Αρχική σελίδα / Συνέδρια – ημερίδες – διαλέξεις

Ιωάννης Φούλιας, “Ο Chopin και η μορφή σονάτας: συνολική αποτίμηση μιας περιορισμένης αλλά και πολύπλευρης σχέσης”, Δήμος Κορυδαλλού, Φεστιβάλ «Μουσικός Παράδεισος» (Σινέ Παράδεισος), 16 Μαΐου 2010 & Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 27 Νοεμβρίου 2010.

Παρά το γεγονός ότι οι σονάτες και τα κοντσέρτα για πιάνο του Fryderyk Chopin έχουν καταστεί αντικείμενο πολλών μελετών αναλυτικής φύσεως, η εφαρμογή των μορφών σονάτας στο συνολικό του έργο έχει εν μέρει μόνον διερευνηθεί και εξακολουθεί να συνιστά ένα μάλλον αμφιλεγόμενο ζήτημα μεταξύ των διαφόρων μελετητών. Η παρούσα εισήγηση πραγματεύεται, εν πρώτοις, τους άκρως ανορθόδοξους τονικούς σχεδιασμούς όλων των πρώιμων μορφών σονάτας του Chopin, οι οποίοι περιέργως έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις απόλυτα συμβατικές τονικές επιλογές στις σονάτες του που γράφηκαν μετά το 1830. Στην συνέχεια, εξετάζεται πολύ συνοπτικά η μορφή σονάτας κοντσέρτου στον Chopin, υπό το πρίσμα της τρέχουσας θεωρίας για το κλασσικό κοντσέρτο, που αποδεικνύεται εξόχως κατάλληλη και για το αντίστοιχο ρεπερτόριο του πρώιμου ρομαντισμού. Τέλος, η διμερής μακροδομή των εναρκτήριων μερών και των τριών ύστερων σονατών του Chopin (συμπεριλαμβανομένης, ασφαλώς, και της αριστουργηματικής του Σονάτας για τσέλλο και πιάνο) υπόκειται εδώ σε ολική επαναξιολόγηση, ενταγμένη στο αρμόζον θεωρητικό και χρονολογικό πλαίσιο. Απώτερος στόχος της κριτικής αυτής επισκόπησης είναι η ανάδειξη της “προβληματικής” αλλά και πρωτότυπης – και, ως εκ τούτου, πραγματικά σημαντικής – σχέσης του Chopin προς την μορφή σονάτας.


© Ιωάννης Φούλιας