Αρχική σελίδα

Βιογραφικό σημείωμα

Ιωάννης ΦούλιαςΟ Ιωάννης Φούλιας, του Αντωνίου και της Βασιλικής, γεννήθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου του 1976 στην Αθήνα, αλλά μεγάλωσε στην Καλαμάτα Μεσσηνίας, όπου ολοκλήρωσε και τις εγκύκλιες σπουδές του αποφοιτώντας από το Α΄ Λύκειο Καλαμάτας. Μαθήματα μουσικής ξεκίνησε το 1989 στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας, εγγραφόμενος αρχικά στην τάξη πιάνου του Πάρι Καρκαλούτσου (απ’ όπου έλαβε τελικά το σχετικό πτυχίο το 1998 με βαθμό άριστα), αν και προοδευτικά το ενδιαφέρον του στράφηκε προς τον κύκλο των κατ’ ευφημισμόν “ανωτέρων θεωρητικών”, στο πλαίσιο του οποίου απέσπασε με βαθμό άριστα παμψηφεί και τιμητικές διακρίσεις τα πτυχία Αρμονίας (1994, με καθηγητή τον Νίκο Τσότρα), Αντιστίξεως (1996, με καθηγητή τον Ν. Τσότρα) και Φούγκας (1998, με καθηγητή τον Νίκο Ξανθούλη). Μέχρι το 2001 ήταν επίσης εγγεγραμμένος στην τάξη Σύνθεσης του Ν. Ξανθούλη, αλλά έκτοτε δεν συνέχισε τις σπουδές του προς απόκτησιν του σχετικού διπλώματος, αφού συνειδητοποίησε την παντελή έλλειψη ενδιαφέροντος για την δημιουργία νέων μουσικών έργων (με την αυστηρότερη έννοια του όρου) στον 21ο αιώνα.

Το 1994 εισήχθη δια των πανελληνίων εξετάσεων στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, από το οποίο απεφοίτησε ως αριστούχος το 1999. Είχε ενεργό συμμετοχή σε όλες τις προσπάθειες σύστασης τετράφωνου μεικτού χορωδιακού συνόλου στο πλαίσιο του Τμήματος, όπου παράλληλα ανέπτυξε συνδικαλιστική δράση (ως Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Φοιτητών του Τ.Μ.Σ. Αθηνών την περίοδο 1998-1999) και υπήρξε ένας εκ των βασικών συντελεστών στην διοργάνωση της πρώτης συναυλίας με έργα φοιτητών του Τ.Μ.Σ. Αθηνών (Aula Φιλοσοφικής Σχολής, 15 Μαΐου 1999). Στις αρχές του 2000 έγινε οριστικά δεκτός ως υποψήφιος διδάκτωρ στο ίδιο Τμήμα και στις 24 Ιουνίου του 2005 υποστήριξε επιτυχώς την διατριβή του, Αργά μέρη σε μορφές σονάτας στην κλασσική περίοδο, η οποία ενεκρίθη με βαθμό άριστα παμψηφεί από τα μέλη της εξεταστικής επιτροπής.

Είναι μέλος της Συντακτικής και της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού Πολυφωνία, ιδρυτικό μέλος και Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, ενώ στο παρελθόν έχει ακόμη διατελέσει μέλος της Συντακτικής και της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού Μουσικολογία, Πρόεδρος και Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Αποφοίτων του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του Εκκλησιαστικού Οργάνου. Οι πρωτότυπες μελέτες του Οι δύο σονάτες για πιάνο του Δημήτρη Μητρόπουλου: Από τον ύστερο ρομαντισμό στην Εθνική Σχολή Μουσικής και Οι συμφωνίες κατά τις οβιδιανές Μεταμορφώσεις του Carl Ditters von Dittersdorf: Συμβολή στην αποκατάσταση ενός έργου-σταθμού στην ιστορία της προγραμματικής μουσικής δημοσιεύθηκαν το 2011 και το 2015, αντίστοιχα, από τον εκδοτικό οίκο «Παπαγρηγορίου – Νάκας», το εγχειρίδιο Στοιχεία μουσικής ανάλυσης: Αρμονικό λεξιλόγιο, γλωσσάριο μουσικών όρων και οδηγίες συγγραφής εργασιών κυκλοφορεί σε δύο ψηφιακές εκδόσεις (2021 και 2022), ενώ άλλα τρία βιβλία έχουν κυκλοφορήσει σε δική του μετάφραση στα ελληνικά (Nicholas Cook, Μουσική: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε, Ελληνικά Γράμματα – Το Βήμα, Αθήνα 2007· Κωνσταντίνος Φλώρος, Gustav Mahler – Οραματιστής και δυνάστης. Προσωπογραφία μιας προσωπικότητας, Νεφέλη, Αθήνα 2010· Richard Wagner, Beethoven: Μια συμβολή στη φιλοσοφία της μουσικής, Νεφέλη, Αθήνα 2013). Πολυάριθμα άρθρα, βιβλιοκριτικές και μεταφράσεις του (γερμανικών και αγγλικών κειμένων) έχουν επίσης δημοσιευθεί σε μουσικολογικά και μουσικά περιοδικά (Μουσικολογία, Πολυφωνία, Studia Musicologica, Τα Μουσικά, ΜΟΥ.Σ.Α. κ.ά.), σε συλλογικές επιστημονικές εκδόσεις, στο διαδίκτυο και αλλού, ενώ από το 1999 έως το 2009 συνέταξε πληθώρα σημειωμάτων για προγράμματα συναυλιών, συνεργαζόμενος με τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Ινστιτούτο Goethe Αθηνών και άλλους φορείς. Στο ενεργητικό του καταγράφονται ακόμη η συμμετοχή στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα RIPM, η διοργάνωση πολλών διεθνών και πανελλήνιων συνεδρίων, συμποσίων και επιστημονικών ημερίδων, η επιμέλεια εκδόσεων επιστημονικού ενδιαφέροντος, αυτόνομες διαλέξεις και εισηγήσεις σε συνέδρια, συμπόσια και ημερίδες, καθώς επίσης η σχολιασμένη μετάδοση σημαντικών μουσικών έργων σε ραδιοφωνικές εκπομπές. Από τις μουσικές του συνθέσεις (έργα μουσικής δωματίου, για μεμονωμένα όργανα, για ορχηστρικά σύνολα καθώς και ευάριθμα φωνητικά) ελάχιστες έχουν παρουσιασθεί ενώπιον κοινού.

Την ακαδημαϊκή περίοδο 2000-2001 χρημάτισε καθηγητής Ιστορίας, Μορφολογίας και Αρμονίας της Μουσικής στο Σύγχρονο Ωδείο Αθήνας, οργανώνοντας “εν λευκώ” και διδάσκοντας με επιτυχία την ύλη των μαθημάτων αυτών, με γνώμονα τις γνώσεις που είχε αποκτήσει από τις ακαδημαϊκές του σπουδές. Από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο του 2001 εργάσθηκε ως “βοηθός μουσικολόγος”, με σύμβαση ορισμένου χρόνου, στην Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη». Τέλος, τον Ιούνιο του 2008 εξελέγη μέλος του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού του Τομέα Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, στην βαθμίδα του Λέκτορα και με γνωστικό αντικείμενο «Συστηματική Μουσικολογία. Θεωρία της Μουσικής (18ος-19ος αιώνας)»· τον Ιούλιο του 2014 εξελέγη στην βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, τον Σεπτέμβριο του 2018 στην βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή και τον Οκτώβριο του 2023 στην βαθμίδα του Καθηγητή στο ίδιο αντικείμενο.

Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συγκαταλέγονται τα ακόλουθα πεδία: θεωρία των μουσικών μορφών (από τον 18ο έως τον 21ο αιώνα), εξελικτική θεώρηση ειδών και μορφών της ενόργανης μουσικής στο μπαρόκ, τον κλασσικισμό και τον ρομαντισμό, μορφολογία και μουσική ανάλυση.

 

Δείτε επίσης: Σύντομο βιογραφικό σημείωμα (σε ελληνική και αγγλική γλώσσα) [αρχείο doc / 34 KB]

 


© Ιωάννης Φούλιας