Mobirise

Βασίλης Παυλόπουλος

Καθηγητής Διαπολιτισμικής Κοινωνικής Ψυχολογίας

Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Κεφάλαια σε Αυτοτελείς Τόμους 

Τσουβέλας, Γ., & Παυλόπουλος, Β. (2019). Εφηβεία και ικανοποίηση από τη ζωή. Η συμβολή αναπτυξιακών και δημογραφικών παραγόντων. Στο Ε. Λεριού, Χ. Γροσδάνη, Κ. Τασόπουλος, & Χ. Τσιριμώκου (Επιμ.), 1ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο για την Παιδική Ευημερία: Η Παιδική Ευημερία και οι Προοπτικές για τη Βελτίωσή της - Πρακτικά συνεδρίου (σελ. 41-52). Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών/Το Χαμόγελο του Παιδιού. 


Παυλόπουλος, Β. (2018). Εξερευνώντας την «αόρατη» σχέση της ανθρώπινης συμπεριφοράς με τον πολιτισμό. Στο E. Shiraev & D. Levy, Διαπολιτισμική Ψυχολογία: Κριτική σκέψη και εφαρμογές (σελ. 15-22). Πεδίο.


Pavlopoulos, V., & Motti-Stefanidi, F. (2017). Intercultural relations in Greece. In J. W. Berry (Ed.), Mutual intercultural relations (pp. 187-209). Cambridge, UK: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316875032.009


Motti-Stefanidi, F., Papathanasiou, N., Mastrotheodoros, S., & Pavlopoulos, V. (2017). Youth adaptation during the current great economic recession in Greece: Risk and resilience. In A. C. Petersen, S. H. Koller, F. Motti-Stefanidi, & S. Verma (Eds.), Positive youth development in global contexts of social and economic change (pp. 98-109). New York, NY: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315307275


Figgou, L., & Pavlopoulos, V. (2015). Social Psychology: Research Methods. In J. D. Wright (Ed.-in-Chief). International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences (2nd ed., pp. 544-552). Oxford, UK: Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.24028-2


Παυλόπουλος, Β., Ντάλλα, Μ., & Μόττη-Στεφανίδη, Φ. (2015). Μετανάστευση. Στο Φ. Μόττη-Στεφανίδη (Επιμ.), Παιδιά και έφηβοι σε έναν κόσμο που αλλάζει: Προσαρμογή και ανάπτυξη (σελ. 77-128). Εστία.


Τσουβέλας, Γ., & Παυλόπουλος, Β. (2014). Ικανοποίηση των εφήβων από τη ζωή, σε συνάρτηση με τη διεκδικητική συμπεριφορά και τις στρατηγικές αντιμετώπισης καταστάσεων άγχους. Στο Μ. Μαλικιώση-Λοϊζου & Ά. Γιοβαζολιάς (Επιμ.), Συμβουλευτική ψυχολογία: Σύγχρονα ζητήματα έρευνας και πρακτικής (σελ. 243-264). Πεδίο.


Παυλόπουλος, Β., Μπεζεβέγκης, Η., & Γεωργαντή, Κ. (2012). Εθνική ταυτότητα και ψυχολογική προσαρμογή εφήβων μεταναστών. Στο Α. Παπαστυλιανού (Επιμ.), Διαπολιτισμικές διαδρομές: παλιννόστηση και ψυχοκοινωνική προσαρμογή (σελ. 91-124). Gutenberg.


Παυλόπουλος, Β., & Μπεζεβέγκης, Η. (2011). Ποιοτικά χαρακτηριστικά της προσαρμογής ενηλίκων μεταναστών: Ο ρόλος των διεργασιών επιπολιτισμού. Στο Α. Κόντης (Επιμ.), Η εργασία ως αναπτυξιακός παράγων: μετανάστευση, οικονομία, τεχνολογία (σελ. 93-121). Παπαζήσης.


Μόττη-Στεφανίδη, Φ., Παπαθανασίου, Α., Αναγνωστάκη, Λ., Μαστροθεόδωρος, Σ., Γεωργίου, Π., & Παυλόπουλος, Β. (2011). Συγκρούσεις μεταξύ γονέων και εφήβων ως παράγοντας ευαλωτότητας για την ψυχική ανθεκτικότητα μεταναστών εφήβων. Στο Α. Ματσόπουλος (Επιμ.), Από την ευαλωτότητα στην ψυχική ανθεκτικότητα: Εφαρμογές στο σχολικό πλαίσιο και στην οικογένεια (σελ. 113-143). Παπαζήσης.


Argiropoulou, M., Pavlopoulos, V., & Quek, K. (2011). Conflict patterns among Greek couples: The role of values, self-disclosure, and relationship satisfaction. In F. Deutsch, M. Boehnke, U. Kühnen & K. Boehnke (Eds.), Rendering borders obsolete: Cross-cultural and cultural psychology as an interdisciplinary, multi-method endeavor (pp. 17-35). Bremen, Germany: International Association for Cross-Cultural Psychology. Retrieved from http://iaccp.org/sites/default/files/ bremen_pdf/Bremen%20Proceedings.pdf


Χριστοπούλου, Ά., Σωτηροπούλου, Ι., & Παυλόπουλος, Β. (2010). Ψυχολογικός αποχωρισμός και ψυχική υγεία σε νέους ενήλικες: Μια διαπολιτισμική μελέτη. Στο Γ. Κουλιεράκης, Α. Πασχάλη, Β. Ρότσικα, & Μ. Τζινιέρη-Κοκκώση (Επιμ.), Κλινική Ψυχολογία και Ψυχολογία της Υγείας: Έρευνα και πρακτική (σελ. 241-271). Παπαζήσης.


Πρίντεζη, Α., & Παυλόπουλος, Β. (2010). Κοινωνικές αναπαραστάσεις για μετανάστες από διαφορετικές κουλτούρες, μέσα από ιστορίες παιδιών δημοτικού σχολείου. Στο Π. Γεωργογιάννης & Β. Μπάρος (Επιμ.), Διαπολιτισμική εκπαίδευση, μετανάστευση, διαχείριση συγκρούσεων και παιδαγωγική της δημοκρατίας (Τόμ. Ι, σελ. 560-574). Πάτρα: Π. Γεωργογιάννης.


Παυλόπουλος, Β. (2010). «Αυτός ο κόσμος δεν είναι δίκαιος;» Προέλευση και επιπτώσεις των πεποιθήσεων περί δικαιοσύνης. Στο Σ. Παπαστάμου, Γ. Προδρομίτης, & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Κοινωνική σκέψη, νόηση και συμπεριφορά (σελ. 581-615). Πεδίο.


Κωνσταντινοπούλου, Α., & Παυλόπουλος, Β. (2010). «Όχι στην αυλή μου!» ή «περιβαλλοντική πρεσβυωπία»; (Αντι-)στάσεις και πρόσληψη της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης σε τοπικό έναντι ευρύτερου επιπέδου αναφοράς. Στο Σ. Παπαστάμου, Γ. Προδρομίτης, & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Κοινωνική σκέψη, νόηση και συμπεριφορά (σελ. 435-461). Πεδίο.


Αδαμόπουλος, Γ., & Παυλόπουλος, Β. (2010). Οι συμπεριφορικές προθέσεις ως ατομική, συλλογική και πολιτισμική διεργασία: Βασικοί θεωρητικοί προβληματισμοί. Στο Σ. Παπαστάμου, Γ. Προδρομίτης, & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Κοινωνική σκέψη, νόηση και συμπεριφορά (σελ. 273-295). Πεδίο.


Besevegis, E., & Pavlopoulos, V. (2008). Acculturation patterns and adaptation of immigrants in Greece. In M. Finklestein & K. Dent-Brown (Eds.), Psychosocial stress in immigrants and members of minority groups as a factor of terrorist behavior (NATO Science for Peace and Security Series, E: Human and Societal Dynamics, vol. 40, pp. 23-34). Amsterdam: IOS Press.


Μόττη-Στεφανίδη, Φ., Τάκης, Ν., Παυλόπουλος, Β., & Masten, A. (2008). Ψυχική ανθεκτικότητα, μετανάστευση και εφηβεία. Στο Τζ. Καβουνίδη, Β. Καρύδης, Η. Νικολακοπούλου-Στεφάνου, & Μ.-Γ. Λίλυ Στυλιανούδη (Επιμ.), Μετανάστευση στην Ελλάδα: Εμπειρίες - Πολιτικές - Προοπτικές (Τόμ. Β, σελ. 162-177). ΙΜΕΠΟ.


Μπεζεβέγκης, Η., & Παυλόπουλος, Β. (2008). Στρατηγικές επιπολιτισμού και προσαρμογή των μεταναστών. Στο Τζ. Καβουνίδη, Β. Καρύδης, Η. Νικολακοπούλου-Στεφάνου, & Μ.-Γ. Λίλυ Στυλιανούδη (Επιμ.), Μετανάστευση στην Ελλάδα: Εμπειρίες - Πολιτικές - Προοπτικές (Τόμ. Β, σελ. 142-161). ΙΜΕΠΟ.


Παυλόπουλος, Β., & Μπεζεβέγκης, Η. (2008). Θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μετανάστευση και τον επιπολιτισμό. Στο Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.), Μετανάστες στην Ελλάδα: Επιπολιτισμός και ψυχοκοινωνική προσαρμογή (σελ. 17-37). ΙΜΕΠΟ.


Μπεζεβέγκης, Η., Παυλόπουλος, Β., & Μυλωνάς, Κ. (2008). Κοινωνικο-δημογραφικοί παράγοντες της μετανάστευσης. Στο Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.), Μετανάστες στην Ελλάδα: Επιπολιτισμός και ψυχοκοινωνική προσαρμογή (σελ. 38-53). ΙΜΕΠΟ.


Παυλόπουλος, Β., & Μπεζεβέγκης, Η. (2008). Διεργασίες επιπολιτισμού των μεταναστών. Στο Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.), Μετανάστες στην Ελλάδα: Επιπολιτισμός και ψυχοκοινωνική προσαρμογή (σελ. 54-71). ΙΜΕΠΟ.


Παυλόπουλος, Β., & Μπεζεβέγκης, Η. (2008). Επιπτώσεις της μετανάστευσης: Προσαρμογή των μεταναστών. Στο Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.), Μετανάστες στην Ελλάδα: Επιπολιτισμός και ψυχοκοινωνική προσαρμογή (σελ. 72-93). ΙΜΕΠΟ.


Μπεζεβέγκης, Η., & Παυλόπουλος, Β. (2008). Επιπολιτισμός και ψυχοκοινωνική προσαρμογή: Διαπιστώσεις και προοπτικές. Στο Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.), Μετανάστες στην Ελλάδα: Επι­πολιτισμός και ψυχοκοινωνική προσαρμογή (σελ. 94-105). ΙΜΕΠΟ.


Mylonas, K., Pavlopoulos, V., & Georgas, J. (2008). Multilevel structure analysis for family-related constructs. In F. J. R. Van de Vijver, D. A. Van Hemert, & Y. Poortinga (Eds.), Multilevel analysis of individuals and cultures (pp. 345-377). New York: Lawrence Erlbaum Associates.


Μόττη-Στεφανίδη, Φ., Παυλόπουλος, Β., & Καπώνη, Κ. (2007). Επιπολιτισμός και ψυχο­κοινωνική προσαρμογή Ποντίων παλιννοστούντων εφήβων. Στο Σ. Μ. Χριστογιώργος (Επιμ.), Θέματα ψυχοδυναμικής και ψυχοκοινωνικής ψυχιατρικής (σελ. 549-567). Καστανιώτης.


Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ., Αργυροπούλου, Α., & Παυλόπουλος, Β. (2007). Επαγγελματική αναποφασιστικότητα: Τυπολογική προσέγγιση μέσω της Κλίμακας Επαγγελματικής Απόφασης. Στο Μ. Κασσωτάκης, Θ. Παπακωνσταντίνου, & Α. Βερτσέτης (Επιμ.), Σύγχρονα παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέματα (σελ. 577-597). Gutenberg.


Van de Vijver, F. J. R., Mylonas, K., Pavlopoulos, V., & Georgas, J. (2006). Results: cross-cultural analyses of the family. In J. Georgas, J. W. Berry, F. J. R. van de Vijver, Ç. Kağitçibaşi, & Y. H. Poortinga (Eds.), Families across cultures: A 30-nation psychological study (pp. 126-185). Cambridge, UK: Cambridge University Press.


Mylonas, K., Gari, A., Giotsa, A., Pavlopoulos, V., & Panagiotopoulou, P. (2006). Greece. In J. Georgas, J. W. Berry, F. J. R. van de Vijver, Ç. Kağitçibaşi, & Y. H. Poortinga (Eds.), Families across cultures: A 30-nation psychological study (pp. 344-352). Cambridge, UK: Cambridge University Press.


Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ., Αργυροπούλου, Α., & Παυλόπουλος, Β. (2006). Επαγγελματικές αποφάσεις φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου. Στο Μ. Μαλικιώση-Λοΐζου, Δ. Σιδηροπούλου-Δημακάκου, & Γ. Κλεφτάρας (Επιμ.), Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στις γυναίκες (σελ. 410-429). Ελληνικά Γράμματα.


Κορδούτης, Π., & Παυλόπουλος, Β. (2006). Πεδία έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία: Η ζώσα κληρονομιά του Kurt Lewin. Στο Π. Κορδούτης & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Πεδία έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία (σελ. 13-26). Ατραπός.


Παναγιωτοπούλου, Π., Γκαρή, Α., & Παυλόπουλος, Β. (2006). Διαστάσεις των κοινωνικών αξιωμάτων: διαπολιτισμική προσέγγιση. Στο Π. Κορδούτης & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Πεδία έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία (σελ. 27-45). Ατραπός.


Μόττη-Στεφανίδη, Φ., Ντάλλα, Μ., Παπαθανασίου, Α.-Χ., Τάκης, Ν., & Παυλόπουλος, Β. (2006). Εθνική ταυτότητα, τακτικές επιπολιτισμού και ψυχική ανθεκτικότητα μεταναστών/παλιννοστούντων μαθητών. Στο Π. Κορδούτης & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Πεδία έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία (σελ. 108-125). Ατραπός.


Παυλόπουλος, Β. (2006). Κοινωνικός στιγματισμός: από τη σκοπιά του «θύτη» και του «θύματος». Στο Π. Κορδούτης & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Πεδία έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία (σελ. 126-145). Ατραπός.


Παυλόπουλος, Β. (2006). «Έρως ανίκατε μάχαν;» Εμπειρική έρευνα για τους μύθους του γάμου. Στο Π. Κορδούτης & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Πεδία έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία (σελ. 312-332). Ατραπός.


Παυλόπουλος, Β., & Κορδούτης, Π. (2006). Πρακτικός οδηγός ανάγνωσης άρθρων στην Κοινωνική Ψυχολογία. Στο Π. Κορδούτης & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Πεδία έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία (σελ. 366-380). Ατραπός.


Παυλόπουλος, Β., & Κορδούτης, Π. (2006). Από την κοινωνιοψυχολογική έρευνα στη συγγραφή: Κατάλογος 15+1 σημείων. Στο Π. Κορδούτης & Β. Παυλόπουλος (Επιμ.), Πεδία έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία (σελ. 381-394). Ατραπός.


Παυλόπουλος, Β. (2005). Άρρητες θεωρίες της προσωπικότητας (σελ. 523-524). Θεωρία (μοντέλο) των πέντε παραγόντων της προσωπικότητας (σελ. 524-525). Στο Ν. Παπαδόπουλος (Επιμ.), Λεξικό της Ψυχολογίας (2η έκδ.). Σύγχρονη Εκδοτική.


Van de Vijver, F. J. R., Mylonas, K., Pavlopoulos, V., & Georgas, J. (2003). Methodology of combining the WISC-III data sets. In J. Georgas, L. Weiss, F. J. R. van de Vijver, & D. Saklosfke (Eds.), Culture and children's intelligence: Cross-cultural analysis of the WISC-III (pp. 265-276). San Diego, CA: Academic Press.


Παυλόπουλος, Β. (2003). Οι άρρητες θεωρίες των γονέων για την προσωπικότητα των παιδιών: Κοινωνική-διαπολιτιστική προσέγγιση. Στο Α.-Β. Ρήγα (Επιμ.), Το κουτί της Πανδώρας. Οικογένεια και η διαπολιτισμική της ταυτότητα σήμερα (σελ. 45-66). Ελληνικά Γράμματα.


Μπεζεβέγκης, Η., & Παυλόπουλος, Β. (2002). Ερωτηματολόγιο «Διαστάσεις προσωπικότητας παιδιών και εφήβων» (Ε-ΔΙΠΡΟΠΕ) για παιδιά 2-4, 5-7, 8-10, και 11-13 ετών. Στο Α. Σταλίκας, Σ. Τριλίβα, & Π. Ρούσση (Επιμ.), Τα ψυχομετρικά εργαλεία στην Ελλάδα (σελ. 254-262). Ελληνικά Γράμματα.


Μπεζεβέγκης, Η., Παυλόπουλος, Β., & Γεωργουλέας, Γ. (2002). Οι «πέντε μεγάλοι» παράγοντες της προσωπικότητας και προβλήματα συμπεριφοράς παιδιού και εφήβου. Στο Α. Ρούσσου (Επιμ.), Θέματα Ψυχομετρίας στην κλινική πράξη και έρευνα (σελ. 321-328). Ελληνικά Γράμματα.


Χριστοπούλου, Α., Παππά, Β., & Παυλόπουλος, Β. (2002). Η χρήση του ερωτηματολογίου για εφήβους Youth Self Report (YSR) του Achenbach στην Ελλάδα: αποτελέσματα έρευνας σε μαθητές Λυκείου. Στο Α. Ρούσσου (Επιμ.), Θέματα Ψυχομετρίας στην κλινική πράξη και έρευνα (σελ. 146-156). Ελληνικά Γράμματα.


Χριστοπούλου, Α., Παππά, Β., & Παυλόπουλος, Β. (2000). Ο χωρισμός των γονέων και η ψυχολογική προσαρμογή των παιδιών στη μετεφηβεία. Στο Α. Καλαντζή-Αζίζι & Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.), Θέματα επιμόρφωσης και ευαισθητοποίησης στελεχών ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων (σελ. 293-299). Ελληνικά Γράμματα.


Παυλόπουλος, Β. (2000). Η αναπτυσσόμενη προσωπικότητα στο οικογενειακό πλαίσιο: γονεϊκές αντιλήψεις. Στο Α. Καλαντζή-Αζίζι & Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.), Θέματα επιμόρφωσης και ευαισθητοποίησης στελεχών ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων (σελ. 253-260). Ελληνικά Γράμματα.


Besevegis, E., & Pavlopoulos, V. (1999). Personality components in parental ratings of 12-year-olds: Mothers vs. fathers, boys vs. girls. In I. Mervielde, I. Deary, F. De Fruyt, & F. Ostendorf (Eds.), Personality Psychology in Europe (Vol. 7, pp. 129-140). Tilburg, The Netherlands: Tilburg University Press.


Slotboom, A., Havill, V. L., Pavlopoulos, V., & De Fruyt, F. (1998). Developmental changes in personality descriptions of children: A cross-national comparison of parental descri­ptions of children. In G. A. Kohnstamm, C. F. Halverson, I. Mervielde, & V. L. Havill (Eds.), Parental descriptions of child personality. Developmental antecedents of the Big Five? (pp. 127-154). Mahwah, NJ, USA: Lawrence Erlbaum Associates.