Αρχική σελίδα / Επιλογή κειμένων

Eugène Ysaÿe (1858-1931): Σονάτα αρ. 4 σε μι-ελάσσονα, από τις 6 σονάτες για σόλο βιολί, opus 27

Το 1924 ο Βέλγος δεξιοτέχνης του βιολιού Eugène Ysaÿe αποτίει φόρο τιμής στον Bach με έναν κύκλο Έξι σονατών για σόλο βιολί, opus 27· παράλληλα όμως, κάθε μια από τις σονάτες αυτές αφιερώνεται και αντιπροσωπεύει δίκην μουσικής προσωπογραφίας έξι σπουδαίους ομοτέχνους και φίλους του Ysaÿe: τους Joseph Szigeti, Jacques Thibaud, George Enescu, Fritz Kreisler, Mathieu Crickboom και Manuel Quiroga. Η τέταρτη σονάτα σε μι-ελάσσονα σκιαγραφεί ως εκ τούτου το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του Kreisler για την μουσική του 18ου αιώνος. Πράγματι, η Allemande, σε μορφή πρελουδίου και σύντομης φούγκας, η πιο ήσυχη και αμφιταλαντευόμενη μεταξύ μείζονος και ελάσσονος τρόπου Sarabande, καθώς και το Finale, που ξεκινά με πολύ ενέργεια και συνεχή κίνηση και καταλήγει με μεγαλοπρέπεια στην Μι-μείζονα, εκδηλώνουν την υφολογική αναγωγή τους στην μουσική παράδοση του παρελθόντος, όσο και αν από την άλλη πλευρά η κυκλικότητα της συνολικής μορφής (επί τη βάσει του κοινού και στα τρία μέρη θεματικού υλικού) εντάσσει σαφέστατα το έργο αυτό στην εποχή του, δηλαδή του ύστερου γαλλικού ρομαντισμού.

25.03.2002


© Ιωάννης Φούλιας