Αρχική σελίδα / Συνέδρια – ημερίδες – διαλέξεις

Ιωάννης Φούλιας, Ο μύθος του Φαέθοντος στην ενόργανη προγραμματική μουσική του κλασσικισμού και του ρομαντισμού: Dittersdorf και Saint-Saëns, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 21 Οκτωβρίου 2012 & Αίθουσα διαλέξεων Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Ναύπλιο, 5 Νοεμβρίου 2012.

Ο μύθος του Φαέθοντος, γιου του θεού Ηλίου (Φοίβου), ο οποίος ζήτησε και έλαβε ως χάρη από τον πατέρα του να οδηγήσει αυτός για μία ημέρα το άρμα του ηλίου στους αιθέρες, αλλά δεν κατάφερε να ελέγξει την πορεία του και ανάγκασε τον Δία να τον κατακρημνίσει με έναν κεραυνό του προτού η γη καταστραφεί ολοσχερώς, εισήχθη ως θέμα στην μουσική δημιουργία με την μουσική τραγωδία Phaëton (1683) του Jean-Baptiste Lully. Από εκεί και ύστερα, ακολούθησαν και άλλες περίφημες συνθέσεις βασισμένες στο ίδιο θέμα, όπως η opera seria Fetonte (1768) του Niccolò Jommelli, η προγραμματική συμφωνία Η πτώση του Φαέθοντος (1781) του Carl Ditters von Dittersdorf αλλά και το συμφωνικό ποίημα Phaéton (1873) του Camille Saint-Saëns. Τα δύο τελευταία έργα αποτελούν το αντικείμενο της παρούσας ανακοίνωσης. Πρόκειται για δύο ενόργανες συνθέσεις, που είναι μάλιστα από τις πλέον αντιπροσωπευτικές της προγραμματικής μουσικής δημιουργίας στην κλασσική και την ρομαντική περίοδο, αντίστοιχα. Η παρουσίασή τους γίνεται με αναφορά στην κλασσική πηγή των Μεταμορφώσεων του λατίνου ποιητή Οβιδίου και δίνει έμφαση τόσο στα κοινά σημεία όσο και στις διαφορές που παρατηρούνται ως προς την προσέγγιση του μύθου από μέρους των δύο συνθετών αλλά και τα μέσα με τα οποία αυτοί υλοποιούν εν προκειμένω το δεδομένο προγραμματικό περιεχόμενο.


© Ιωάννης Φούλιας