ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

Δημήτρης Χασάπης
Ομότιμος Καθηγητής Μαθηματικής Εκπαίδευσης


| Βιβλία | Δημοσιεύσεις | Ομιλίες | Ανοικτά Μαθήματα |  Βιογραφικό Σημείωμα | Επικοινωνία |


 

 

ΣΠΟΥΔΕΣ

1992  Διδακτορικό Δίπλωμα στις Επιστήμες της Αγωγής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης  Πανεπιστημίου Πάτρας.

1979 Δίπλωμα Παιδαγωγικής Επιμόρφωσης στην Παιδαγωγική Σχολή της Σχολής  Εκπαιδευτικών Λειτουργών Επαγγελματικής & Τεχνικής Εκπαίδευσης.

1978 Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Master of Science in Mathematics, The City University, London. Τίτλος μεταπτυχιακής εργασίας "Existence and Uniqueness Theorems to Initial Value Problems for Ordinary and Partial Differential Equations".

1972  Πτυχίου του Μαθηματικού Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
 

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

2016:          ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ,  ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Ομότιμος Καθηγητής (Απόφαση Συγκλήτου 18-10-2016).

2008 μέχρι 2016: ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ,  ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Επίκουρος Καθηγητής, το 2009 Αναπληρωτής Καθηγητής και από το 2013 Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Μαθηματική Εκπαίδευση» (ΦΕΚ 440/18.04.2013).

 

2005 μέχρι 2015: ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση - Εκπαίδευση Ενηλίκων» Καθηγητής-Σύμβουλος στη Θεματική Ενότητα «Ανάπτυξη, Εφαρμογή και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων».

 

1994 – 2008: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ,  ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, Λέκτορας στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική των Μαθηματικών» και από το 1998 Επίκουρος Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Μαθηματική Εκπαίδευση».

 

1989 – 1994: ΣΧΟΛΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΣΕΛΕΤΕ), ως Έκτακτος Καθηγητής.

 

1976 – 1994: ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (ΟΑΕΔ), ως εκπαιδευτικός στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης και ως υπεύθυνος ανάπτυξης, εφαρμογής και αξιολόγησης προγραμμάτων αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της Διοίκησης του ΟΑΕΔ.

Την ίδια χρονική περίοδο ανέπτυξα επιστημονική δραστηριότητα και αντίστοιχο ερευνητικό έργο στο αντικείμενο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης στα πλαίσια αντίστοιχων Εθνικών και Ευρωπαϊκών φορέων (Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας, Ινστιτούτο Εργασίας ΓΣΕΕ, CEDEFOP, Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Leonardo, ADAPT κ.α.)

 


ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΡΓΟ

 

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

 

¨         Στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών (από το ακαδ. έτους 2007-8 μέχρι το ακαδ. έτος 2015-16)

-            Λογικο-μαθηματικές σχέσεις και αριθμητικές έννοιες στην προσχολική εκπαίδευση

-            Χωρικές σχέσεις και γεωμετρικές έννοιες στην προσχολική εκπαίδευση

-            Υλικά και δραστηριότητες διδασκαλίας μαθηματικών I

-            Υλικά και δραστηριότητες διδασκαλίας μαθηματικών II – Πρακτικές ασκήσεις

-            Θέματα ιστορίας και φιλοσοφίας των μαθηματικών

-            Βασικές έννοιες μαθηματικών

 

¨         Στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών του Τ.Ε.Α.Π.Η. του Πανεπιστημίου Αθηνών (ακαδ. έτη 2009-10 και 2010-11)

-            Μαθηματικές έννοιες στην προσχολική εκπαίδευση 

 

¨         Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ (από το ακαδ. έτος 1994-5 μέχρι το ακαδ. έτος 2005-6)

-            Διδακτική βασικών μαθηματικών εννοιών

-            Πρακτικές ασκήσεις διδασκαλίας μαθηματικών

-            Ιδεολογικές και κοινωνικές διαστάσεις της μαθηματικής εκπαίδευσης

-            Συγκρότηση και ανάπτυξη της λογικής σκέψης

 

¨         Στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης ‘Δημήτρης Γληνός’ του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ (από το ακαδ. έτος 1996-7 μέχρι το ακαδ. έτος 2004-5)

-       Εμβάθυνση στη διδακτική των μαθηματικών Ι (Θέματα Διδακτικής των Μαθηματικών)

-   Εμβάθυνση στη διδακτική των μαθηματικών ΙΙ  (Ιδεολογικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Μαθηματικής Εκπαίδευσης)

-       Δομή και σημασία της επιστημονικής εργασίας στους τομείς δραστηριότητας των εκπαιδευτικών (σε συνεργασία με τον Π.Πανταζή από το ακαδ. έτος 2001-2 μέχρι
το ακαδ. έτος 2004- 5)

-        

¨         Στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ (ακαδ. έτη 1998-9 και 2003-2004)

-          Ψυχολογικές διαστάσεις της μάθησης των μαθηματικών

-        Μεθοδολογία εκπαιδευτικής ερευνάς

 

ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΠΤΥΧΙΑΚΩΝ & ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

 

¨         Στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών

-            Από το ακαδ. έτος 2008-9 μέχρι το ακαδ. έτος 2015-16 επέβλεψα την εκπόνηση δώδεκα (12) πτυχιακών εργασιών.

¨         Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ

-            Επίβλεψη δεκατριών (13) πτυχιακών εργασιώνπό το ακαδ. έτος 1998-99 μέχρι το ακαδ. έτος 2005-6).

-            Επίβλεψη έξη (6) μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιώνπό το ακαδ. έτος 2003-4 μέχρι το ακαδ. έτος 2007-8).

-            Επίβλεψη εννέα (9) ερευνητικών εργασιών μετεκπαιδευόμενων εκπαιδευτικών στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσηςπό το ακαδ. έτος 1998-99 μέχρι το ακαδ. έτος 2004-5)

 

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΩΚΡΑΤΗΣ / ERASMUS

 

-            Συμφωνίες ανταλλαγής προπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Σωκράτης / Erasmus με το SHEFFIELD HALLAM UNIVERSITY της Μ. Βρετανίας και το COPENHAGEN UNIVERSITY της Δανίας

-            Εταίρος του Εντατικού Προγράμματος Σπουδών MATHED – Researching the teaching and learning of mathematics 2003-2005, το οποίο προσέφερε σε υποψήφιους διδάκτορες και μεταπτυχιακούς σπουδαστές εντατικές σπουδές σύντομης διάρκειας (7.5 ECTS). Το Πρόγραμμα αναπτύχθηκε και υλοποιήθηκε σε συνεργασία με 9 Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια (ΑΠΘ Ελλάδος, Sheffield Hallam Μ. Βρετανίας, Oxford Brookes Μ. Βρετανίας, Linz Αυστρίας, Helsinki Φινλανδίας, Oslo Νορβηγίας, Umea Σουηδίας, Latvia Λετονίας και Prague Τσεχίας.

 

 

 

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Στους ακόλουθους άξονες:

 

·           Διαμεσολάβηση των ιστορικά αναπτυγμένων συμβολικών και τεχνικών εργαλείων  στη συγκρότηση και ανάπτυξη των μαθηματικών εννοιών.

      Διερευνάται ο ρόλος της διαμεσολάβησης διαφόρων συμβολικών συστημάτων, όπως είναι το δεκαδικό σύστημα αρίθμησης, οι γραφικές παραστάσεις, οι πίνακες δεδομένων, οι τύποι υπολογισμού κ.α., αλλά και τεχνικών εργαλείων, όπως είναι ο χάρακας, ο διαβήτης κ.α. στη συγκρότηση και την ανάπτυξη βασικών μαθηματικών εννοιών.

      Το ερευνητικό πλαίσιο υιοθετεί τη θέση της ιστορικο-κοινωνικής προσέγγισης της ανθρώπινης νοητικής ανάπτυξης και της γνωστικής συγκρότησης του ατόμου, που αρχικά διατυπώθηκε από τον Vygotsky και τους μαθητές του (Luria, Leontiev κ.α.), ότι η νόηση και κάθε ανώτερη νοητική λειτουργία του ανθρώπου έχει την προέλευση της στις κοινωνικές διαδικασίες και αναπτύσσεται μέσα σε ιστορικά και κοινωνικά καθορισμένα πλαίσια, τα οποία διαθέτουν ως πολιτιστική παράδοση και αναπτύσσουν ως πνευματική δραστηριότητα ποικίλα νοητικά εργαλεία και τρόπους σκέψης. Στη βάση αυτή, οι ανθρώπινες νοητικές λειτουργίες θεωρούνται λειτουργίες διαμεσολαβούμενες από ιστορικά και κοινωνικά διαμορφωμένα συστήματα συμβολικών αναπαραστάσεων,, με βασικότερο από αυτά τη γλώσσα, που στην ουσία αποτελούν νοητικά εργαλεία αντίστοιχα των τεχνικών.

 

·           Δημόσια κατανόηση των μαθηματικών και ιδεολογικές διαστάσεις της μάθησης και της διδασκαλίας των μαθηματικών

Διερευνώνται:

-       Οι ιδεολογικοί προσανατολισμοί και νοητικές επιπτώσεις των διδακτικών πρακτικών και μέσων στην πρωτοβάθμια μαθηματική εκπαίδευση (Ιδεολογία της διδασκαλίας).

-        Τα επιστημολογικά πρότυπα των εκπαιδευτικών για τη μαθηματική γνώση: Παράγοντες και διαδικασίες διαμόρφωσης τους και επιπτώσεις στη διδακτική πρακτική τους (Ιδεολογία των εκπαιδευτικών).

-        Οι επιστημολογικές παραστάσεις των παιδιών και των ενηλίκων για τη μαθηματική γνώση: Παράγοντες και διαδικασίες διαμόρφωσης τους και επιπτώσεις στη νοητική αντιμετώπιση των μαθηματικών  (Ιδεολογία των παιδιών-μαθητών/τριών και των ενηλίκων του κοινωνικού τους πλαισίου).

-        Ο ρόλος της διαμεσολάβησης διαφόρων ιδεολογικών παραδοχών, δογμάτων και πεποιθήσεων στη δημιουργία πλαισίων σκέψης και καταστάσεων μάθησης οι οποίες εμποδίζουν ή ενισχύουν την ατομική συγκρότηση μαθηματικών εννοιών και την ανάπτυξη μαθηματικής σκέψης

 

·      Στον άξονα αυτό αναπτύχθηκε ερευνητικό έργο με θέμα «Εικόνες ενηλίκων για τα μαθηματικά» στο πλαίσιο των ερευνών στις επιστήμες της εκπαίδευσης και της αγωγής του Τ.Ε.Α.Π.Η. χρηματοδοτούμενο από τον ΕΛΚΕ του ΕΚΠΑ κατά τα ακαδ. έτη 2011-12 και 2011-13.

 

 

·           Αριθμητικές δεξιότητες και πρακτικές (numeracy)

      Διερευνώνται οι αριθμητικές γνώσεις και δεξιότητες παιδιών και ενηλίκων σε συνδυασμό με τις πρακτικές χειρισμού αριθμητικών δεδομένων τις οποίες αναπτύσσουν σε διάφορα πλαίσια ατομικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων.

 

 

ΕΠΟΠΤΕΙΑ & ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΩΝ ΔΙΑΤΡΙΒΩΝ

 

Ως Επιβλέπων καθηγητής,

 

Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

-  Παπακωνσταντίνου Στ. με θέμα «Οι επιστημολογικές πεποιθήσεις των νηπιαγωγών για τα μαθηματικά και τη μάθηση τους».

-Νιαχοπέτρου Ιωάννα με θέμα «Διερεύνηση της ενδεχομενικής / πιθανολογικής σκέψης στα παιδιά της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας».

-Dherar Banifaris με θέμα “Η διαμεσολάβηση γεωμετρικών οργάνων και προγραμμάτων υπολογιστών στη μάθηση γεωμετρικών εννοιών».

-  Βλάχου Μαρία με θέμα «Ο ρόλος της «εννοιακής μεταφοράς» στη συγκρότηση των εννοιών του αριθμού από παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας».

 

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ

-  Ζαχάρος Κων. με θέμα «Η  συμβολή πολιτισμικών και ιστορικών παραμέτρων στο χειρισμό προβλημάτων της Γεωμετρίας: Μια εμπειρική έρευνα για τον τρόπο με τον οποίο μαθητές και μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν προβλήματα μέτρησης επιφανειών».

-  Κουσίδης Δημ. με θέμα «Ο ρόλος των απτικών και οπτικών εμπειριών στη συγκρότηση βασικών αριθμητικών εννοιών και η συμβολή των εποπτικών μέσων διδασκαλίας» η οποία ολοκληρώθηκε και υποστηρίχτηκε τον Ιούνιο του 2004 (Αποφάσεις Γ.Σ. 2000-3/24-6-2000).

-  Μιχάλης Ιωαν. με θέμα «“Το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών στατιστικής στο Δημοτικό σχολείο και οι αντιλήψεις  - γνώση, ερμηνεία και κατανόηση – των μαθητών / τριών των τελευταίων τάξεων για τις γραφικές απεικονίσεις δεδομένων

 

Ως Μέλος,

Συμμετοχή σε Επιτροπές Εποπτείας και Εξέτασης διδακτορικών διατριβών στα Πανεπιστήμια Αθηνών, ΑΠΘ, Ιωαννίνων και Πατρών.

 

 

ΑΛΛΕΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

Μέλος του Δικτύου Ακαδημαϊκών Συμβούλων του Γραφείου Διασύνδεσης Σπουδών & Σταδιοδρομίας του ΑΠΘ από το 1999 μέχρι το 2005.

Μέλος της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Α.Π.Θ. από το 2000 μέχρι to 2005.

Αντιπρόεδρος του Διδασκαλείου Δημοτικής Εκπαίδευσης ‘Δημήτρης Γληνός’ του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ κατά το έτος 2003.

Υπεύθυνος του Ελληνικού Ερευνητικού Κέντρου της IEA του ΤΕΑΠΗ από τον Ιούλιο του 2012.

 

 

ΜΕΛΟΣ  ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ 

 

-       Μέλος (Associate Fellow) του  Institute of Mathematics and Its Applications (UK) από το έτος 1978. 

-       Μέλος της Society for Industrial and Applied Mathematics (USA) από το έτος 1977.

-       Μέλος της London Mathematical Society από το έτος 1977.

-       Μέλος του  Royal Institute of Philosophy (UK) από το έτος 1978.

-       Μέλος της Eλληνικής Μαθηματικής Εταιρείας από το έτος 1972.

-       (Μέλος του Δ. Σ. 1979 – 1982 και Γενικός Γραμματέας 1979-1980).

-       Μέλος της  Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών από το έτος ίδρυσης της 2005.

 

 

ΜΕΛΟΣ  ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ

 

-       Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του περιοδικού INTERNATIONAL JOURNAL FOR MATHEMATICS IN EDUCATION, Greek Mathematical Society, Αθήνα, από το έτος 2012.

-       Μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, εκδόσεις Νήσος, Αθήνα, από το έτος 2005.

-       Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Γ’. έκδοση  Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, Αθήνα, από το έτος 2007.

-       Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ, έκδοση της Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής των Μαθηματικών,  από το έτος 2007.

 

 

ΚΡΙΤΗΣ – REVIEWER  ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ

 

-       Adult Learning Mathematics International Journal (από το έτος 2007).

-       Mathematical Thinking and Learning (από το έτος 2006).

-       HMS International Journal for Mathematics in Education (από το έτος 2012).

-       Journal of Scientific Research and Reports (από το έτος 2017).

-       Educational Research for Policy and Practice (από το έτος 2019).