Αρχική σελίδα / Επαγγελματική και ερευνητική δραστηριότητα

Ιωάννης Φούλιας, «Μουσική Ανάλυση Ι – Βασικές αρχές της κλασσικορομαντικής σύνθεσης» [πρώην «Αρμονικές και δομικές αρχές της κλασσικορομαντικής σύνθεσης»].

Το μάθημα έχει πρωτίστως πρακτικό προσανατολισμό και αποσκοπεί να καταδείξει μέσα από επιλεγμένα μουσικά παραδείγματα πώς οι συνήθεις αρμονικές λειτουργίες συνδυάζονται με τις διαδικασίες της επανάληψης, της παραλλαγής, της ανάπτυξης και της αντίθεσης που βρίσκουν εφαρμογή επί του μοτιβικο-θεματικού υλικού για την κατασκευή μεμονωμένων μουσικών φράσεων και ευρύτερων μικροδομικών οντοτήτων. Ειδικότερα, με την βοήθεια αποσπασμάτων από το πιανιστικό έργο των Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven και Franz Schubert, εξετάζεται η κατανομή των τεσσάρων καίριων αρμονικών λειτουργιών στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης φράσεως και μελετούνται διάφορες μέθοδοι αρμονικής επέκτασης, τονικοποίησης και μετατροπίας, τρόποι υλοποίησης των τριών ειδών πτώσεων (της τέλειας, της ατελούς και της μισής) καθώς και ο πραγματικός λειτουργικός ρόλος των υπολοίπων – υποτιθέμενων – “πτώσεων” (της απατηλής και της πλάγιας). Παράλληλα, σε δομικό επίπεδο, διερευνώνται πρότυπες αλλά και παρεκκλίνουσες εκδοχές προτάσεως και περιόδου, καθώς επίσης ποικίλες περιπτώσεις τριμερών και διμερών μικροδομών (οι οποίες ενίοτε εμπεριέχουν ακόμη και “υβριδικές” φραστικές δομές).

Ενδεικτική βιβλιογραφία: Arnold Schönberg, Βασικές αρχές μουσικής σύνθεσης (Νάσος, Αθήνα 1998)· William Earl Caplin, Classical form: a theory of formal functions for the instrumental music of Haydn, Mozart, and Beethoven (Oxford University Press, New YorkOxford 1998)· Γιώργος Φιτσιώρης, Εισαγωγή στη θεωρία και ανάλυση της τονικής μουσικής (Νεφέλη, Αθήνα 2004).

Περισσότερες πληροφορίες: http://eclass.uoa.gr/courses/MUSIC191.


© Ιωάννης Φούλιας