Αρχική σελίδα / Συνέδρια – ημερίδες – διαλέξεις

Ιωάννης Φούλιας, Οι ορχηστρικές Εισαγωγές του Wolfgang Amadeus Mozart και η εξέλιξή τους στις παρυφές της συμφωνικής του δημιουργίας, Κέρκυρα, Ιόνιος Ακαδημία, 7 Νοεμβρίου 2025.

Η παρούσα συμβολή καταγίνεται με τις 21 συνολικά Εισαγωγές που ο Mozart συνέθεσε κατά διαστήματα από το 1767 έως το 1791 κυρίως για όπερες. Το επιλεγμένο αυτό ρεπερτόριο εξελίσσεται παράλληλα με την υπόλοιπη συμφωνική του δημιουργία και διέπεται από μεγάλη ποικιλομορφία, η οποία μάλιστα παραμένει εν πολλοίς αναντίστοιχη και προς τους ειδικότερους όρους sinfonia, intrada και ouverture που χρησιμοποιούνται εδώ εναλλακτικά και κατά περίσταση. Από τις πρωτόλειες Εισαγωγές σε ένα μονάχα μέρος αλλά και τις ευρύτερα καθιερωμένες ιταλικού τύπου sinfonie σε τρία (ανεξάρτητα ή αλληλοσυνδεόμενα) μέρη, ο Mozart στρέφεται ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1770 προς περικεκομμένες εκδοχές της πρότυπης sinfonia (με λιγότερα μέρη), όταν αυτές ταιριάζουν περισσότερο στις ιδιαίτερες δραματουργικές περιστάσεις κατά την έναρξη μιας όπερας· αργότερα, περί το 1780, συγκροτεί κατά προτίμηση σύνθετα μέρη “κυκλικής μορφής”, με εμβόλιμο αργό μέρος στην βασική μορφή της σονάτας σε γοργή χρονική αγωγή, ενώ από το 1786 και έπειτα καταλήγει σε απλούστερες μονομερείς Εισαγωγές (συχνά πλέον και με επιπρόσθετη αργή εισαγωγική ενότητα). Οι ενίοτε αξιοπρόσεκτες μορφολογικές επιλογές για τα επιμέρους μέρη όλων αυτών των Εισαγωγών εξετάζονται επίσης στο πλαίσιο αυτό, όπως και οι ποικίλες αρμονικές είτε θεματικές διασυνδέσεις πολλών εκ των ορχηστρικών αυτών κομματιών με το εναρκτήριο φωνητικό μέρος ή άλλο κομβικό σημείο στην υπόθεση της εκάστοτε όπερας.


© Ιωάννης Φούλιας