Χειμερινοὶ Κολυμβητές

Χειμερινοὶ Κολυμβητές

Ἀνεξάρτητη παραγωγή, 1981


Περιεχόμενα

Πληροφορίες

Παρουσίαση


1. Ρωμυλία 3:51
2. Προσφυγιά 3:03
3. Ἀρζεντίνα 1:23
4. Στὸν Παγασητικό 2:19
5. Τώρα ποὺ παντρεύεσαι 2:19
6. Καθαριότης (Ψεῖρες) 5:10
7. Ἐκδρομή 2:38
8. Χειμερινοὶ Κολυμβητές 2:31
9. Σὲ μιὰ Ἐκκλησιά 2:19
10. Κυριακὴ στὴν ἐπαρχία 2:48
11. Νάτο πάλι 2:09
12. Σὰ σβούρα 2:40
13. Στὸν Ἑπτάλοφο 2:11
14. Τὸ πολλαπλό σου εἴδωλο 3:19
15. Ὁ δρόμος 3:18
16. Στὸ παζάρι* 2:12
17. Τὸ ἴδιο κάνει* 1:29
18. Ἀρζεντίνα* 1:25
19. Προσφυγιά* 2:55
20. Χειμερινοὶ Κολυμβητές* 2:19
21. Σὲ μία Ἐκκλησιά* 2:17
22. Ὁ δρόμος* 3:42
23. Λειψὰ μοῦ χαμογέλασες** 3:27
24. Τὸ πολλαπλό σου εἴδωλο** 3:35
25. Τώρα ποὺ παντρεύεσαι** 2:16
26. Νάτο πάλι** 1:51
27. Κυριακὴ στὴν ἐπαρχία** 2:12
28. Διάλογος** 2:07

συνολικὴ διάρκεια:

73:32
* 16-22: Ζωντανὰ στὴ Θάσο, Ἀρχαῖο Θέατρο 23 Αὐγούστου 1986

** 23-28 Ζωντανὰ στὸ Περοκέ, 13 Φεβρουαρίου 1988


Στίχοι

1. Ρωμυλία

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου, Μιχάλης Σιγανίδης

Ἔφυγες μόνος σου νὰ πᾶς στὴ Ρωμυλία
Νὰ δεῖς τοὺς θειούς σου καὶ τοὺς ἄλλους συγγενεῖς.
Ἔτσι ὅπως πῆγες, πάλι μόνος θὰ γυρίσεις,
οἱ συμπαγεῖς σου ζοῦν σὲ κόσμους συγγενεῖς.

Μοναξιά, μοναξιά, τῶν ὀνείρων μας θεά,
σύ, ποὺ χάρισες ἀνάσα στὴ χαμένη μου καρδιά.
Φλυαροῦν καὶ μὲ λὲν τιποτένιο καὶ χαζό,
τὸ κορίτσι μου κρυώνει κι ἐγὼ πέφτω στὸ νερό.

Κι ὅταν τὸν Αὔγουστο θὰ βγεῖ τὸ φεγγαράκι,
ἐμεῖς θὰ πλέουμε σὲ ἄλλους οὐρανούς,
ποὺ ἡ παγωνιά τους δὲ θὰ μοιάζει μὲ τοὺς ἴσκιους,
ποὺ ἀφήνει πίσω της ἡ ἄδικη ζωή.

Λείπει ἡ ἀγάπη καὶ λοιπά, δὲν περνοῦν σ᾿ ἐμᾶς αὐτά
μὲς στὸ πάθος μας, φυστίκια φύγαν, κάνανε φτερά·
Κάθε ὥρα καὶ λεπτό, τὸ μαχαίρι στὸ λαιμό,
τὸ κορίτσι μου φωνάζει: ἕλα, ἄλλο δὲ βαστῶ.

Καβάλα, Ἀπρίλιος 1979

2. Προσφυγιά

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἰσίδωρος Παπαδάμου, Μιχάλης Σιγανίδης, Νίκος Παπάζογλου

Ἡ προσφυγιὰ εἶναι καημός, βρὲ ἀμάν, ἀμάν, ἀμάν
δὲν τοὺς χωράει ὅλους
τοὺς πόνους καὶ τὰ βάσανα, τὰ πιὸ πικρὰ φαρμάκια (δίς)

Καὶ τῆς ἀγάπης ὁ καημός, βρὲ ἀμάν, ἀμάν, ἀμάν
κι αὐτὸς μπορεῖ νὰ ὑγιάνει
μὰ ὁ καημὸς τῆς προσφυγιᾶς μαζί μου θὰ πεθάνει (δίς)

Καβάλα, Φεβρουάριος 1977

3. Ἀρζεντίνα

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου

Τὰ κύματα τῆς θάλασσας
μοῦ τό ῾πανε
αὐτὴ ἡ νύχτα μένει,
γιὰ αὔριο ποιὸς ξέρει.

Ἔλα πουλί μου νὰ πᾶμε στὴν Πέραμο,
στὴν Ἀρζεντίνα νὰ βρεθοῦμε,
φωτιὲς νὰ δοῦν τὰ πέλαγα,
πὼ πὼ χαρὲς τ᾿ ἀστέρια.

Κι ὁ ζῶν-νεκρὸς τῆς μνήμης μας
μιὰ πτήση στὸν αἰθέρα,
στὸ χάος καὶ στὸ ὄνειρο,
ἀπελπισιὰ χορτάτος.

Ἡ «Ἀρζεντίνα» ὑπῆρξε ἡ πρώτη ντισκοτὲκ τῆς Περάμου, παραλιακοῦ θερέτρου πρὶν τὴν Καβάλα.

Καβάλα, Ἀπρίλιος 1977

4. Στὸν Παγασητικό

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Στὸν Παγασητικό, χαθήκαμε τὸ βράδυ,
στὸν Παγασητικό, σὲ δρόμους, σε νταμάρια.

Στὸν Παγασητικό, τὴ μέρα δυναμίτες,
στὸν Παγασητικό, τὸ βράδυ ἐρημίτες.

Στὸν Παγασητικό, τὰ σχέδια λουλούδια,
στὸν Παγασητικό, λουλούδια τοῦ πελάγου.

Βόλος, Ἀπρίλιος 1972

5. Τώρα ποὺ παντρεύεσαι

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου, Ἀνάποδο σχόλιο: Μιχάλης Σιγανίδης

Τώρα ποὺ παντρεύεσαι,
σοῦ τὸ λέω ἄλλη μιὰ πὼς σ᾿ ἀγαπάω
κι ὅμως λέγω, στὸ καλό,
γιατὶ εἶσαι μία γυναίκα τῆς ὀδύνης.

Δέκα χρόνια σ᾿ ἀγαπῶ,
τὰ καλύτερα τῆς νιότης μου τὰ χρόνια
Κάδε νιάχρο ἀσ᾿ παγάω
ὰτ λυκάτερα σῆτ τήσνιο ουμ ὰτ νιάχρο
Ὁ προηγούμενος στίχος, φθόγγοι καί/ἢ συλλαβὲς ἀνάποδα.
Γιατὶ τώρα ποὺ πονῶ,
εἶν᾿ ποὺ χτίκιασες καὶ σένανε καὶ μένα.

Τώρα φεύγεις, μ᾿ ἄλλον πᾶς,
στὸ κρεβάτι κάθε βράδυ νὰ πλαγιάζεις.
Ὅμως γρήγορα θὰ δεῖς,
τὰ δικά μου τὰ φιλιὰ θὰ νοσταλγήσεις.

Σ᾿ τό ῾χω πεῖ πολλὲς φορές,
ὅ,τι χάσαμε δὲν θὰ τὸ ξαναβροῦμε.
Τώρα ἕνα θὰ σοῦ πῶ,
στὴν καρδιά μου θά ῾χω χῶρο καὶ γιὰ σένα.

Θεσσαλονίκη, Σεπτέμβριος 1976

6. Καθαριότης (Ψεῖρες)

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἰσίδωρος Παπαδάμου, Νίκος Παπάζογλου

Μιὰ με τὶς ψεῖρες πιάνεσαι,
μιὰ τὶς βελόνες φτιάνεις
κι ἀπὸ τὸ γλυκοχάραμα, ἀγάπη μου,
τὴν καθαρίστρα κάνεις.

Ἀπὸ τὸν πέμπτο ἔφυγες,
σὲ ἰσόγειο τώρα μένεις,
τῆς κοινωνίας τὰ σκαλιὰ, ἀγάπη μου,
ὁλοταχῶς διαβαίνεις.

Μὰ ὅ,τι κι ἂν κάνεις στὴ ζωή,
ἡ καθαριότης μένει·
ἐδῶ ποὺ μ᾿ ἔριξε ἡ βρωμιά, ἀγάπη μου,
κανένας δὲν ἀντέχει.

Σήμερα ποὺ πληθύνανε
τὰ βάσανα ἐξαίφνης,
παίρνεις τὸ ποῦλμαν τῶν ἐννιά, ἀγάπη μου,
καὶ στὴν Ἀθήνα φεύγεις.

Μὴ τὸ ξεχάσεις αὔριο
τηλέφωνο νὰ πάρεις,
ἀφοῦ ὅμως τὸ σῶμα σου, ἀγάπη μου,
πρῶτα καλὰ ξεβγάλεις.

Καὶ τοῦ Θανάση πέστονα
ὅσο κι ἂν καθαρίσει,
ψεῖρες, τσιμπούρια καὶ κοριοί, Θανάση μου,
θὰ ξαναρθοῦν στὸ σπίτι.

Κι ὁ Κύριλλος, Θανάση μου,
ἂν εἶν᾿ ζευγάρι ἀκόμη
ἡ αἰτία εἶναι μόνο μιά, Θανάση μου,
ἡ ἀντικαθαριότης.

Καβάλα, Ὀκτώβριος 1979

7. Ἐκδρομή

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου, Οὐρανία Καργούδη

Ἔλα, οἱ δυό μας, φῶς μου νὰ βρεθοῦμε
στὶς παραλίες, στὰ βουνά, ν᾿ ἀγαπηθοῦμε
κι ὅταν βγεῖ τὸ φεγγαράκι,
πᾶμε κάνα ταξιδάκι. (δίς)

Πρύμνα μπὲς ἐσὺ μὲς τὸ βαρκάκι
πρώρα βάζω ἐγὼ τὸν Ἀργυράκη
τὴ μυτούλα γιὰ πανάκι,
κι ἄιντε φύσα ἀγεράκι. (δίς)

Πᾶμε στὴν Καβάλα γιὰ οὐζάκι
Ἁλυκή, Ραχώνι, Καλὴ Ράχη
κι ἀπὸ κεῖ στὸ Καζαβίτι,
γιὰ κά᾿να ὡραῖο σπίτι. (δίς)

Κι ἔτσι θὰ περνοῦμε ὅλα τὰ βράδια
μ᾿ ἀγκαλιές, φίνα ζωὴ καὶ χάδια,
μέχρι τὴν αὐγὴ ποὺ ὁ ἥλιος βγαίνει
καὶ δουλειὰ σκληρὴ μᾶς περιμένει. (δίς)

Θεσσαλονίκη, Μάρτιος 1977

8. Χειμερινοὶ Κολυμβητές

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Ἡ μακρινὴ σιωπὴ τῶν ἀστεριῶν,
τὸ ἔμμονο ζουζουνητὸ τῆς φωτισμένης πόλης,
χειμερινοὶ κολυμβητές.
Νύχτα γυρνᾶν οἱ ποιητές,
προϊστορικὰ τέρατα στὴν κατεχόμενη πόλη.

Ὁ Παναγιώτης χαμογελαστός,
ἕνα καράβι σχίζει τὸ νερό,
σωματική μας παλιγγενεσία.
Καραμπουρνάκι, Ἀρετσοῦ·
τριανταφυλλιὲς στιγμές, σὲ ἀκαμάτη στόμα.

Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 1978

9. Σὲ μιὰ Ἐκκλησιά

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἱσίδωρος Παπαδάμου

Σὲ μιὰ ἐκκλησιὰ μοναχική, μὲς σ᾿ ἀψηλὲς καμάρες,
σταθῆκαν ἕνα ἀπόβραδο πέντε-ἕξι ντερβισάδες.

Κοιτάξανε μὲ θαυμασμὸ ἅγιους ζωγραφισμένους,
τὴν Παναγιὰ καὶ τὸν Χριστὸ στὴν κόγχη καμωμένους.

Ῥωτῆσαν τὸν Ἀρχάγγελο γιὰ τὴ ζωὴ ἐτούτη,
γιὰ τὸ καλό, γιὰ τὸ κακό, τὴ φτώχια καὶ τὰ πλούτη

Μὰ μὲς τὴ ζάλη τὴν πολλή, δὲν εἶδαν πὼς οἱ ἅγιοι
ἦταν μόνο ζωγραφιστοὶ κι ἡ ἐρημιὰ μεγάλη.

Θεσσαλονίκη, Μάρτιος 1970

10. Κυριακὴ στὴν ἐπαρχία

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἱσίδωρος Παπαδάμου

Κυριακὴ στὴν ἐπαρχία, μὲ βροχὴ ἀπ᾿ τὸ πρωΐ,
φεύγει ὅλη ἡ ζωή μας στὸ φαῒ καὶ στὴ σιωπή.

Γύρω στὸ νεκροταφεῖο, ἐργοστάσια σωρό,
τὰ καλὰ τὰ κόμματά μας, θὰ φροντίσουν καὶ γι᾿ αὐτό.

Μονιμότητα, θεά μας, ἄδυτο προσωρινό,
ἔχεις γίνει τῆς ζωῆς μας φάντασμα ἀλληγορικό.

Ὑγιαίνουμε λιγάκι, τὸ ἴδιο εὐχόμαστε γιὰ σᾶς
κι ὅταν ἔχουμε ἐπισκέψεις, εἴμαστε πλοῖο τῆς χαρᾶς.

Ἂν θὰ πᾶς στὸν Ἅη Γιάννη, πολυκατοικίες σωρό,
οἱ νεοαριστοκράτες, πᾶνε τώρα στὸν Τοτό.

Κι ὅταν δώδεκα σημαίνει, ραντεβοὺ στὸ Collibri,
ἰδεολόγοι καὶ ἀριβίστες, εὐτυχία μαζική.

Καβάλα, Σεπτέμβριος 1979

11. Νάτο πάλι

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Ἀπόψε τ᾿ ἀπόβραδο
μιὰ μικρομάγισσα
μ᾿ ἄναψε φλόγα στὸ νοῦ, στὸ κορμί. - Νάτο πάλι! (δίς)

Στὸ κάθε σου ἄγγιγμα
στὴν κάθε σου ματιὰ
πῶς νὰ στὸ πῶ - θὰ πιστέψεις; Τρελὰ σ᾿ ἀγαπῶ - δὲ μὲ νοιάζει. (δίς)

Ἦρθε ἡ ἄνοιξη
Μαζί σου, Νεραντζούλα
Φύγαν οἱ μπόρες - Στοὺς δρόμους οἱ ἴσκιοι μας ψάχνουν τὰ᾿ ἀστέρια. (δίς)

Καβάλα, Ἀπρίλιος 1979

12. Σὰ σβούρα

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου, Μιχάλης Σιγανίδης

Ὧρες τώρα περιμένω, στὴν αὐλή μου νὰ φανεῖς
κι ὅπως ἔπεσε ἡ νύχτα, μοιάζει μὲ τέλος τῆς ζωῆς. (δίς)

Τὸ πρωὶ ὅταν πᾶς σχολεῖο, καὶ τὸ βράδυ γαλλικά,
στὸ ἴδιο μέρος σὰν βρεθοῦμε, μοῦ χαμογελᾶς κρυφά. (δίς)

Μὴ σὲ πάρουνε χαμπάρι, τῆς παρέας σου τὰ παιδιά
καὶ τὸ μάθει κι ἡ μαμά σου, ποὺ εἶναι κούκλα μου κακιά. (δίς)

Καὶ ὅταν προχωρήσεις λίγο, σὰ σβούρα ξαφνικὰ γυρνᾶς
καὶ μὲ χαιρετᾶς ἀκόμη μιὰ φορὰ στὰ πεταχτά. (δίς)

Κι ὅμως τώρα μόνος κι ἔρμος, στὴ μαύρη νύχτα καὶ στὴ σιωπὴ
οὔτε ξέρω ἂν θέλω, ἢ ὄχι, στὴν αὐλή μου νὰ φανεῖς. (δίς)

Καβάλα, Δεκέμβριος 1980

13. Στὸν Ἑπτάλοφο

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου

Στὸν Ἑπτάλοφο σὲ θυμήθηκα
-ἤσουν ἐκεῖ στὴ γέφυρα
μὲς τοὺς καπνοὺς τοὺς ἄσπρους
τῶν τρένων ποὺ φεύγουν
γι᾿ αὐτὸ ποὺ ξέφυγαν
καπνὸ χαμένων μεγαλείων-
Στὸ καφὲ
τῆς δύσης ἅπλωμα
ὀπτασία.

Στὸν Ἑπτάλοφο σὲ θυμήθηκα
στὸ καφὲ τῆς δύσης ἅπλωμα ὀπτασία. (δίς)

Θεσσαλονίκη, Μάρτιος 1961 (στίχοι)
Λάρισα, Μάρτιος 1971 (μουσική)

14. Τὸ πολλαπλό σου εἴδωλο

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Ἦρθες κι ἀπόψε ξαφνικὰ
γιὰ λίγα χάδια καὶ φιλιὰ
καὶ χάθηκες στὴ νύχτα.
Σ᾿ αὐτὸν τὸν κρύο τὸν καιρό,
μέσα στὸ σπίτι μοναχός,
διαβάζω, τραγουδάω.
Κι ἐνῷ ἀκούω τὸ χιονιᾶ,
τὸ πολλαπλό σου εἴδωλο
στὰ κρύσταλλα κοιτάζω.

Θέλεις; - Θέλω πάντα.
Ἔχεις κέφι; - Ἔχω πάντα.
Ἴσως ἔρθω... - Ἔλ᾿ ἀμέσως, μωρό μου.
Δὲ θέλω. - Μὴν ἔρθεις.
Δὲν ἔχω κέφι. - Μὴν ἔρθεις.
Ἴσως ἔρθω. - Μὴν περάσεις, μωρό μου.

Συχνάζεις στὸ «Μικρὸ καφὲ» κι ἐγὼ στὴ «Μυροβόλο»,
ἔτσι ποὺ ὅσο κι ἂν θέλουμε, ποτὲς δὲ θὰ ἰδωθοῦμε.

Ἐγὼ ξυπνάω ἀπ᾿ τὶς ἑφτά, ἐσὺ τὸ μεσημέρι
κι ὅταν τινάζω τὰ χαλιά, στὸ βόλεϊ πάντα τρέχεις.

Στὴν πὰμπ πηγαίνεις στὶς ἐννιά, ἐγὼ ἕντεκα μὲ μία,
ἔτσι ποὺ ὅσο κι ἂν θέλουμε, ποτὲς δὲ θὰ ἰδωθοῦμε.

Μὰ ποὺ θὰ πάει ὁ καιρὸς κι οἱ βουλισμένοι χρόνοι,
θὲ νά ῾ρθει κάποιο σούρουπο, ξανὰ ν᾿ ἀνταμωθοῦμε.

Καβάλα, Ἰανουάριος 1981

Your multiform reflection

You frequent the little cafe and Ι the Myrobolos
and the way we are taking things, we will never meet

Me, Ι am up from seven o'clock, and you, you don't rise till noon
and while Ι beat the carpets, you always run off to the volley-ball.

You go to the pub at nine, and Ι from eleven to one,
and the way we are taking things, we will never meet

But where will time go, and the spinning years?
God, let some evening come when [you and Ι] meet again.

15. Ὁ δρόμος

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου

Ὁ δρόμος ποὺ γλιστράει μὲς στοὺς λόφους
εἶναι φορτωμένος μὲ ναπάλμ.
Στὸ ποδήλατο πηδώντας θὰ χαθεῖς
ψάχνοντας γιὰ μιὰ ἄκρη...

Ὅταν σοῦ φωνάζουν νὰ σταθεῖς
βγαίνει γιὰ καλὰ ἡ ψυχὴ στὰ χείλη.
Σὲ προσμένουν πτώματα σειρὰ
καὶ ἕνας ἀρχιφύλακας μὲ κήλη.

Ὅπου κι ἂν τραβήξεις θὰ βρεθεῖ
κάτι νὰ σὲ βγάλει ἀπ᾿ τὸ δρόμο.
Τὸ καράβι ἁπλώνει τὰ πανιά,
μὰ ἡ ἄγκυρα γερὰ στὸν ὦμο.

Ταξιδιάρικα πουλιὰ τ᾿ ἀγέρα
πότες θὰ μᾶς πάρετε καὶ μᾶς
πέρα στοῦ Αἰγαίου τὰ νησιά,
στοῦ πελάγου τὶς ἀτέλειωτες ἀμμοῦδες.

Ὁ δρόμος ποὺ γλιστράει μὲς στοὺς λόφους
εἶναι φορτωμένος μὲ ναπάλμ.
Στὸ ποδήλατο πηδώντας θὰ χαθεῖς
ψάχνοντας γιὰ μιὰ ἄκρη...

Λάρισα, Αὔγουστος 1972

16. Στὸ παζάρι*

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου
κραυγές: Δημοσθένης Σιούλας, Χειμερινοὶ Κολυμβητές

Ἀλανιάρα, πεισματάρα, μπουνταλοῦ,
ψέματα μοῦ λὲς πάλι μωρὴ ντουντοῦ·
῾γὼ σὲ ψάχνω, σὺ γυρνᾶς κι ὅλα καλά.

Μοῦ ῾πανε πὼς ἔχεις φίλο γαλατᾶ,
σὲ τρακάραν ἄλλοι, μ᾿ ἄλλονε, μπαμπᾶ·
῾γὼ σὲ ψάχνω, σὺ γυρνᾶς κι ὅλα καλά.

Ποῦ ῾σαι μάνα νὰ τὴν δεῖς τὴν ἀδερφή,
ποῦ κατάντησε ἡ καλτάκα ἡ τρελλή·
῾γὼ τὴν ψάχνω, αὐτὴ γυρνᾶ κι ὅλα καλά.

Θεσσαλονίκη, Ἀπρίλιος 1970

17. Τὸ ἴδιο κάνει*

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Ἂν δὲν σὲ δῶ στὶς ἕξι, δὲν πειράζει·
ἴσως βρεθοῦμε στὶς ὀκτώ, ἴσως στὶς δέκα·
κι ἂν αὔριο σὲ δῶ τὸ ἴδιο κάνει,
ἀφοῦ, μωρό μου, σ᾿ ἀγαπῶ καὶ μ᾿ ἀγαπᾶς,
τὸ ἴδιο κάνει νὰ σ᾿ ἀγαπῶ μέσα στοὺς ἄλλους.

Θεσσαλονίκη, Αὔγουστος 1984

18. Ἀρζεντίνα*

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Κώστας Σιδέρης, Ἰσίδωρος Παπαδάμου
Ἄλλες ἑρμηνεῖες: Παντελὴς Θαλασσινός

Τὰ κύματα τῆς θάλασσας
μοῦ τό ῾πανε
αὐτὴ ἡ νύχτα μένει
γιὰ αὔριο ποιὸς ξέρει

Ἔλα πουλί μου νὰ πᾶμε στὴν Πέραμο
στὴν Ἀρζεντίνα νὰ βρεθοῦμε
φωτιὲς νὰ δοῦν τὰ πέλαγα
πὼ πὼ χαρὲς τ᾿ ἀστέρια

Κι ὁ ζῶν-νεκρὸς τῆς μνήμης μας
μιὰ πτήση στὸν αἰθέρα
στὸ χάος καὶ στὸ ὄνειρο
ἀπελπισιὰ χορτάτος

Καβάλα, Φεβρουάριος 1977

19. Προσφυγιά*

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Κώστας Σιδέρης

Ἡ προσφυγιὰ εἶναι καημός, βρὲ ἀμάν, ἀμάν, ἀμάν
δὲν τοὺς χωράει ὅλους
τοὺς πόνους καὶ τὰ βάσανα, τὰ πιὸ πικρὰ φαρμάκια (δίς)

Καὶ τῆς ἀγάπης ὁ καημός, βρὲ ἀμάν, ἀμάν, ἀμάν
κι αὐτὸς μπορεῖ νὰ ὑγιάνει
μὰ ὁ καημὸς τῆς προσφυγιᾶς μαζί μου θὰ πεθάνει (δίς)

Καβάλα, Φεβρουάριος 1977

20. Χειμερινοὶ Κολυμβητές*

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Ἡ μακρινὴ σιωπὴ τῶν ἀστεριῶν,
τὸ ἔμμονο ζουζουνητὸ τῆς φωτισμένης πόλης,
χειμερινοὶ κολυμβητές.
Νύχτα γυρνᾶν οἱ ποιητές,
προϊστορικὰ τέρατα στὴν κατεχόμενη πόλη.

Ὁ Παναγιώτης χαμογελαστός,
ἕνα καράβι σχίζει τὸ νερό,
σωματική μας παλιγγενεσία.
Καραμπουρνάκι, Ἀρετσοῦ·
τριανταφυλλιὲς στιγμές, σὲ ἀκαμάτη στόμα.

Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 1978

21. Σὲ μία Ἐκκλησιά*

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου

Σὲ μιὰ ἐκκλησιὰ μοναχική, μὲς σ᾿ ἀψηλὲς καμάρες,
σταθῆκαν ἕνα ἀπόβραδο πέντε-ἕξι ντερβισάδες.

Κοιτάξανε μὲ θαυμασμὸ ἅγιους ζωγραφισμένους,
τὴν Παναγιὰ καὶ τὸν Χριστὸ στὴν κόγχη καμωμένους.

Ῥωτῆσαν τὸν Ἀρχάγγελο γιὰ τὴ ζωὴ ἐτούτη,
γιὰ τὸ καλό, γιὰ τὸ κακό, τὴ φτώχια καὶ τὰ πλούτη

Μὰ μὲς τὴ ζάλη τὴν πολλή, δὲν εἶδαν πὼς οἱ ἅγιοι
ἦταν μόνο ζωγραφιστοὶ κι ἡ ἐρημιὰ μεγάλη.

Θεσσαλονίκη, Μάρτιος 1970

22. Ὁ δρόμος*

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Ὁ δρόμος ποὺ γλιστράει μὲς στοὺς λόφους
εἶναι φορτωμένος μὲ ναπάλμ.
Στὸ ποδήλατο πηδώντας θὰ χαθεῖς
ψάχνοντας γιὰ μιὰ ἄκρη...

Ὅταν σοῦ φωνάζουν νὰ σταθεῖς
βγαίνει γιὰ καλὰ ἡ ψυχὴ στὰ χείλη.
Σὲ προσμένουν πτώματα σειρὰ
καὶ ἕνας ἀρχιφύλακας μὲ κήλη.

Ὅπου κι ἂν τραβήξεις θὰ βρεθεῖ
κάτι νὰ σὲ βγάλει ἀπ᾿ τὸ δρόμο.
Τὸ καράβι ἁπλώνει τὰ πανιὰ
Μὰ ἡ ἄγκυρα γερὰ στὸν ὦμο.

Ταξιδιάρικα πουλιὰ τ᾿ ἀγέρα
πότες θὰ μᾶς πάρετε καὶ μᾶς
πέρα στοῦ Αἰγαίου τὰ νησιά,
στοῦ πελάγου τὶς ἀτέλειωτες ἀμμοῦδες.

Ὁ δρόμος ποὺ γλιστράει μὲς στοὺς λόφους
εἶναι φορτωμένος μὲ ναπάλμ.
Στὸ ποδήλατο πηδώντας θὰ χαθεῖς
ψάχνοντας γιὰ μιὰ ἄκρη...

Λάρισα, Αὔγουστος 1972

23. Λειψὰ μοῦ χαμογέλασες**

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Λειψὰ μοῦ χαμογέλασες, γιατὶ ἔβλεπ᾿ ἡ μαμά σου,
κι ὅλοι τριγύρω ἦταν γνωστοὶ κι ἐγὼ ξένος στὸν Πρῖνο.

Κι ἡ ἀδερφή σου γύρισε τὰ μάτια της, ποὺ κρύβουν
ὅλες τὶς χάρες τοῦ Μαγιοῦ, τὰ μάγια ὅλα του κόσμου.

Γρήγορα μὲ πλημμύρισαν τοῦ ἔρωτα τὰ πάθη,
ὥσπου τῆς νύχτας οἱ φωνὲς μᾶς τράβηξαν κοντά τους.

Ὁ ἄνεμος μᾶς ἔσουρε στὸ Κάστρο καὶ στὴ Βίγλα
κι ἀπ᾿ τὸ Πουρὶ μᾶς κύλησε πρὸς τὰ λωβοκαλύβια.

Τὸ μονοπάτι πήραμε οἱ τρεῖς μας μὲς στὰ κρῖνα,
«στ᾿ Πολίτ᾿ τὴ βρύσ᾿» σταθήκαμε γιὰ μία φωτογραφία,
τὸ μονοπάτι πήραμε οἱ τρεῖς μας μὲς στὰ κρῖνα.

Πρῖνος, Ἰούλιος 1979

24. Τὸ πολλαπλό σου εἴδωλο**

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Συχνάζεις στὸ «Μικρὸ καφὲ» κι ἐγὼ στὴ «Μυροβόλο»,
ἔτσι ποὺ ὅσο κι ἂν θέλουμε, ποτὲς δὲ θὰ ἰδωθοῦμε.

Ἐγὼ ξυπνάω ἀπ᾿ τὶς ἑφτά, ἐσὺ τὸ μεσημέρι
κι ὅταν τινάζω τὰ χαλιά, στὸ βόλεϊ πάντα τρέχεις.

Στὴν πὰμπ πηγαίνεις στὶς ἐννιά, ἐγὼ ἕντεκα μὲ μία,
ἔτσι ποὺ ὅσο κι ἂν θέλουμε, ποτὲς δὲ θὰ ἰδωθοῦμε.

Μὰ ποὺ θὰ πάει ὁ καιρὸς κι οἱ βουλισμένοι χρόνοι,
θὲ νά ῾ρθει κάποιο σούρουπο, ξανὰ ν᾿ ἀνταμωθοῦμε.

Καβάλα, Ἰανουάριος 1981

25. Τώρα ποὺ παντρεύεσαι**

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἀνάποδο σχόλιο: Κώστας Σιδέρης, Μιχάλης Σιγανίδης

Τώρα ποὺ παντρεύεσαι,
σοῦ τὸ λέω ἄλλη μιὰ πὼς σ᾿ ἀγαπάω
κι ὅμως λέγω, στὸ καλό,
γιατὶ εἶσαι μία γυναίκα τῆς ὀδύνης.

Δέκα χρόνια σ᾿ ἀγαπῶ,
τὰ καλύτερα τῆς νιότης μου τὰ χρόνια
Κάδε νιάχρο ἀσ᾿ παγάω
ὰτ λυκάτερα σῆτ τήσνιο ουμ ὰτ νιάχρο
Ὁ προηγούμενος στίχος, φθόγγοι καί/ἢ συλλαβὲς ἀνάποδα.
Γιατὶ τώρα ποὺ πονῶ,
εἶν᾿ ποὺ χτίκιασες καὶ σένανε καὶ μένα.

Τώρα φεύγεις, μ᾿ ἄλλον πᾶς,
στὸ κρεβάτι κάθε βράδυ νὰ πλαγιάζεις.
Ὅμως γρήγορα θὰ δεῖς,
τὰ δικά μου τὰ φιλιὰ θὰ νοσταλγήσεις.

Σ᾿ τό ῾χω πεῖ πολλὲς φορές,
ὅ,τι χάσαμε δὲν θὰ τὸ ξαναβροῦμε.
Τώρα ἕνα θὰ σοῦ πῶ,
στὴν καρδιά μου θά ῾χω χῶρο καὶ γιὰ σένα.

Θεσσαλονίκη, Σεπτέμβριος 1976

26. Νάτο πάλι**

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου

Ἀπόψε τ᾿ ἀπόβραδο
μιὰ μικρομάγισσα
μ᾿ ἄναψε φλόγα στὸ νοῦ, στὸ κορμί. - Νάτο πάλι! (δίς)

Στὸ κάθε σου ἄγγιγμα
στὴν κάθε σου ματιὰ
πῶς νὰ στὸ πῶ - θὰ πιστέψεις; Τρελὰ σ᾿ ἀγαπῶ - δὲ μὲ νοιάζει. (δίς)

Ἦρθε ἡ ἄνοιξη
Μαζί σου, Νεραντζούλα
Φύγαν οἱ μπόρες - Στοὺς δρόμους οἱ ἴσκιοι μας ψάχνουν τὰ᾿ ἀστέρια. (δίς)

Καβάλα, Ἀπρίλιος 1979

27. Κυριακὴ στὴν ἐπαρχία**

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς

Κυριακὴ στὴν ἐπαρχία, μὲ βροχὴ ἀπ᾿ τὸ πρωΐ,
φεύγει ὅλη ἡ ζωή μας στὸ φαῒ καὶ στὴ σιωπή.

Γύρω στὸ νεκροταφεῖο, ἐργοστάσια σωρό,
τὰ καλὰ τὰ κόμματά μας, θὰ φροντίσουν καὶ γι᾿ αὐτό.

Μονιμότητα, θεά μας, ἄδυτο προσωρινό,
ἔχεις γίνει τῆς ζωῆς μας φάντασμα ἀλληγορικό.

Ὑγιαίνουμε λιγάκι, τὸ ἴδιο εὐχόμαστε γιὰ σᾶς
κι ὅταν ἔχουμε ἐπισκέψεις, εἴμαστε πλοῖο τῆς χαρᾶς.

Ἂν θὰ πᾶς στὸν Ἅη Γιάννη, πολυκατοικίες σωρό,
οἱ νεοαριστοκράτες, πᾶνε τώρα στὸν Τοτό.

Κι ὅταν δώδεκα σημαίνει, ραντεβοὺ στὸ Collibri,
ἰδεολόγοι καὶ ἀριβίστες, εὐτυχία μαζική.

Καβάλα, Σεπτέμβριος 1979

28. Διάλογος**

Στίχοι: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Μουσική: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς
Ἑρμηνεία: Διονύσης Ῥοῦσσος, Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Ἰσίδωρος Παπαδάμου, Κώστας Σιδέρης, Μιχάλης Σιγανίδης

Εἶσαι φίνα καὶ μ᾿ ἀρέσεις βρὲ μικρούλα·
ὅταν σὲ βλέπω, δὲ μπορῶ νὰ σοῦ τὸ πῶ,
γιατὶ πολύ σε ἀγαπῶ.
- Εἶσαι μόρτης καὶ μαγκίτης, βρὲ Ἀργύρη·
ἂν θὰ τολμήσεις, σοῦ τὸ λέω καθαρά,
καλέ, πὼς θά ῾βγεις σὲ μπελᾶ.

Ψέματα λένε οἱ φίλοι σου, καλή μου·
εἶμαι παιδάκι μὲ καθαρὴ καρδιά,
σ᾿ τὸ λέω, φῶς μου, μὲ καημό.
- Ἂν σ᾿ ἀγαπήσω, φοβοῦμαι μὴ σὲ χάσω
καὶ ξέ᾿ς, τὰ νιάτα φεύγουν γοργὰ
καὶ πᾶν᾿ χωρὶς σταματημό.

Ὅταν σὲ βλέπω στοὺς δρόμους κάθε βράδυ,
θέλω νὰ ξέρω ποῦ πηγαίνεις, ποῦ γυρνᾶς,
μικρή, καὶ ποῦ συχνοπερνᾶς.
- Αὐτὰ ποὺ ξέρεις, σ᾿ ἐμένα νὰ τ᾿ ἀφήσεις,
γιατὶ ἐλέγχους δὲν τοὺς σηκώνει, φίλε,
ὁ νοῦς μου, οὔτε καὶ ἡ καρδιά.

Εἴμαστε ἀλάνια, τοῦ κόσμου ξεχασμένα
στὶς τρεῖς ἡ ὥρα, μᾶς βλέπει ἡ νύχτα πάντα
μὲς τοὺς δρόμους καὶ γελᾶ!
Κι ὅταν γυρνᾶμε στὸ σπίτι τὴν αὐγούλα
χιλιάδες ἄστρα φεύγουν μακριά, πετᾶν
καὶ πᾶνε ὅλο καὶ πιὸ ψηλά!

Θεσσαλονίκη, Μάρτιος 1977


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Συμμετέχουν οἱ:
Ἀργύρης Μπακιρτζῆς: φωνή, τζουρᾶ στὰ 1-5
Ἰσίδωρος Παπαδάμου: μπουζούκι, τζουρᾶ στὰ 9 καὶ 13, φωνή
Κώστας Σιδέρης: κιθάρα στὰ 1-7, μεσομπούζουκο καὶ φωνὴ στὶς συναυλίες
Μιχάλης Σιγανίδης: κοντραμπάσο, μαντολῖνο στὸ 6, φωνή
Δημήτρης Πολυζωίδης: βιολί, χορδὲς πιάνου στὸ 2
Γιῶργος Ταμκατζόγλου: κιθάρα στὰ 8-15 καὶ στὶς συναυλίες
Κώστας Βόμβολος: ἀκορντεὸν στὶς συναυλίες
Φλῶρος Φλωρίδης: σαξόφωνο στὶς συναυλίες
Οὐρανία Καργούδη: φωνή
Διονύσιος Ῥοῦσσος: φωνή
Δημοσθένης Σιούλας: φωνή

Ὁ Κ. Βόμβολος καὶ ὁ Φλ. Φλωρίδης συμμετέχουν στὸ συγκρότημα ἀπ᾿ τὸ 1986.

Η ἠχοληψία καὶ ἡ μίξη τῶν 1-15 ἔγιναν ἀπ᾿ τὸν Νίκο Παπάζογλου στὸ στούντιό του ἐπὶ τῆς ὁδοῦ Παπάφη στὴ Θεσσαλονίκη, τὸν Αὔγουστο (1-7) καὶ τὸν Ὀκτώβριο τοῦ 1980 (8-15). Οἱ ἠχογραφήσεις τῶν 16-22 ἀπ᾿ τὸν Θανάση Παπαγεωργίου στὸ ἀρχαῖο θέατρο τῆς Θάσου στὶς 23.8.86 καὶ τῶν 23-28 ἀπ᾿ τὸν Νίκο Διονυσόπουλο στὸ θέατρο Περοκὲ Ἀθηνῶν στὶς 12 καὶ 13.2.88. Ἡ ἐπεξεργασία τῶν 16-28 ἀπ᾿ τὸ μηχανικὸ ἤχου Κώστα Κόντο στὸ ἐργαστήριο Ἠλεκτροακουστικῆς καὶ Μουσικῆς Τεχνολογίας τοῦ Α.Π.Θ., ὑπὸ τὴν ἐποπτεία τοῦ καθηγητῆ Γιώργου Παπανικολάου, τὸ Σεπτέμβριο τοῦ 1991.

Φωτογραφία ἐξωφύλλου: Δημήτρης Τλούπας, Λάρισα Ἐξώφυλλο: Ἔφη Χαλυβοπούλου, Ἀργύρης Μπακιρτζῆς Ἐπιμέλεια παραγωγῆς cd: Ἀργύρης Μπακιρτζῆς, Μιχάλης Σιγανίδης
Ψηφιακὴ ἐπεξεργασία: Γιάννης Παξεβάνης

Παραγωγή: ΕΤΑΙΡΙΑ ΓΕΝΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ Α.Ε., 2008

Πρώτη ἔκδοση: LYRA, 1981


Ὁ Ἰσίδωρος Παπαδάμου, ὅταν ἦταν 15 χρονῶν, μοῦ χάρισε τὸ πρῶτο μου μπουζούκι (ἀργότερα ἀκόμη δύο) καὶ μοῦ ἔδειξε ὁρισμένα βασικὰ στοιχεῖα μουσικῆς, στὰ ὁποῖα περίπου ἔμεινα. Ἀπ᾿ τὸν καιρὸ ποὺ ἔγραφα τὰ πρῶτα μου τραγούδια ἔδινε σ᾿ αὐτὰ μία πιὸ συγκεκριμένη μορφή, μὲ τὴν ὁποία φτάσαμε στὸ στούντιο. Σ᾿ αὐτὸν ὀφείλεται ἐν πολλοῖς ἡ πραγματοποίηση αὐτοῦ του δίσκου.


ΔΙΗΓΗΣΗ

Κυκλοφόρησε μὲ δανεικά!

τοῦ Ἀργύρη Μπακιρτζῆ

Πηγή: 100 Δίσκοι καὶ ἡ ἱστορία τους ἀπὸ τὸν Μελωδία fm 99,2- Εἰδικὴ ἔκδοση, Καθημερινή

Τὴν πρώτη πλευρὰ τοῦ πρώτου μας δίσκου τὴν εἴχαμε γράψει σὲ διάστημα ἑνὸς μηνὸς περίπου, στὶς ἀρχὲς τοῦ 1980, ἐνῶ τὴ δεύτερη δὲν προλάβαμε. Ἐνδιάμεσα ἀλλάξαμε κιθαρίστα. Ὁ Παπάζογλου, στὸ στούντιο τοῦ ὁποίου ἠχογραφούσαμε, δὲν εἶχε κονσόλα κι ἔτσι καθυστερήσαμε πάνω ἀπὸ ἕξι μῆνες νὰ ὁλοκληρώσουμε τὸ δίσκο.

Ἕνα μεσημέρι μᾶς εἰδοποίησε ὅτι βρῆκε κονσόλα γιὰ μερικὲς ὧρες ἀπὸ μία ἄλλη ἠχογράφηση ποὺ εἶχε τελειώσει πιὸ γρήγορα. Πήγαμε στὸ στούντιο καὶ ἡ δεύτερη πλευρὰ γράφτηκε ὅλη σὲ ἕνα ἀπόγευμα, σὲ τρεῖς ὧρες!

Τὸ τραγούδι «Τὸ πολλαπλό σου εἴδωλο» τὸ εἴχαμε ἀφήσει τελευταῖο, ἐπειδὴ ἦταν ἀρκετὰ δύσκολο γιὰ τὴ φωνή μου.

Τὸ παίξαμε μία φορά, δὲν μοῦ ἄρεσε καὶ εἶπα στὸν Παπάζογλου νὰ τὸ ξαναγράψουμε. Ἐκεῖνος εἶχε ἕνα ραντεβοὺ καὶ βιαζόταν. Ἐξοργίστηκε καὶ μοῦ μίλησε σχετικὰ ἄπρεπα. Ἔνιωσα πολὺ ἄσχημα. Ἢ ἔπρεπε νὰ μαλώσω καὶ νὰ μὴ γίνει ὁ δίσκος, ἢ νὰ σκύψω τὸ κεφάλι καὶ νὰ τὸ ἀφήσω νὰ περάσει. Δὲν ἤξερα τί νὰ κάνω. Ὁπότε, ἐκείνη ἀκριβῶς τὴ στιγμή, ἡ κοπέλα γιὰ τὴν ὁποία εἶχα γράψει τὸ τραγούδι καὶ μὲ τὴν ὁποία εἶχα χαθεῖ, σὰν ἀπὸ μηχανῆς θεός, κατέβαινε τὶς σκάλες τοῦ στούντιο στὸ βάθος. Μόλις τὴν εἶδα, ξεχάστηκα καὶ γράφτηκε ἡ πολὺ ὡραία, συγκρατημένα δραματική, ἐκτέλεση τοῦ δίσκου.

Ὁ περιορισμὸς τοῦ χρόνου διαθεσιμότητας τῆς κονσόλας στάθηκε αἰτία νὰ τραγουδήσω ἐγὼ στὸ δίσκο τὸ τραγούδι «Ἀρζεντίνα» - ποὺ δὲν μ᾿ ἀρέσει - καὶ ὄχι ὁ Σιδέρης ποὺ τὸ τραγουδάει πάντα στὶς συναυλίες μὲ ἰδιαίτερο σουξέ. Εἶχε μόλις γυρίσει ἀπὸ διαδήλωση, βραχνιασμένος καὶ δὲν μποροῦσε νὰ τραγουδήσει.

Ὁ δίσκος ἦταν ἀνεξάρτητη παραγωγὴ καὶ γιὰ νὰ σταθεῖ δυνατὴ ἡ ἔκδοσή του βοήθησαν πολλοὶ φίλοι, δανείζοντάς μας διάφορα μικροποσά. Ἐγὼ μὲ περισσὴ αἰσιοδοξία παρήγγειλα στὸ ἐργοστάσιο δυὸ χιλιάδες δίσκους καὶ ἄλλες τόσες κασέτες, ὥστε νὰ ξοφλήσουμε γρήγορα τὰ χρέη μας.

Αὐτὸ κατάλαβα ὅτι ἐνόχλησε μερικοὺς ἀπὸ τοὺς φανατικοὺς ὑποστηρικτὲς τῶν ἀνεξάρτητων παραγωγῶν, ποὺ διαμαρτυρήθηκαν λέγοντάς μου ὅτι ἔπρεπε νὰ παραγγείλω τριακόσιους δίσκους μόνο. Δηλαδὴ θεωροῦσαν αὐτονόητο οἱ ἀνεξάρτητοι νὰ εἶναι βυθισμένοι στὴ μιζέρια καὶ στὰ χρέη.

Εὐτυχῶς τοὺς ἀπογοήτευσα, ἡ δεύτερη ἀνατύπωση ἦρθε γρήγορα καὶ ἀπαλλαχθήκαμε ἀπὸ τὰ χρέη μας σχετικὰ εὔκολα. Τὸ κακὸ τοῦ πρώτου δίσκου εἶναι ὅτι στάθηκε αἰτία νὰ μᾶς κολλήσει τὸ ὄνομά του, γιατὶ μᾶς καλοῦσαν γιὰ συναυλίες, δὲν εἴχαμε ἐπιλέξει ὄνομα γιὰ τὸ συγκρότημα καὶ μᾶς ἔμεινε τὸ «Χειμερινοὶ Κολυμβητές».

Τὸ ὄνομα αὐτὸ μὲ ἐνοχλεῖ γιατὶ εἶναι προφανὴς ὁ συμβολισμός του. Θὰ προτιμοῦσα κάποιο ἄλλο, ἔχω μάλιστα προτείνει τὸ «Κασμᾶδες» καὶ τελευταῖα τὸ « Καθετῆρες».