Ἕνωση Ἑλλήνων Φυσικῶν
Κεντρικὰ Γραφεῖα: Γριβαίων 6, 106 80, Ἀθήνα
Τηλ. 210 3635701, Τηλ. 210 3610690
email: info@eef.gr - website:
www.eef.gr
Τὸ Διοικητικὸ Συμβούλιο τῆς Ἑνώσεως Ἑλλήνων Φυσικῶν διοργάνωσε τιμητικὴ ἐκδήλωση, ὅπου βράβευσε τὸν π. Νικόλαο Χατζηνικολάου γιὰ τὴν κοινωνικὴ καὶ τὴν ἐπιστημονικὴ προσφορά του.
Ἡ ἐκδήλωση πραγματοποιήθηκε τὴν 17η Δεκεμβρίου 2003 στὸ Ἀμφιθέατρο τοῦ Εὐγενιδείου Ἱδρύματος, κατάμεστο ἀπὸ ἀκροατές.
Ὁμιλητὲς ἦσαν ὁ Ἀρχιμανδρίτης (νῦν ἐπίσκοπος) Νικόλαος Χατζηνικολάου καὶ ὁ Καθηγητὴς Ἀστροφυσικῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν Κανάρης Τσίγκανος, τοῦ ὁποίου ἡ ὁμιλία παρατίθεται ἐν συνεχείᾳ.
Τὸ ἀκόλουθο πρόγραμμα τῆς ἐκδηλώσεως εὑρίσκεται στὴν διεύθυνση: http://www.eef.gr/04_0016.html
. |
Πρόγραμμα Ἐκδηλώσεως |
17:30 |
Προσέλευση κοινοῦ |
17:45 | Προσέλευση ἐπισήμων |
18:00 | Χαιρετισμοί ἐκπροσώπων φορέων |
18:30-19:00 |
«Αὐτὸς ὁ κόσμος, ὁ μικρός, ὁ μέγας» Κανάρης Τσίγκανος, Καθηγητὴς Ἀστροφυσικῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν |
19:00-19:10 |
«Παρουσίαση τοῦ π. Νικολάου Χατζηνικολάου», Παναγιώτης Φιλντίσης, Ἀντιπρόεδρος τῆς Ε.Ε.Φ. |
19:10-20:10 |
«Ἀπὸ τὴν ἔκρηξη τῆς Φυσικῆς στὶς ἐκπλήξεις τῆς βιοηθικῆς» π. Νικόλαος Χατζηνικολάου, Δρ. Φυσικός, Βιοϊατρικὸς Τεχνολόγος τῆς Βιοηθικῆς, Harvard- MIT |
20:10-20:30 | Ἐρωτήσεις |
20:30-21:00 |
Βράβευση. Ἐπίδοση τιμητικῆς πλακέτας ἀπὸ τὸν Πρόεδρο τῆς Ε.Ε.Φ. κ. Γεώργιο Παπαδόπουλο, Ὁμότιμο καθηγητὴ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν |
Καθηγητὴς Κανάρης Τσίγκανος,
Τομέας Ἀστροφυσικῆς, Ἀστρονομίας καὶ Μηχανικῆς,
Τμῆμα Φυσικῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
Ἀθήνα, Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου 2003
Ἀγαπητὲ π. Νικόλαε, Ἀγαπητοὶ συνάδελφοι Φυσικοί, Ἀγαπητὲς κυρίες καὶ κύριοι,
Ἡ ἀποψινὴ ἐκδήλωση εἶναι ἀφιερωμένη στὴν τιμητικὴ βράβευση τοῦ πατέρα Νικολάου Χατζηνικολάου γιὰ τὴν κοινωνικὴ καὶ ἐπιστημονική του προσφορά.
Μὲ ἰδιαίτερη χαρὰ ἀποδέχτηκα τὴν πρόσκληση τῆς ΕΕΦ νὰ προλογίσω τὴν ἐκδήλωση αὐτή, διότι λόγω εὐτυχοῦς συγκυρίας γνωρίζω τὸν πατέρα Νικόλαο Χατζηνικολάου (π.Ν.Χ.) πλέον τῆς 20ετίας καὶ ἔχω ἔτσι παρακολουθήσει μὲ θαυμασμὸ τὴν ἐπιστημονικὴ καὶ κοινωνική του τροχιά.
Ὁ π.Ν.Χ. ἀποτελεῖ ὄντως μία σπάνια περίπτωση ἑνὸς ἐξαιρετικὰ προικισμένου ἀνθρώπου ὁ ὁποῖος διέτρεξε ἕνα τεράστιο γνωστικὸ φάσμα μὲ παράλληλη κοινωνικὴ προσφορά, ξεκινώντας ἀπὸ τὴν Φυσικὴ καὶ τὴν Βιοϊατρικὴ καὶ καταλήγοντας στὴ Θεολογία καὶ τὸν Μοναχισμό.
Ὁ π.Ν.Χ. εἶναι πράγματι γέννημα καὶ θρέμμα τῆς οἰκογένειας τῶν Ἑλλήνων Φυσικῶν (καὶ νὰ σημειώσω ἐδῶ ἐπίσης ὅτι καὶ τὰ ἄλλα δυὸ ἀπὸ τὰ τρία ἀδέλφια του εἶναι ἐπίσης ἐξαίρετοι Φυσικοὶ ὅπως καὶ ἡ μητέρα του, προέρχεται κυριολεκτικῶς ἀπὸ οἰκογένεια Φυσικῶν!). Ἀριστοῦχος ἀπόφοιτος μὲ τὴν ὑψηλότερη βαθμολογία τοῦ ἔτους τοῦ Τμήματος Φυσικῆς τοῦ Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, γίνεται δεκτὸς γιὰ μεταπτυχιακὲς σπουδὲς στὴν Ἀστροφυσικὴ στὸ ἀρχαιότερο καὶ ὀνομαστὸ Ἀμερικανικὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Harvard στὴ Βοστώνη. Στὴ συνέχεια, ἀσχολεῖται μὲ τὴ Μηχανικὴ τῶν Ρευστῶν καὶ τὴ Μαθηματικὴ Φυσιολογία (Ἐμβιομηχανικὴ - Βiomedical Εngineering) καὶ λαμβάνει τὸ Master of Science ἀπὸ τὸ Τμῆμα Μηχανολόγων τοῦ περίφημου Πολυτεχνείου τῆς Μασσαχουσέτης ΜΙΤ. Οἱ διδακτορικὲς σπουδές του στὸ κοινὸ πρόγραμμα Ὑγείας - Ἐπιστήμης - Τεχνολογίας τῶν Harvard καὶ ΜΙΤ ἐπικεντρώθηκαν στὸν τομέα τῆς Βιοϊατρικῆς Τεχνολογίας. Ἀντικείμενό τους ἦταν ἡ Αἱμοδυναμικὴ μελέτη τοῦ κυκλοφορικοῦ συστήματος (καρδιᾶς καὶ ἀγγείων) μὲ χρήση Μηχανικῆς τῶν Ρευστῶν καὶ Ἐφαρμοσμένων Μαθηματικῶν. Πιὸ συγκεκριμένα ἀσχολήθηκε μὲ τὴν ἐπινόηση, τὸ σχεδιασμὸ καὶ τὴ μελέτη μίας μὴ αἱματηρῆς μεθόδου διαγνώσεως βαλβιδικῶν παθήσεων μὲ μέθοδο ἀκουστικῆς ἀνάλυσης. Ἐργάστηκε ὡς ἐρευνητὴς καὶ ἐπιστημονικὸς συνεργάτης στὸ Ἀγγειολογικὸ Ἐργαστήριο τοῦ New England Deaconess Hospital, στὸ Τμῆμα Ἀναισθησιολογίας τοῦ Γενικοῦ Νοσοκομείου τῆς Μασσαχουσέττης καὶ στὴ Μονάδα Ἐντατικῆς Θεραπείας τοῦ Νοσοκομείου Παίδων τῆς Βοστώνης. Παράλληλα διετέλεσε ἐπὶ διετία ἐπιστημονικὸς σύμβουλος τῆς NASA καὶ τῆς ἑταιρείας Arthur D. Little σὲ θέματα Διαστημικῆς Ἰατρικῆς Τεχνολογίας. Τὴν τελευταία χρονιὰ τῆς παραμονῆς του στὶς ΗΠΑ, δίδαξε στὸ κοινὸ πρόγραμμα Ὑγείας - Ἐπιστήμης - Τεχνολογίας τῶν Harvard - ΜΙΤ ἐπὶ δυὸ ἑξάμηνα τὸ Σεμινάριο τῶν «Βιορευστῶν καὶ Αἱμοδυναμικῆς».
Ἀντιπαρερχόμενος προσφορὲς γιὰ ἐργασία σὲ σημαντικὰ ἐρευνητικὰ κέντρα τῶν ΗΠΑ ποὺ ἀσχολοῦνται μὲ τὴ Βιοτεχνολογία, ἔρχεται στὴν Ἑλλάδα, ὅπου ἐπίσης ἀντιπαρέρχεται προσφορὲς γιὰ Πανεπιστημιακὴ σταδιοδρομία (π.χ. στὸ Πανεπιστήμιο Κρήτης, κάτι γιὰ τὸ ὁποῖο μπορῶ νὰ ὁμιλῶ μετὰ λόγου γνώσεως), προτιμώντας τὸν Ἁγιορείτικο Μοναχισμό. Εἶναι συγγραφέας ἐρευνητικῶν ἐργασιῶν στὴν Ἐμβιομηχανική. Ἔχει ἐκδώσει τὸ ὀγκῶδες καὶ διεθνῶς πρωτότυπο Πανεπιστημιακὸ σύγγραμμα «Αἱμοδυναμικὴ τῶν Ἀγγειακῶν Παθήσεων», ὅπου προσομοιάζει τὴν κίνηση τοῦ αἵματος στὸ ἀνθρώπινο κυκλοφοριακὸ σύστημα μὲ αὐτὴ ἑνὸς συνήθους ρευστοῦ ποὺ μελετᾷ ἡ Ρευστομηχανικὴ (τὸ σύγγραμμα αὐτὸ χρησιμοποιοῦν οἱ φοιτητὲς τῆς Ἰατρικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Κρήτης στοὺς ὁποίους παραδίδει μαθήματα κάθε ἔτος, ἐνῷ ἀπὸ ἐφέτος θὰ διδάσκει καὶ στὴν Ἰατρικὴ Σχολὴ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν). Παράλληλα, εἶναι συγγραφέας καὶ ἀρκετῶν ἄλλων βιβλίων στὴ Βιοηθικὴ καὶ Θεολογία καθὼς καὶ πολλῶν ἄρθρων σὲ Ἑλληνικὰ καὶ ξένα περιοδικά, τὸν ἡμερήσιο καὶ περιοδικὸ τύπο. Θεωρῶ ὅτι ἰδιαίτερης μνείας χρῄζουν τὰ βιβλία του, «Ἅγιον Ὄρος - Τὸ Ὑψηλότερο σημεῖο τῆς Γῆς», «Ἐλεύθεροι ἀπὸ τὸ Γονιδίωμα», «Συνάντηση τοῦ Θεοῦ μέσα ἀπὸ ὑπέρλογα ρίσκα» καὶ τὸ ὑπὸ ἔκδοσιν «Ἀλλήλων Μέλη - Οἱ μεταμοσχεύσεις στὸ φῶς τῆς Ὀρθόδοξης θεολογίας καὶ ζωῆς». Τὸν Ὀκτώβριο τοῦ 2000 ὁ π.Ν.Χ. ἦταν ὁ βασικὸς διοργανωτὴς ἑνὸς πρωτότυπου καὶ ἰδιαίτερα ἐπιτυχημένου συνεδρίου ποὺ ὀργάνωσε ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος στὸ ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος μὲ θέμα «Ἐπιστῆμες, Τεχνολογίες Αἰχμῆς καὶ Ὀρθοδοξία». Ὁ τόμος τῶν πρακτικῶν αὐτοῦ τοῦ συνεδρίου ποὺ περιέχει τὶς εἰσηγήσεις ἐπιστημόνων ἀπὸ τὴν Ἀστροφυσική, τὴν Πληροφορικὴ καὶ τὴν Οἰκολογία, τὶς Νευροεπιστῆμες καὶ τὴ Γενετική, τὴ Θεολογία καὶ τὴν Ἰατρικὴ ἀποτελεῖ πιστεύω μία σημαντικὴ ἔκδοση.
Ὡς Πρόεδρος τῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀντιπροσωπεύει τὴν Ὀρθόδοξη ἄποψη σὲ διεθνῆ συνέδρια καὶ ὀργανισμοὺς ἀνὰ τὸν κόσμο (Εὐρωκοινοβούλιο, κλπ), ἐνῷ παράλληλα, εἶναι μέλος τοῦ Ἐθνικοῦ Ὀργανισμοῦ Μεταμοσχεύσεων καὶ τῆς Ἐθνικῆς Ἐπιτροπῆς Βιοϊατρικῆς Ἠθικῆς καὶ Δεοντολογίας τοῦ Ὑπουργείου Ὑγείας.
Ἡ ἐπιστημονικὴ καὶ ἐρευνητική του ἐνασχόληση μὲ τὸν φυσικὸ κόσμο καὶ τὸν ἄνθρωπο καὶ ἡ προσωπική του ἀναζήτηση τὸν ὁδήγησαν στὴν Ὀρθόδοξη θεολογία, τὴν ὁποία σπούδασε στὴ Θεολογικὴ Σχολὴ τοῦ Τιμίου Σταυροῦ τῆς Βοστώνης, ἀπ᾿ ὅπου καὶ ἔλαβε τὰ διπλώματα Master of Theological Studies καὶ Master of Theology, καὶ στὴ Θεολογικὴ Σχολὴ τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ὅπου ἀνακηρύχθηκε διδάκτορας στὸν τομέα τῆς Βιοηθικῆς, μὲ θέμα τὶς Μεταμοσχεύσεις. Ὁ πόθος ὅμως τῆς βαθύτερης γνώσης καὶ ἡ ἀνάγκη βίωσης τῆς θεολογικῆς ἀλήθειας τὸν ὁδήγησαν στὸ «πνευματικὸ πανεπιστήμιο καὶ θεραπευτήριο» τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ὅπου ἔμεινε γιὰ δυόμισυ χρόνια.
Τὸ γιατί ἴσως τὸ λέει στὴ σελίδα 117 τοῦ βιβλίου του «Ἅγιον Ὄρος - Τὸ Ὑψηλότερο σημεῖο τῆς Γῆς», ἀπὸ τὸ ὁποῖο διαβάζω:
«O ἀσκητὴς π. Ἡρῳδίων μοῦ φάνηκε πολὺ πιὸ «ἔξυπνος» καὶ πιὸ πετυχημένος ἀπὸ τοὺς Νομπελίστες καθηγητές μου στὸ Harvard καὶ στὸ ΜΙΤ. Ἡ λογική τους ἔμοιαζε μὲ ἀγωνιστικὸ αὐτοκίνητο. Ἡ λογικὴ τῆς διὰ Χριστὸν σαλότητος μὲ πύραυλο. Τὸ πρῶτο τρέχει μὲ 320 χλμ. τὴν ὥρα. Τὸ δεύτερο μὲ περίπου 30.000 χλμ. τὴν ὥρα.
Γιὰ τὸ πρῶτο στοιχεῖο ποὺ βραβεύεται ἀπόψε, τὴν κοινωνική του προσφορά, πολλὰ μπορεῖ νὰ εἰπωθοῦν ἀφοῦ ὅλη ἡ ζωὴ τοῦ π.Ν.Χ. ἀποτελεῖ αὐτὴ καθ᾿ αὐτὴ μία προσφορὰ καὶ ἕνα ὁλοκληρωτικὸ «δόσιμο» στὸν συνάνθρωπο καὶ τὰ προβλήματά του. Θὰ ἀρκεσθῶ ὡστόσο μόνο σὲ λίγα ἀντιπροσωπευτικὰ δείγματα, τὰ ὁποῖα ἔχω διαπιστώσει ὁ ἴδιος:
Κατ᾿ ἀρχὴν ἐνθυμοῦμαι στὶς ἀρχὲς τῆς δεκαετίας τοῦ ‘80 ὅταν ὁ π.Ν.Χ. ἦταν μεταπτυχιακὸς φοιτητὴς στὴ Βοστώνη τῶν ΗΠΑ. Ἐκεῖ, παράλληλα μὲ τὶς ἐπιμελεῖς σπουδές του στὸ ἀπαιτητικὸ Πανεπιστήμιο, μὲ ἐξέπληττε μὲ τὸ ὅτι πάντα εὕρισκε τὸ χρόνο γιὰ κοινωνικὸ ἔργο. Ἐκείνη τὴν ἐποχή, ὅπως καὶ σήμερα, δύσκολες ἰατρικὲς περιπτώσεις Ἑλλήνων ἀσθενῶν κατέφευγαν στὰ Νοσοκομεῖα τῆς περιοχῆς τῆς Βοστώνης γιὰ εὐαίσθητες ἰατρικὲς ἐπεμβάσεις. Ἰδιαίτερα ὅταν ἔρχονταν γονεῖς μὲ παιδιὰ γιὰ δύσκολες ἐγχειρήσεις, ὁ Νίκος Χατζηνικολάου ἦταν αὐτὸς ποὺ πρωτοστατοῦσε στὸ νὰ φροντίζει γιὰ τὴ διαμονή των σὲ Ἑλληνο-Ἀμερικανικὲς οἰκογένειες, καὶ νὰ συντονίζει τὴν ἐπίλυση πρακτικῶν προβλημάτων ποὺ συνδέονταν μὲ τὴν ἐκεῖ παραμονή τους.
Τὰ τελευταῖα χρόνια ἡ κοινωνική του προσφορὰ ἔχει ἐξειδικευθεῖ στὴ Βιοηθικὴ ὅπου σὰν καλὸς Φυσικὸς ἔχει δημιουργήσει καὶ τὸ δικό του σύγχρονο καὶ καλὰ ἐξοπλισμένο ἐργαστήριο. Πρόκειται γιὰ τὸ Κέντρο Βιοηθικῆς, τοῦ ὁποίου ὁ π.Ν.Χ. εἶναι ὁ ἐμπνευστὴς καὶ ἱδρυτής. Οἱ σύγχρονες κτιριακὲς ἐγκαταστάσεις του περιέχουν βιβλιοθήκη, ἀμφιθέατρο καὶ συνεδριακὸ χῶρο, ἠλεκτρονικὴ ἱστοσελίδα, email, κλπ.
Ὅπως καὶ στὴ φοιτητική του περίοδο, ὁ π.Ν.Χ. συνεχίζει καὶ σήμερα μὲ τὸν ἴδιο ζῆλο καὶ ἀνιδιοτελῆ τρόπο νὰ συζητᾷ καὶ ἀναλύει δύσκολα προβλήματα τῆς ζωῆς μὲ πολυάριθμους ἐπισκέπτες κάθε ἡλικίας (καὶ ἰδίως νεώτερους) ποὺ περιμένουν ὑπομονητικὰ νὰ τὸν συναντήσουν στὸ ἐργαστήρι του αὐτό, στὸ Ἁγιορείτικο Μετόχι τῆς Ἀναλήψεως στὸ Βύρωνα ὅπου ὁ π.Ν.Χ. λειτουργεῖ ὡς ὑπεύθυνος ἱερέας ἀπὸ τὸ 1990.
Τὰ τελευταῖα χρόνια ζοῦμε τὴν ἐπανάσταση τῆς Βιολογίας καὶ τῶν ἐφαρμογῶν τῆς Φυσικῆς, Πληροφορικῆς καὶ Τεχνολογίας στὶς Ἐπιστῆμες τῆς Ὑγείας.
Ἔτσι, ἡ Βιο-ρευστομηχανικὴ προσφέρει νέες μὴ παρεμβατικὲς διαγνωστικὲς καὶ χειρουργικὲς τεχνικὲς στὴν καρδιο-χειρουργική, ἀγγειολογία, νεφρολογία, πνευμονολογία, ὀφθαλμολογία, ποὺ ὅλοι μας μποροῦμε δυνητικὰ νὰ χρησιμοποιήσουμε.
Ἡ Βιο-ρομποτικὴ ἐπιτρέπει τὴν κίνηση σὲ ἀνάπηρους, ἐνῷ γενικώτερα ἡ Ἰατρικὴ Φυσικὴ ἔχει πρὸ πολλοῦ καθιερωθεῖ σὰν ἕνας βασικὸς κλάδος ποὺ μεταφέρει πολλὲς ἐφαρμογὲς τῆς Φυσικῆς στὴν ὑπηρεσία τῶν Ἐπιστημῶν Ὑγείας. Σὰν ἀποτέλεσμα, ἡ εἴσοδος τῶν ἐφαρμογῶν τῆς Φυσικῆς καὶ τῆς Τεχνολογίας στὴν Ἰατρικὴ κατάφερε νὰ αὐξήσει θεαματικὰ τὸ μέσο ὄρο ζωῆς ποὺ ζοῦμε σήμερα. Καὶ τὸ μέλλον ὑπόσχεται ἀκόμη περισσότερα ἀφοῦ ἡ Γενετικὴ Μηχανικὴ μὲ τὸ διάβασμα τοῦ γενετικοῦ μας ὑλικοῦ ἄνοιξε μία καινούργια ἐποχὴ στὴν Ἰατρικὴ καὶ τὸν ἀγῶνα ἐναντίον τῶν ἀσθενειῶν.
Ἡ ἐπανάσταση αὐτὴ ὡστόσο ποὺ ἔχει ἐπέλθει μὲ τὴν εἴσοδο τῆς Τεχνολογίας στὶς ἐπιστῆμες Ὑγείας ἐπέφερε καὶ πολλαπλὰ προβλήματα στὶς σχέσεις τους μὲ τὴν Κοινωνία. Χρησιμοποιώντας τὶς ἐκφράσεις τοῦ π.Ν.Χ. «Ἡ σύγχρονη βιοϊατρικὴ δίνει ζωή, ἀλλὰ μεταλλάσσει τὴν ἠθική. Ἡ πορεία τῶν κοινωνιῶν μας τείνει νὰ γίνει εὐγονικὴ καὶ ἡ ἀντίληψη καὶ νοοτροπία αὐτὴ κερδίζουν συνεχῶς ἔδαφος, ἀφοῦ ἡ ἱκανότητα τῆς κοινωνικῆς ἀνάπτυξης μηχανισμῶν ἀποδοχῆς τῶν ἀδύναμων, ἀναπήρων καὶ ἀσθενῶν συνεχῶς μειώνεται. Ὁ ἄνθρωπος κινδυνεύει νὰ γίνει ὄχι αὐτὸ ποὺ εἶναι ἀλλὰ αὐτὸ ποὺ φτιάχνεται καὶ κατασκευάζεται. Δὲν γεννιέται γιὰ τὸν ἴδιο ἀλλὰ κατασκευάζεται γιὰ κάποιους τρίτους».
Ποιὰ στιγμὴ ἀρχίζει πραγματικὰ ἡ ζωὴ στὸ ἀνθρώπινο ἔμβρυο καὶ πότε ἐπέρχεται πραγματικὰ ὁ θάνατος;
Σὲ τέτοια δύσκολα προβλήματα ἐπέλεξε νὰ ἀφιερώσει τελικὰ τὰ πολλαπλὰ ταλέντα του καὶ τὶς εὐρύτατες γνώσεις του ὁ π.Ν.Χ.
Ὅπως εἶναι γνωστὸ πολὺ καλὰ στοὺς κύκλους τῶν Φυσικῶν, ἡ ἐνασχόληση μὲ τὴ Φυσικὴ καὶ τὴ λύση προβλημάτων της, ὁδηγεῖ στὴν ἀπόκτηση ἑνὸς ἀναλυτικοῦ τρόπου σκέψης καὶ ἱκανότητας νὰ διαχωρίζει κάποιος τὸ οὐσιῶδες ἀπὸ τὸ ἐπουσιῶδες, προκειμένου νὰ φθάσει σὲ μία βαθύτερη κατανόηση καὶ λύση ὑπαρκτῶν προβλημάτων τοῦ φυσικοῦ κόσμου μας. Ἡ μεθοδολογία αὐτὴ ποὺ ἀποκτᾷ κανεὶς μέσα ἀπὸ τὴ Φυσικὴ καὶ τὸ συνδυασμό της μὲ τὴν Πληροφορικὴ καὶ τὴν Τεχνολογία μπορεῖ στὴ συνέχεια νὰ ἐφαρμοσθεῖ σὲ ἄλλες ἐπιστημονικὲς περιοχὲς προκαλώντας σημαντικὴ πρόοδο.
Δὲν εἶναι τυχαῖο λοιπὸν ποὺ ὁ π.Ν.Χ. ξεκίνησε ἀπὸ τὴ Φυσική, τὴ μητέρα τῶν Θετικῶν Ἐπιστημῶν καὶ χρησιμοποίησε μεθόδους της γιὰ τὴ λύση τῶν δύσκολων προβλημάτων τῶν Ἐπιστημῶν Ὑγείας. Ἡ Φυσικὴ τοῦ ἔδωσε τὶς μεθόδους καὶ τὸν τρόπο νὰ σκέπτεται, ἐνῷ οἱ Ἐπιστῆμες τῆς Ὑγείας τὴν ἱκανοποίηση τῆς προσφορᾶς στὴν ἔρευνα γιὰ τὸν σωματικὸ ἄνθρωπο. Ὅμως, τὸ πρᾶγμα δὲν τελειώνει ἐδῶ, ἀφοῦ δὲν εἶναι ὅλα δυνατὰ μὲ τὶς πεπερασμένες ἀνθρώπινες δυνατότητες. Γι᾿ αὐτό, ὁ π.Ν.Χ. ξεπερνώντας τὴν μελέτη τῆς ἄψυχης ἀνόργανης ἢ ὀργανικῆς ὕλης, κατευθύνθηκε τελικὰ στὴ μελέτη τῶν προβλημάτων τοῦ ἔμψυχου ἀνθρώπου. Ἔτσι, μετὰ καὶ παράλληλα μὲ τὸ πέρασμα ἀπὸ τὴ Φυσικὴ στὶς Ἐπιστῆμες τῆς Ὑγείας, στράφηκε στὴ Θεολογία καὶ τὸ Μοναχισμό. Ἀνέβηκε στὴν ψηλότερη κορυφὴ τῆς Γῆς, τὸν Ἄθωνα, καὶ μὲ ὅτι τοῦ προσφέρει αὐτὴ ἡ ἀνάβαση ἐκεῖ, συνεχίζει νὰ συμβάλλει στὴ λύση τῶν καθημερινῶν προβλημάτων ποὺ ἡ σύγχρονη ἐπιστημονικὴ καὶ τεχνολογικὴ ἀνάπτυξή μας ἔχει ἐπισωρεύσει. Διαθέτει σίγουρα μία ἄλλη, εὐρύτερη ὀπτικὴ γωνία. Πάντως, ἂν μὴ τί ἄλλο, ὁ π.Ν.Χ. ἔκανε ἕνα ἀπὸ τὰ πλέον πρωτότυπα καὶ τολμηρὰ ἐγχειρήματα, ἀλλὰ περισσότερα γι᾿ αὐτὸ θὰ μᾶς πεῖ σὲ λίγο ὁ ἴδιος.
Ἐδῶ κλείνοντας, θὰ ἤθελα νὰ ἀφιερώσω στὸν π.Ν.Χ. μαζὶ μὲ τὰ ἀπὸ βάθους καρδιᾶς συγχαρητήριά μου γιὰ μία συνεπὴ καὶ ἐμπνευσμένη πορεία ἔρευνας καὶ κοινωνικῆς προσφορᾶς, ἕνα σύντομο παράλληλο ὁδοιπορικὸ στοὺς δρόμους τῆς Φυσικῆς.
Στὶς ἑπόμενες εἰκόνες, θὰ ξεκινήσουμε ἀπὸ τὴ μικρότερη διάσταση ποὺ ἔχουμε καταφέρει νὰ διεισδύσει ὡς σήμερα, τὸ μικρόκοσμο τῶν quarks, τῶν πλέον στοιχειωδῶν σωματιδίων τῆς ὕλης μας (10-15 m), καὶ ἐν συνέχειᾳ θὰ προχωρήσουμε στὸν κόσμο τῶν βαρυονίων (πρωτονίων καὶ νετρονίων, 10-13 m) τῶν ἠλεκτρονίων τῶν ἀτόμων (10-10 m), τῶν μορίων (10-9 m), τοῦ DNA καὶ τῶν κυττάρων τῶν ἔμβιων ὀργανισμῶν (10-7 m) γιὰ νὰ φθάσουμε στὸν καθημερινό μας κόσμο (100 m). Σὲ μεγαλύτερες διαστάσεις, ἀναχωρώντας ἀπὸ τὶς διαστάσεις τῶν διάφορων σχηματισμῶν στὸν πλανήτη μας (106 m), θὰ περάσουμε στοὺς κόσμους τοῦ κοντινοῦ διαστήματος (109 m), τοῦ πλανητικοῦ μας συστήματος καὶ τῆς Ἡλιόσφαιρας (1014 m), θὰ φθάσουμε στὸ μακρόκοσμο τῆς Ἀστροφυσικῆς στὶς γαλαξιακὲς διαστάσεις τῶν ἀστέρων καὶ τῆς μεσοαστρικῆς ὕλης στὸ γαλαξία μας(1020 m), ἕως τοὺς μακρινοὺς καὶ ἀχανεῖς χώρους τῆς Κοσμολογίας, πέρα ἀπὸ τὰ 1025 m. Ἐκεῖ θὰ ἀναρωτηθοῦμε γιὰ τὸ μέλλον τοῦ Σύμπαντος καὶ θὰ συζητήσουμε τὶς τελευταῖες ἐξελίξεις γιὰ τὶς κοσμολογικὲς θεωρίες μὲ βάση τὰ δεδομένα τοῦ δορυφόρου WMAP γιὰ τὴν ἀνισοτροπία τοῦ διάχυτου ὑπόβαθρου τῆς κοσμικῆς ἀκτινοβολίας μικροκυμάτων πού μας μεταφέρει πληροφορία ἀπευθείας ἀπὸ τὸ νεαρὸ Σύμπαν τῶν 380.000 ἐτῶν μετὰ τὴ Μεγάλη Ἔκρηξη.
Σὲ αὐτὸ τὸ μακρὺ ταξίδι τῶν πλέον τῶν 40 χωρικῶν τάξεων μεγέθους, ἴσως διαπιστώσουμε ὅτι οἱ δρόμοι τῆς Ἐπιστήμης (Φυσικῆς) καὶ τῆς Μεταφυσικῆς (Θεολογίας) μπορεῖ καὶ νὰ ὁδηγοῦν στὴν ἴδια Κατεύθυνση.