (Αμφιθέατρο Τμήματος Ε.Μ.Μ.Ε.), 27-28 Νοεμβρίου 2009. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. [περίληψη]

“Ο Chopin και η μορφή σονάτας: συνολική αποτίμηση μιας περιορισμένης αλλά και πολύπλευρης σχέσης”. Εισήγηση στο Συμπόσιο ημερίδα “Chopin: έργο, ιστορία, καινοτομία”, Δήμος Κορυδαλλού, Φεστιβάλ «Μουσικός Παράδεισος» (Σινέ Παράδεισος), 16 Μαΐου 2010. Διοργάνωση: Πνευματικό Κέντρο Δήμου Κορυδαλλού, Δημοτικό Ωδείο Κορυδαλλού, Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. 

Εισήγηση στο Συνέδριο “Τρεις εποχές – Τέσσερις επέτειοι: Pergolesi, Chopin, Schumann, Barber”, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 26-27 Νοεμβρίου 2010. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. [περίληψη]

“Η Σονάτα «Η ψυχή μου» του Δημήτρη Μητρόπουλου και η θέση της στην ευρύτερη εργογραφία του συνθέτη”. Εισήγηση στο Συνέδριο “Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960): πενήντα χρόνια μετά”, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος), 12-13 Νοεμβρίου 2010. Διοργάνωση: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Περιοδικό Μουσικολογία, Περιοδικό Πολυφωνία. [περίληψη]

Researching the early work of the composer Dimitri Mitropoulos: some historical and analytical remarks on his Un morceau de concert for violin and piano” [“Διερευνώντας το πρώιμο έργο του συνθέτη Δημήτρη Μητρόπουλου: ορισμένες ιστορικές και αναλυτικές παρατηρήσεις επί του έργου του Κομμάτι συναυλίας για βιολί και πιάνο”]. Εισήγηση στο Συνέδριο “Crossroads Greece as an intercultural pole of musical thought and creativity”, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 6-10 Ιουνίου 2011. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. [περίληψη (στα αγγλικά)]

The birth and the evolution of a composer: Dimitri Mitropoulos in 1910s” [“Η γέννηση και η εξέλιξη ενός συνθέτη: ο Δημήτρης Μητρόπουλος κατά την δεκαετία του 1910”]. Εισήγηση στην Ημερίδα “Dimitri Mitropoulos: Der Dirigent – Der Komponist”, στο πλαίσιο του αφιερώματος “Dimitri Mitropoulos (1896-1960): 50+1 Jahre danach”, Ινστιτούτο Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου της Βιέννης, 22 Οκτωβρίου 2011. Διοργάνωση: Österreichisch-Griechische Gesellschaft (Αυστρο-ελληνική Ένωση). [περίληψη (στα αγγλικά)]

Ιστορικές περίοδοι: κλασική περίοδος”. Τρία σεμινάρια στο πλαίσιο του Ελεύθερου Εργαστηρίου Μουσικής Παιδείας, 2011-2012 / Α΄ κύκλος, του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», 23 Νοεμβρίου, 30 Νοεμβρίου και 7 Δεκεμβρίου 2011.

Κωνσταντίνος Δ. Οικονόμου: ένας σκαπανέας της επιστήμης της μουσικολογίας στην Ελλάδα του μεσοπολέμου. Εισήγηση στο Συμπόσιο “Όψεις μουσικής ιστοριογραφίας (εις μνήμην Ίωνος Ζώτου)”, Πανεπιστήμιο Αθηνών (Κεντρικό Κτήριο Ε.Κ.Π.Α., Νέο Αμφιθέατρο), 15-16 Δεκεμβρίου 2011. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. [περίληψη]

Η μουσική του Ludwig van Beethoven μέσα από τα πρώτα κείμενα περί μουσικής μορφολογίας του Heinrich Birnbach (1827-1829). Εισήγηση στην Ημερίδα “Με αφορμή μία έκθεση: Ludwig van Beethoven (1770-1827)”, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 19 Ιανουαρίου 2012. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. [περίληψη]

Ο μύθος του Φαέθοντος στην ενόργανη προγραμματική μουσική του κλασσικισμού και του ρομαντισμού: Dittersdorf και Saint-Saëns. Εισήγηση στο Συμπόσιο “Αρχαίοι μύθοι και μουσική δημιουργία”, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 21-22 Οκτωβρίου 2012. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. 

Εισήγηση στην Ημερίδα “Αρχαίοι ελληνικοί μύθοι και μουσική”, Αίθουσα διαλέξεων Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Ναύπλιο, 5 Νοεμβρίου 2012. Διοργάνωση: Πολιτιστική Πρωτοβουλία Εκπαιδευτικών Μουσικής Πελοποννήσου, Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος – Πανεπιστήμιο Harvard. [περίληψη]

“Ιστορικές περίοδοι: κλασική περίοδος”. Τρία σεμινάρια στο πλαίσιο του Ελεύθερου Εργαστηρίου Μουσικής Παιδείας, 2012-2013 / Α΄ κύκλος, του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», 31 Οκτωβρίου, 7 Νοεμβρίου και 14 Νοεμβρίου 2012.

Η σύνδεση λόγου και μουσικής στις προγραμματικές συμφωνίες του Dittersdorf κατά τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου (1781-1782). Εισήγηση στο Συνέδριο “Μουσική και γλώσσα”, Πανεπιστήμιο Αθηνών (Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Μουσικών Σπουδών), 23-24 Νοεμβρίου 2012. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. [περίληψη]

The composer Dimitri Mitropoulos and his relation to the Greek National School of Music [“Ο συνθέτης Δημήτρης Μητρόπουλος και η σχέση του με την ελληνική Εθνική Σχολή Μουσικής”]. Εισήγηση στο ΣυνέδριοThe National Element in Music”, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 18-20 Ιανουαρίου 2013. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη». [περίληψη (στα αγγλικά)] [πλήρης βιντεοσκόπηση]

Ο “Μανιακός” του G. Brunetti, ο “Αναποφάσιστος” του L. Kozeluch και η προγραμματική συμφωνία ως ένα πλήρως ανεπτυγμένο μουσικό είδος περί το 1780. Εισήγηση στο Συνέδριο “Μουσική και Μουσικολογία. Παρόν και μέλλον”, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 21-23 Νοεμβρίου 2014. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών· υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας. [περίληψη]

Η διμερής και η τριμερής μορφή σονάτας στο θεωρητικό έργο του Joseph Riepel. Απόπειρα ανακατασκευής και αποτίμησης. Εισήγηση στο 7ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Κέρκυρα, 30 Οκτωβρίου 1 Νοεμβρίου 2015. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. [περίληψη]

[Σε συνεργασία με τον Σόλωνα Ραπτάκη], “Όψεις της συνθετικής εξέλιξης του Carl Nielsen μέσα από τα τέσσερα κουαρτέττα εγχόρδων του”. Εισήγηση στο 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 25-27 Νοεμβρίου 2016. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. [περίληψη]

Το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, opus 18, της Ρένας Κυριακού: ορισμένες ιστορικές και αναλυτικές επισημάνσεις, κριτική επισκόπηση και απόπειρα ένταξης του έργου στην ελληνική έντεχνη μουσική δημιουργία. Εισήγηση σε ημερίδα-αφιέρωμα στην ζωή και το έργο της ελληνίδας πιανίστας και συνθέτριας Ρένας Κυριακού για τα 100 χρόνια από την γέννησή της, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών), 3 Νοεμβρίου 2017. [περίληψη]

Η έκθεση και η επανέκθεση ως πεδία ενδελεχούς ανάπτυξης του θεματικού υλικού στα μέρη υπό μορφήν σονάτας των κουαρτέττων εγχόρδων opus 64 του Joseph Haydn. Εισήγηση στο 9ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 1-3 Δεκεμβρίου 2017. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. [περίληψη]

Στρογγυλή τράπεζα εις μνήμην Ολυμπίας Φράγκου-Ψυχοπαίδη: Τρεις πτυχές της πολυδιάστατης προσφοράς της”. Σύντομη εισήγηση σε ειδική αφιερωματική συνεδρία στο πλαίσιο του 9ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 1-3 Δεκεμβρίου 2017. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. [πλήρες κείμενο]

Παράδοση και καινοτομία στα Δύο καπρίτσια υπό μορφήν σονατών για πιάνο, opus 47, του Muzio Clementi. Εισήγηση στο 10ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Κέρκυρα, 26-28 Οκτωβρίου 2018. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. [περίληψη]

Ο Anton Reicha και η πρώτη συστηματοποίηση των μουσικών μορφών στον 19ο αιώνα. Εισήγηση στην Ημερίδα “Μουσική – Αισθητική – Κοινωνία” (ημερίδα αφιερωμένη στη μνήμη της Ολυμπίας Ψυχοπαίδη-Φράγκου, 1944-2017), Πανεπιστήμιο Αθηνών (κεντρικό κτήριο, αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος»), 23 Νοεμβρίου 2018. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. [περίληψη]

Όψεις παράδοσης και νεωτερισμού στα Τρία σονέττα του Πετράρχη του Franz Liszt. Εισήγηση στο 11ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Πανεπιστήμιο Αθηνών (κεντρικό κτήριο), 21-23 Νοεμβρίου 2019. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. [περίληψη]

Οι μεικτές μορφές ρόντο-σονάτας και σονάτας-ρόντο στον Beethoven. Εισήγηση στο 12ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, 27-29 Νοεμβρίου 2020 (με τηλεδιάσκεψη). Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. [περίληψη]

Οι μορφές του μενουέττου και του scherzo στο σύνολο της δημιουργίας του Ludwig van Beethoven. Εισήγηση στην διαδικτυακή επιστημονική ημερίδα “Ludwig van Beethoven: 250(+1) χρόνια από τη γέννησή του”, 14 Μαΐου 2021. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. [περίληψη]

Ρόντο, σονάτα ή μήπως ροντώ; Η μορφολογική οργάνωση των ρόντο της ύστερης δημιουργικής περιόδου του Carl Philipp Emanuel Bach. Εισήγηση στο 13ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, 19-21 Νοεμβρίου 2021 (με τηλεδιάσκεψη). Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. [περίληψη]

Η διδακτορική έρευνα στον Τομέα Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας. Σύντομη εισήγηση στο πλαίσιο της Στρογγυλής Τράπεζας του Τομέα Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας στην Επετειακή διημερίδα για τα 30 χρόνια από την ίδρυση του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ, Πανεπιστήμιο Αθηνών (Aula Φιλοσοφικής Σχολής), 25-26 Νοεμβρίου 2021. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Across the borders of music eras and forms: ritornello and concerto-sonata forms in Carl Philipp Emanuel Bach’s concertos [“Στο μεταίχμιο μουσικών περιόδων και μορφών: οι μορφές ritornello και σονάτας κοντσέρτου στα κοντσέρτα του Carl Philipp Emanuel Bach”]. Εισήγηση στο Συνέδριο IMS2022 / 21ο ανά πενταετία διεξαγόμενο Συνέδριο της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας [21th Quinquennial Congress of the International Musicological Society]: “Music across Borders”, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 22-26 Αυγούστου 2022. Διοργάνωση: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Διεθνής Μουσικολογική Εταιρεία (IMS). [περίληψη (στα αγγλικά)]

Μια επισκόπηση του συνθετικού έργου του Δημήτρη Μητρόπουλου. Σύντομη εισήγηση στο πλαίσιο Στρογγυλής Τράπεζας με θέμα “Δημήτρης Μητρόπουλος: ζωή και έργο”, Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας», 15 Οκτωβρίου 2022. Διοργάνωση: Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων.

Η παράδοση του μενουέττου και οι καινοφανείς μεταπλάσεις της στα κουϊντέττα πνευστών του Anton Reicha. Εισήγηση στο 14ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Άρτα, 26-27 Νοεμβρίου 2022. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. [περίληψη]

Προς μιαν επαναξιολόγηση των τρόπων συγκρότησης και λειτουργικής ενσωμάτωσης του δεύτερου ritornello στις μορφές σονάτας κοντσέρτου της κλασσικής περιόδου, με αναφορά στον Carl Philipp Emanuel Bach. Εισήγηση στο 15ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Αθήνα, 9-11 Νοεμβρίου 2023. Διοργάνωση: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. [περίληψη]

 


© Ιωάννης Φούλιας