Μάρκος Τσέτσος / Markos Tsetsos
Δημοσιεύσεις / Publications
Βιβλία / Books
Α. Μονογραφίες / Monographs
Το μουσικό αγαθό. Θεωρίες καλλιτεχνικής αξίας, Ίδρυμα Σάκη Καράγιωργα (Επιστημονική Βιβλιοθήκη), Αθήνα 2020
[The Musical Good. Theories of Artistic Value, Sakis Karagiorgas Foundation, Athens]
Νεοελληνική μουσική. Δοκίμια ιδεολογικής και θεσμικής κριτικής, Παπαγρηγορίου-Νάκας (σειρά: «Ελληνικές Μουσικολογικές Εκδόσεις»), Αθήνα 2013
[Greek Music. Essays of Ideological and Institutional Critique, Papagrigoriou-Nakas, Athens 2013]
Η μουσική στη νεότερη φιλοσοφία. Από τον Καντ στον Αντόρνο, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2012
[Music in Modern Philosophy, Alexandria publ., Athens 2012]
Στοιχεία και περιβάλλοντα της μουσικής. Φιλοσοφική εισαγωγή στη μουσικολογία, Fagotto-Books, Αθήνα 2012
[Elements and Environments of Music. A Philosophical Introduction to Musicology, Athens 2012]
Εθνικισμός και λαϊκισμός στη νεοελληνική μουσική. Πολιτικές όψεις μιας πολιτισμικής απόκλισης, Ίδρυμα Σάκη Καράγιωργα (Επιστημονική Βιβλιοθήκη), Αθήνα 2011
[Nationalism and Populism in Greek Music. Political Aspects of a Cultural Divergence, Sakis Karagiorgas Foundation, Athens 2011]
Βασικές μέθοδοι ενορχήστρωσης, Orpheus-Νικολαΐδης, Αθήνα 2006
[Basic Methods of Orchestration, Orpheus-Nikolaidis, Athens 2006]
Βούληση και ήχος. Η μεταφυσική της μουσικής στη φιλοσοφία του Σοπενχάουερ, Εστία (σειρά: «Φιλοσοφία»), Αθήνα 2004
[Will and Sound. The Metaphysics of Music in the Philosophy of Schopenhauer, Hestia, Athens 2004]
Β. Επιμέλειες / Editorships
Th. W. Adorno, Για τη δημοφιλή μουσική, μτφρ. Γιάννης-Παναγιώτης Βούλγαρης, Αντίποδες, Αθήνα (υπό δημοσίευση)
[On Popular Music, transl. by G.-P. Voulgaris, Antipodes, Athens (forthcoming)]
Max Weber, Για την κοινωνιολογία της μουσικής, μτφρ. Θ. Γκιούρας, ΚΨΜ, Αθήνα 2023
[On the Sociology of Music, transl. by Th. Giouras, KaPsiMi, Athens]
(με τον Ι. Σταϊνχάουερ / with I. Steinhauer) Γιώργος Σισιλιάνος (1920-2005). Εκατό χρόνια από τη γέννησή του, πρακτικά ημερίδας, Ε.Κ.Π.Α., Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αθήνα 2021
[Giorgos Sisilianos (1920-2005). Hundred years since his death, conference proceedings, National & Kapodistrian University of Athens, Department of Music Studies, Athens]
(με Γ. Φιτσιώρη και Ι. Φούλια / with G. Fitsioris and I. Foulias) Εις μνήμην Ολυμπίας Ψυχοπαίδη-Φράγκου (1944-2017), Ε.Κ.Π.Α., Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αθήνα 2018
[In memoriam Olympia Psychopedis-Frangou (1944-2017), National & Kapodistrian University of Athens, Department of Music Studies, Athens]
Richard Wagner, Beethoven. Μία συμβολή στη φιλοσοφία της μουσικής, μτφρ. Ι. Φούλιας, Νεφέλη, Αθήνα 2013
[Beethoven. A Contribution to the Philosophy of Music, translated by I. Foulias, Nefeli, Athens]
(με τον Ι. Φούλια / co-editor with I. Foulias), W. A. Mozart. Δεκαπέντε προσεγγίσεις, Νεφέλη, Αθήνα 2008
[W. A. Mozart. Fifteen Approaches, Nefeli, Athens]
C. Μεταφράσεις / Translations
Adolf Nowak, Μικρή εισαγωγή στην αισθητική της μουσικής, Fagotto Books, Αθήνα 2022
[Short Introduction to the Aesthetics of Music, Athens]
Χέλμουτ Πλέσνερ [Helmuth Plessner], Αισθητικότητα και νους. Συμβολή στη φιλοσοφία της μουσικής, Εστία, Αθήνα 2021
[Sensuousness and Mind. A Contribution to the Philosophy of Music, Hestia, Athens]
Eduard Hanslick, Για το ωραίο στη μουσική, Εξάντας, Αθήνα 2003
[Vom musikalisch-Schönen, Exandas, Athens]
Έγελος [Hegel], Η αισθητική της μουσικής, Εστία, Αθήνα 2002
[Aesthetics of Music, Hestia, Athens]
Κεφάλαια, δοκίμια, άρθρα, βιβλιοπαρουσιάσεις / Chapters, essays, articles, reviews
2024
«Hegel, Plessner und die dispositionale Realität musikalischer Bewegung», Musik & Ästhetik 110, σ. 38-56
[“Hegel, Plessner, and the dispositional reality of musical movement”, Musik & Ästhetik 110, p. 38-56]
«Ψυχολογία και φιλοσοφία της μουσικής: Σχέσεις αμοιβαιότητας», στο Χ. Αναγνωστοπούλου, Α., Τριανταφυλλάκη, Δ. Κόνιαρη, Κ. Δρακουλάκη (επιμ.), Έρευνα και Εφαρμογές στη Μουσική Ψυχολογία, Ελληνική Εταιρεία για τη Μουσική Εκπαίδευση, Αθήνα, σ. 619-638.
[“Psychology and Philosophy of Music: Relationships of Reciprocity”, in C. Anagnostopoulou, A. Triantafyllaki, D. Koniari, K. Drakoulaki (eds.), Research and Applications in Music Psychology, Greek Society for Music Education, Athens, p. 619-638]
«Το δίκιο της μουσικής ερμηνευτικής» (βιβλιοπαρουσίαση), Αυγή 16 Ιουνίου (α΄ μέρος), 23 Ιουνίου (β΄ μέρος) (online version: https://www.avgi.gr/entheta/anagnoseis/488779_dikio-tis-moysikis-ermineytikis, https://www.avgi.gr/entheta/anagnoseis/489474_dikio-tis-moysikis-ermineytikis-bmeros)
[“The right of musical hermeneutics” (review), Avgi, June 16 (first part), June 23 (second part)]
«Για τα κριτήρια της μουσικής κριτικής την εποχή του διαδικτύου», tar.gr [“On the criteria of music criticism in the era of internet”] https://www.tar.gr/gia_ta_kritiria_tis_moysikis_kritikis_tin_epoxi_toy_diadiktyoy_toy_markoy-article-6418.html?category_id=156
«Ο Adorno και η αλλαγή παραδείγματος στη μουσική», επίμετρο του επιμελητή, στο Th. W. Adorno, Για τη δημοφιλή μουσική, μτφρ. Γιάννης-Παναγιώτης Βούλγαρης, Αντίποδες, Αθήνα (υπό δημοσίευση)
[“Adorno and the paradigm shift in music”, editor's supplementary essay, in Th. W. Adorno, On Popular Music, transl. by G.-P. Voulgaris, Antipodes, Athens (forthcoming)]
2023
«Ideology, Humanness, and Value. On Adorno's Stravinsky», Muzikologija/Musicology 34, p. 95-107 DOI https://doi.org/10.2298/MUZ2334095T
«Η εποχή του μουσικού ρομαντισμού», στο Ίρμγκαρντ Λερχ-Καλαβρυτινού, Ι. Φούλιας (επιμ.), Ιστορία της δυτικής έντεχνης μουσικής, Παπαγρηγορίου-Νάκας, Αθήνα, σ. 313-395
[“The era of musical romanticism,” in Irmgard Lerch-Kalavrytinos, I. Foulias (eds.), History of Western Art Music, Papagrigoriou-Nakas, Athens, p. 313-395]
«Ας σκεφτούμε φιλοσοφικά την απαγόρευση της ρωσικής τέχνης», Σύγχρονα θέματα 158-159, σ. 71-76 (online version: https://www.synchronathemata.gr/as-skeftoyme-filosofika-tin-apagoreysi-tis-rosikis-technis/)
[“Let's think philosophically the ban of Russian art”, Synchrona themata, vol. 158-159, p. 71-76]
«Μια βεμπεριανή ματιά στην ιστορία της δυτικής μουσικής», επίμετρο του επιμελητή στο Max Weber, Για την κοινωνιολογία της μουσικής, μτφρ. Θ. Γκιούρας, επιμ. Μ. Τσέτσος, ΚΨΜ, Αθήνα, σ. 115-134
[“A Weberian survey of western music history,” editor's supplementary essay in Max Weber, For the sociology of music, ed. by M. Tsetsos, translated by Th. Giouras, KaPsiMi, Athens, p. 115-134]
2022
«Ο νεοδαρβινισμός και τα αδιέξοδα της εξελικτικής εξήγησης της μουσικής», στο Δ. Γιάννου, Ε. Νίκα-Σαμψών, Γ. Σακαλλιέρος, Κ. Τσούγκρας (επιμ.), Αφιερωματικός τόμος εις μνήμην Δημήτρη Θέμελη (1931-2017), Α.Π.Θ., Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη, σ. 154-166
[“Neo-Darwinism and the impasses of the evolutionary explanation of music,” in D. Yannou, E. Nika-Sampson, G. Sakallieros, C. Tsougras (eds.), In memoriam Dimitris Themelis (1932-2017), Thessaloniki, p. 154-166]
«Για τον ρωσικό μουσικό μοντερνισμό», Αυγή/Αναγνώσεις, 30 Απριλίου
[“On Russian musical modernism,” Avgi/Anagnoseis, April 30]
«Πολιτισμικός πόλεμος και αισθητική εργαλειοκρατία», Αυγή/Αναγνώσεις, 14 Μαρτίου
[“Cultural war and aesthetic instrumentalism,” Avgi/Anagnoseis, March 14]
2021
«Nature-Conditioned Non-Nature. Helmuth Plessner's Contribution to an Integrated Conception of Music», Archiv für Musikwissenschaft 78/3, 162-180 DOI 10.25162/AFMW-2021-0009
«Ο Πλέσνερ και η πρωτοτυπία του προφανούς», επίμετρο στο Χέλμουτ Πλέσνερ, Αισθητικότητα και νους. Συμβολή στη φιλοσοφία της μουσικής, μτφρ. Μ. Τσέτσος, Εστία, Αθήνα, σ. 79-115
[“Helmuth Plessner and the originality of the obvious,” supplementary essay in H. Plessner, Sensuousness and Mind. A Contribution to the Philosophy of Music, Hestia, Athens, p. 79-115]
«Η θεωρία του Roger Scruton για τη ζωή ως απαραίτητη μεταφορά της μουσικής», στο Γ. Ν. Πολίτης (επιμ.), Roger Scruton: Φωτίζοντας τον ελέφαντα στο δωμάτιο, Παπαζήσης, Αθήνα, σ. 123-149
[“Roger Scturon's theory of life as an indispensable metaphor of music,” in G. N. Politis (ed.), Roger Scruton: Illuminating the elephant in the room, Papazisis, Athens, p. 123-149]
«Ανορθολογισμός και αισθητικότητα. Ο Oswald Spengler και η “φαούστεια” φιλοσοφία της μουσικής», Signum 4-5, σ. 23-46
[“Irrationality and sensuousness. Oswald Spengler and the 'faustian' philosophy of music”, Signum 4-5, p. 23-46]
«Why still bother with Beethoven? Myth, reason, and value», in I. Foulias, K. Levidou, I Steinhauer (eds.), Ludwig van Beethoven. 250(+1) years since his birth, National and Kapodistrian University of Athens, Athens, p. 150-160
https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2021/12/Beethoven-2021.pdf
«Γιατί ασχολούμαστε ακόμα με τον Μπετόβεν; Μύθος, Λόγος και αξία», στο Ι. Φούλιας, Κ. Λεβίδου, Ι. Σταϊνχάουερ (επιμ.), Ludwig van Beethoven. 250(+1) χρόνια από τη γέννησή του, Ε.Κ.Π.Α., Αθήνα 2021, σ. 80-92.
«Ο συμφωνικός Θεοδωράκης και η λογικής του λαϊκού», Αυγή/Αναγνώσεις 15 Νοεμβρίου
[“The symphonic Theodorakis and the logic of the popular,” Avgi/Anagnoseis, Novembert 15]
2020
«Die Kunst des tönenden Verhaltens. Helmuth Plessners Beitrag zur Musikästhetik und Musikanthropologie», International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 51/2, p. 145-164
«Irrationalität und Sinnenfeindschaft. Zur faustischen Musikphilosophie Oswald Spenglers», in M. Perrakis (ed.), Musik und Lebensphilosophie (Studien zur Wertungsforschung, vol. 64), Vienna / London / New York, p. 81-103
«Ο Μπετόβεν και η μουσική ενσάρκωση της Γαλλικής Επανάστασης», Τετράδια Μαρξισμού 12, σ. 211-222
[“Beethoven and the musical embodiment of the French Revolution”, Tetradia Marxismou 12, p. 211-222]
2019
«Music of a Life Constitutively Homeless, or the Return of Ulysses. Helmuth Plessner unriddles Nikos Skalkottas», in M. Perrakis (ed.), Music as aesthetic idea of life (Studien zur Wertongsforschung, vol. 61), Vienna / London / New York, p. 143-165
«Έντεχνη μουσική και δημοκρατία», στο Τέχνη και Δημοκρατία, πρακτικά συνεδρίου, Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, Αθήνα, σ. 367-383
[“Art music and democracy,” in Art and Democracy, conference proceedings, Hellenic Parliament Foundation for Parliamentarianism and Democracy, Athens, p. 367-383]
«Η μουσική στην “κλασική” αξιολογία», στο Κ. Χάρδας, Π. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Γ. Σακαλλιέρος, Ι. Φούλιας (επιμ.), Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις, πρακτικά 8ου Διατμηματικού Συνεδρίου, Θεσσαλονίκη 2019, σ. 398-405
[“Music in 'classic' axiology,” in C. Chardas, P. Vouvaris, K. Kardamis, G. Sakallieros, I. Foulias (eds.), Influences and interactions, conference proceedings, Thessaloniki, p. 398-405]
2018
«Θεατρικότητα και μουσικότητα. Συμβολή στην αισθητική της όπερας», στο Μ. Τσέτσος, Γ. Φιτσιώρης, Ι. Φούλιας (επιμ.), Αφιερωματικός τόμος εις μνήμην Ολυμπίας Ψυχοπαίδη-Φράγκου, Ε.Κ.Π.Α., Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αθήνα, σ. 92-108
[“Theatricality and musicality. A contribution the aesthetics of opera,” in M. Tsetsos, G. Fitsioris, I. Foulias (eds.), In memoriam Olympia Psychopedis-Frangou (1944-2017), National & Kapodistrian University of Athens, Department of Music Studies, Athens, p. 92-108]
«Rainer Maria Rilke, Κείμενα για τη μουσική» (βιβλιοπαρουσίαση), Πολυφωνία 32, σ. 125-129
[“Rainer Maria Rilke, Texts on music” (review), Polyphonia 32, p. 125-129]
«Για τη δημόσια στήριξη της έντεχνης μουσικής», Αυγή 5 Φεβρουαρίου
[“For the public support of art music”, Avgi, February 5]
2017
«Αναστασία Α. Σιώψη, Richard Wagner (1813-1883). Δοκίμια για την αισθητική της θεωρίας και του έργου του» (βιβλιοπαρουσίαση), Πολυφωνία 30, σ. 178-182
[“Anastasia A. Siopsi, Richard Wagner (1813-1883). Essays on the aesthetics of his theory and work” (review), Polyphonia 30, p. 178-182]
2016
«Το πρόβλημα της αισθητικής αξίας τον Μαρξ», Αξιολογικά 30, σ. 145-152
[“The problem of aesthetic value in Marx”, Axiologika 30, p. 145-152]
«Ένας φιλελεύθερος ρομαντικός μοντερνιστής. Οι αισθητικές και ιδεολογικές αρχές του Γ. Σισιλιάνου», στο Γιώργος Σισιλιάνος (1920-2005). Επετειακό αφιέρωμα, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αθήνα, σ. 19-39
[“A liberal romantic modernist. The aesthetic and ideological principles of Giorgos Sisilianos,” in Giorgos Sisilianos (1920-2005). Anniversary tribute, Athens Megaron, Athens, p. 19-39]
2015
«Κανονιστική αισθητική χωρίς αξίες (;) Απορίες της θεωρίας στον Adorno», Αξιολογικά 29, σ. 9-35
[“Normative aesthetics without values (?) Aporias of theory in Adorno,” Axiologika 29, p. 9-35]
«Μουσική και γλώσσα. Μια αναδρομή στη γερμανόφωνη φιλοσοφική συζήτηση με αφορμή ένα κείμενο του Θρασύβουλου Γεωργιάδη», Μουσικολογία 22, σ. 80-86
[“Music and language. Thrasybulos Georgiades and the German Philosophical Discussion,” Mousikologia 22, p. 80-86]
2014
«Greek Music: From Cosmopolitanism, through Nationalism to Populism», in Ν. Maliaras (ed.), The National Element in Music, conference proceedings, Athens, σ. 339-345
«Μουσικοί θεσμοί σε κρίση: τα ουσιαστικά αίτια», Εφημερίδα των συντακτών, 6 Μαρτίου
[“Musical institutions in crisis: the essential causes,” Efimerida ton syntakton, March 6]
2013
«Ο Beethoven και η γέννηση του βαγκνερικού δράματος από το πνεύμα της συμφωνικής μουσικής», εισαγωγή του επιμελητή, στο: R. Wagner, Beethoven. Μία συμβολή στη φιλοσοφία της μουσικής, μτφρ. Ι. Φούλιας, επιμ. Μ. Τσέτσος, Νεφέλη, Αθήνα, σ. 11-49
[“Beethoven and the birth of Wagnerian drama from the spirit of symphonic music,” editor's introduction, in Richard Wagner, Beethoven. A Contribution to the Philosophy of Music, translated by I. Foulias, edited by M. Tsetsos, Nefeli, Athens, p. 11-49]
«Μουσική και ανθρώπινη φύση στον Ρουσσώ. Σε αναζήτηση άρσης των αντινομιών», στο R. Azizoglu, Γ. Φαράκλας (επιμ.), Η δημοκρατία στην εξορία. Ένας οδηγός για τη σκέψη του Ρουσσώ 300 χρόνια μετά τη γέννησή του, Νήσος, Αθήνα, σ. 371-396
[“Music and human nature in Rousseau. Resolving the antinomies,” in R. Azizoglu, G. Faraklas (eds.), Democracy in exile. A Guide to the Thought of Rousseau 300 Years from his Birth, Nisos, Athens, p. 371-396]
«Ο Arnold Schoenberg και το πρόβλημα της αξίας στη μουσική», στο Συμβολή στη μνήμη του Γεωργίου Στ. Αμαργιανάκη, Ε.Κ.Π.Α., Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αθήνα, σ. 245-260
[“Arnold Schoenberg and the problem of value in music,” in In memoriam G. S. Amargianakis, 1936-2003), National & Kapodistrian University of Athens, Department of Music Studies, Athens, p. 245-260]
«Καλομοίρης και Βενιζέλος. Αισθητικές και ιδεολογικές πτυχές μιας σημαίνουσας σχέσης», στο Ν. Μαλιάρας, Α. Χαρκιολάκης (επιμ.), Μανώλης Καλομοίρης. 50 χρόνια μετά, Fagotto Books, Αθήνα, σ. 93-104
[“Kalomiris and Venizelos. Aesthetic and ideological facets of a significant relationship,” in N. Maliaras, A. Charkiolakis (eds.), Manolis Kalomiris. 50 years since his death, Fagotto Books, Athens, p. 93-104 ]
«Προς μια κριτική επαναθεμελίωση του κανόνα των μουσικών έργων», Μουσικολογία 21, σ. 77-83
[“Towards a critical re-foundation of the musical canon,” Mousikologia 21, p. 77-83]
«Εγκυρότητα και αξιοπρέπεια της μουσικής κριτικής. Μια απάντηση στην Καίτη Ρωμανού», Πολυφωνία 22, σ. 137-146
[“Validity and dignity of musicological criticism. An answer to Katy Romanou,” Polyphonia 22, p. 137-146]
«Όψεις μουσικής εμπορευματοποίησης», Ηλιαία 86, σ. 33-34
[“Facets of musical commodification,” Heliaia 86, p. 33-34]
«Για την Φιλοσοφία της Νέας Μουσικής του Τέοντορ Αντόρνο, με αφορμή την πρώτη ελληνική μετάφραση», Σύγχρονα Θέματα 122-123, σ. 176-178
[“On Adorno's Philosophy of New Music on the occasion of the first Greek translation,” Synchrona themata 122-123, p. 176-178]
«Κρίση και κοινωνικός κυνισμός», Εφημερίδα των συντακτών, 20 Νοεμβρίου
[“Crisis and social cynicism”, Efimerida ton syntakton, November 20]
«Νεοφιλελευθερισμός και μεγάλη μουσική: έννοιες ασύμβατες», Αυγή/Ενθέματα, 22 Ιουνίου
[“Neo-liberalism and great music: two incompatible notions,” Avgi/Enthemata, June 22]
2012
«The Specificity of Musical Meaning in Helmuth Plessner’s Philosophical Anthropology of the Senses», in E. Cambouropoulos, C. Tsougras, P. Mavromatis, K. Pastiadis (eds.), Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition and the 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, Thessaloniki, p. 1025-1032
«Μουσικολογική νεο-σοφιστική. Κριτικές θέσεις με αφορμή την ελληνική μετάφραση ενός βιβλίου του Nicholas Cook», Πολυφωνία 20, σ. 7-20
[“Musicological neo-sophistic. Critical positions on the occasion of the Greek translation of a book by Nicholas Cook,” Polyphonia 20, p. 7-20]
«Καλομοίρης και Βενιζέλος. Αισθητικές και ιδεολογικές πτυχές μιας σημαίνουσας σχέσης», στο Ελευθέριος Βενιζέλος και πολιτιστική πολιτική, πρακτικά συνεδρίου, Μουσείο Μπενάκη / Εθνικό Ίδρυμα Ελευθέριος Βενιζέλος, Αθήνα, σ. 270-279
[“Kalomiris and Venizelos. Aesthetic and ideological facets of a significant relationship,” in Eleftherios Venizelos and cultural politics, conference proceedings, Benaki Museum / Eleftherios Venizelos National Foundation, Athens, p. 270-279]
«Έκσταση και Λόγος. Μια φιλοσοφική προσέγγιση της μουσικής του Messiaen», στο Γ. Βλαστός (επιμ.), Olivier Messiaen (1908-1992), πρακτικά ημερίδας, Ε.Κ.Π.Α., Αθήνα, σ. 18-25
[“Ecstasy and reason. A philosophical approach to Messiaen's music,” in G. Vlastos (ed.), Olivier Messiaen (1908-1992), conference proceedings, National & Kapodistrian University of Athens, Athens, p. 18-25]
«Γάμοι εξ αριστεράς χειρός στη νεοελληνική μουσική. Όψεις απόκλισης από τη μουσική Ευρώπη», Μουσικής Πολύτονον 51, σ. 31-32
[“Morganatic marriages in Greek music. Aspects of divergence from musical Europe,” Mousikis polytonon 51, p. 31-32]
«Γιώργος Σισιλιάνος. Ηθική της προαίρεσης και μουσική πολιτική», Μουσικής Πολύτονον 53, σ. 23-25
[“Giorgos Sisilianos. Intentional ethics and music politics,” Mousikis polytonon 53, p. 23-25]
2011
«Η καλλιτεχνική θρησκεία και ο πολιτικός της χαρακτήρας στη Φαινομενολογία του Πνεύματος του Hegel», Αξιολογικά 26, σ. 113-126
[“The religion of art and its political character in Hegel's Phenomenology of Spirit,” Axiologika 26, p. 113-126]
«Το πρόβλημα της δημοτικότητας στην έντεχνη μουσική. Δύο σπουδές [στον Chopin και τον Barber]», στο Γ. Σακαλιέρος, Ι. Φούλιας (επιμ.), Τρεις εποχές – Τέσσερις επέτειοι: Pergolesi, Chopin, Schumann, Barber, πρακτικά συνεδρίου, Ε.Κ.Π.Α., Αθήνα, σ. 271-279
[“The problem of popularity in art music. Two studies [on Chopin and Barber]”, in G. Sakallieros, I Foulias (eds.), Three eras – Four anniversaries: Pergolesi, Chopin, Schumann, Barber, conference proceedings, National & Kapodistrian University of Athens, Athens, p. 271-179]
«O Haydn με τα μάτια του Kant», στο Ι. Φούλιας, Γ. Σακαλιέρος (επιμ.), Purcell, Händel, Haydn, Mendelssohn: Τέσσερις επέτειοι, πρακτικά συνεδρίου, University Studio Press, Θεσσαλονίκη, σ. 21-28
[“Haydn as seen with the eyes of Kant,” in I. Foulias, G. Sakallieros (eds.), Purcell, Händel, Haydn, Mendelssohn:Four anniversaries, conference proceedings, University Studio Press, Thessaloniki, p. 21-28]
«Ο Μητρόπουλος από τη σκοπιά της θεωρίας της μουσικής αναπαραγωγής του Adorno», στο Ι. Φούλιας, Γ. Μπελώνης, Γ. Βλαστός, Τ. Κολυδάς (επιμ.), Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960): Πενήντα χρόνια από το θάνατό του, πρακτικά συνεδρίου, Orpheus-Νικολαΐδης, Αθήνα, σ. 197-203
[“Mitropoulos from the point of view of Adorno's theory of music reproduction,” in I. Foulias, G. Melonis, G. Vlastos, T. Kolydas (eds.) Dimitri Mitropoulos (1896-1960): Fifty years since his death, conference proceedings, Orpheus-Nikolaidis, Athens, p. 197-203]
«Mitropoulos as an interpreter of Mahler», online publication, http://www.dimitrimitropoulos.gr/?option=com_content&view=article&id=105:giatsetsosmitropoulosasaninterpreterofmahler&catid=15:5&Itemid=51&lang=en
2010
«Postmodern Musicology and the Subjectivity of Value», in Martha Grabocz, Makis Solomos (eds.), New Musicology. Perspectives critiques, Filigrane. Musique, esthétique, sciences, société 11, p. 141-163
«Ο Simmel και η τέχνη», Αξιολογικά 23, σ. 105-116
[“Simmel and art,” Axiologika 23, p. 105-116]
2009
«Zur Hegelschen Kritik einer ethisch-politischen Wirkung der Musik», Hegel-Jahrbuch 2009, Berlin, p. 104-107
«Νίτσε και βαγκνερική αισθητική. Πτυχές μιας πρώιμης αντιπαράθεσης στη Γέννηση της τραγωδίας», επίμετρο στο Νίτσε, Η γέννηση της τραγωδίας ή Ελληνισμός και απαισιοδοξία, μτφρ. Χ. Μαρσέλλος, Εστία, Αθήνα, σ. 211-222
[“Nietzsche and Wagnerian aesthetics. Aspects of an early confrontation in the Birth of tragedy”, supplementary essay in Nietzsche, The birth of tragedy or hellenism and pessimism,” translated by Ch. Marsellos, Hestia, Athens, p. 211-222]
«Η νεοελληνική όπερα. Ζητήματα κριτικού προβληματισμού», στο Γ. Βλαστός (επιμ.), Ελληνική μουσική δημιουργία του 20ου αιώνα για το λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες, πρακτικά συνεδρίου, Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής, Αθήνα, σ. 11-16
[“Modern Greek opera. Issues of critical concern,” in G. Vlastos (ed.), Greek music of the 20th century for the opera and other performative arts, Friends of Music Association, Athens, p. 11-16]
«Από το “έντεχνο” στο “λόγιο”: Επισημάνσεις αισθητικής και πολιτικής», Μουσικής Πολύτονον 36, σ. 24-27
[“From the 'entechno' to the 'logio': Remarks on aesthetic and political issues,” Mousikis polytonon 36, p. 24-27]
2008
«Φώυερμπαχ και Βάγκνερ: Η φιλοσοφική και καλλιτεχνική υπεράσπιση της αισθητικότητας στη μεταεγελιανή εποχή», Αξιολογικά 18, σ. 159-169
[“Feuerbach and Wagner: The philosophical and artistic defense of sensuousness in the post-hegelian era,” Axiologika 18, p. 159-169]
«Το ανθρώπινο στη μουσική του Μότσαρτ», στο Μ. Τσέτσος, Ι. Φούλιας (επιμ.), W. A. Mozart. Δεκαπέντε προσεγγίσεις, Νεφέλη, Αθήνα, σ. 76-87
[“Humanness in Mozart's music,” in M. Tsetsos, I Foulias, (eds.), W. A. Mozart. Fifteen approaches, Nefeli, Athens, p. 76-87]
«Ο Λόρκα και η μουσική. Ιστορικές και αισθητικές προσεγγίσεις» στο: Μ. Αγγελίδης, Δ. Γράβαρης, Δ. Σακκάς (επιμ.), Κοινωνική θεωρία και πολιτική ευθύνη, Gutenberg, Αθήνα, σ. 673-682
[“Lorca and music. Historical and aesthetic approaches,” in M. Angelidis, D. Gravaris, D. Sakkas (eds.), Social theory and political responsibility, Gutenberg publ., Athens, p. 673-682]
«Κριτική αξιολογία και αισθητική θεωρία. Ορισμένα ζητήματα», στο Μ. Αγγελίδης, Σ. Δημητρίου, Α. Λαβράνου (επιμ.), Θεωρία, Αξίες, Κριτική. Αφιέρωμα στον Κ. Ψυχοπαίδη, Πόλις, Αθήνα, σ. 539-555
[“Critical axiology and aesthetic theory. Some issues,” in M. Angelidis, S. Dimitriou, A. Lavranou (eds.), Theory, Values, Critique. Homage to Kosmas Psychopedis, Polis, Athens, p. 539-555]
«Η λογική της μουσικής παγκοσμιοποίησης», στο Έντεχνη Ελληνική Μουσική Δημιουργία: Παράδοση και Παγκοσμιοποίηση, πρακτικά συνεδρίου, Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, Αθήνα, σ. 14-16
[“The logic of music globalisation,” in Greek art music: Tradition and globalisation, conference proceedings, Union of Greek Composers, Athens, p. 14-16]
«Όπερα: ιδιωτική ή δημόσια υπόθεση;», Μουσικής Πολύτονον 32, σ. 28-31
[“Opera: private or public affair?” Mousikis polytonon 32, p. 28-31]
2007
«Zum Lebensbegriff in der Ästhetik Hegels», Hegel Jahrbuch 2007, Berlin, 18-22
2006
«Causality and Freedom in Xenakis: A Critical Examination», in M. Solomos, Α. Georgaki, G. Zevos (eds.), Definitive Proceedings of the “International Symposium Iannis Xenakis” (Athens, May 2005), October 2006, http://www.iannis-xenakis.org/Articles/Tsetsos.pdf
«Η μουσική ως αίνιγμα. Σκέψεις για τον ύστερο Σοστακόβιτς», διαδικτυακή δημοσίευση, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αθήνα, http://www.mmb.org.gr/page/default.asp?id=4084&la=1
[“Music as enigma. Thoughts on late Shostakovitch”, online publication, Great Music Library “Lilian Voudouri”, Athens Megaron, Athens]
«Η μουσική ανάλυση και το αντικείμενό της. Θεωρητικές παρατηρήσεις», στο: Ο. Ψυχοπαίδη-Φράγκου, Chr. Strux, Ν. Τσούχλος, Ι. Φούλιας (επιμ.), Μουσική Ανάλυση και Ερμηνεία, πρακτικά συνεδρίου, Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Αθήνα, σ. 93-104
[“Music analysis and its object. Theoretical observations,” in O. Psychopedis-Frangou, Chr. Strux, N. Tsouchlos, I. Foulias (eds.), Music analysis and interpretation, conference proceedings, Athens Concert Hall Foundation, Athens, p. 93-104]
«Ανάλυση και αξιολογική κρίση: Κριτικές προσεγγίσεις σε ένα σημαντικό κείμενο του Καρλ Ντάλχαους», στο Κ. Τσούγκρας (επιμ.), Μουσική θεωρία και ανάλυση – Μεθοδολογία και πράξη, πρακτικά συμποσίου, Θεσσαλονίκη, σ. 14-18
[“Analysis and value judgment: Critical approaches to an important text by Carl Dahlhaus,” in C. Tsougras (ed.), Music theory and analysis – Methodology and practice, conference proceedings, Thessaloniki, p. 14-18]
«Αισθητικές αξίες. Ζητήματα θεωρίας στους H. Rickert και M. Scheler», Αξιολογικά 15, σ. 165-180
[“Aesthetic value. Issues of theory in H. Rickert and M. Scheler,” Axiologika 15, p. 165-180]
«Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883), Η ζωή και το έργο του», στο Ε Ιστορικά, ένθετο εφημερίδας Ελευθεροτυπία, Αθήνα, σ. 3-17
[“Richard Wagner (1813-1883). Life and work,” in E Istorika, insert of the newspaper Eleutherotypia, Athens, p. 3-17]
«Ο Ρίχαρντ Βάγκνερ και οι Έλληνες», στο Ε Ιστορικά, ό.π., σ. 26-30
[“Richard Wagner and the Greeks,” ibid., p. 26-30]
2005
«Causality and Freedom in Xenakis: A Critical Examination», in International Symposium Iannis Xenakis. Conference Proceedings, Athens 18-20 May, p. 91-94
2004
«Glauben und Wissen in der Musik der Neuzeit», Hegel Jahrbuch 2004, Berlin, p. 31-36
«Constantine Palaeologus by Manolis Kalomiris», in Works by Greek Composers, 19th – 20th Century, Cultural Olympiad, Union of Greek Composers, Athens, p. 140-147
«Bruno Walter, ο ρομαντικός ιδεαλιστής», επίμετρο στο: Bruno Walter, Περί μουσικής, μτφρ. Μ. Αντωνοπούλου, Φ. Παναγιωτοπούλου, Printa-Ροές, Αθήνα, σ. 301-328
[“Bruno Walter, the romantic idealist,” supplementary essay in Bruno Walter, On music, translated by M. Antonopoulou, F. Panagiotopoulou, Printa-Rhoes, Athens, p. 301-328]
«Σκέψεις σχετικά με τα αισθητικά αδιέξοδα της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας», στο Ζητήματα αισθητικής και ταυτότητας στη σύγχρονη μουσική δημιουργία, πρακτικά συμποσίου, Λαμία, σ. 91-98
[“Thoughts about the aesthetic impasses of contemporary composition,” in Issues of aesthetics and identity in contemporary composition, conference proceedings, Lamia, p. 91-98]
«Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος του Μανώλη Καλομοίρη», στο «Αντίς για όνειρο». Έργα Ελλήνων συνθετών, 19ος-20ος αιώνας (συνοδευτικό έντυπο συλλογής 12 CD), Πολιτιστική Ολυμπιάδα, Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, Αθήνα, σ. 140-147
«Αισθητική και μουσική πράξη», στο Proceedings. 1st International Conference “Aesthetics and Musical Practice”, Μουσικολογική Εταιρεία Κύπρου, Λευκωσία, σ. 13-21
[“Aesthetics and musical practice,” in Proceedings. 1st International Conference “Aesthetics and Musical Practice”, Cyprus Musicological Society, Nicosia, p. 13-21]
«Δημιουργία και εκτέλεση στη μουσική αισθητική του Χέγκελ», στο Proceedings. 1st International Conference “Aesthetics and Musical Practice”, Μουσικολογική Εταιρεία Κύπρου, Λευκωσία, σ. 37-45
[“Composition and performance in Hegel's music aesthetics,” in Proceedings. 1st International Conference “Aesthetics and Musical Practice”, Cyprus Musicological Society, Nicosia, p. 37-45]
[με τον Στέφανο Δημητρίου] «Η Παρακμή της Δύσης του Όσβαλντ Σπέγκλερ. Ζητήματα θεωρίας της ιστορίας και της τέχνης», Πολίτης 125, σ. 47-54
[(with S. Dimitriou) “Oswald Spengler's The decline of the West. Issues of the theory of history and of art,” Politis 125, p. 47-54]
«Μερικές σκέψεις γύρω από τα αισθητικά αδιέξοδα της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας», Μού.Σ.Α 11, σ. 72-79
[“Some thoughts about the aesthetic impasses of contemporary composition,” Mou.S.A. 11, p. 72-79]
«Ρότζερ Νίκολς, Η ζωή του Ντεμπυσσύ» (βιβλιοπαρουσίαση), Νέα Εστία 156/1773, σ. 893-897
[“Roger Nichols, The life of Debussy” (review), Nea Hestia 156/1773, p. 893-897]
2003
«Ο Έντουαρντ Χάνσλικ και οι αξίες της μουσικής κριτικής», επίμετρο στο Eduard Hanslick, Για το ωραίο στη μουσική, μτφρ. Μ. Τσέτσος, Εξάντας, Αθήνα, σ. 139-194
[“Eduard Hanslik and the values of music criticism,” supplementary essay in Eduard Hanslick, On the beautiful in music, translated by M. Tsetsos, Exandas, Athens, p. 139-194]
«Προς μια θεωρία της αξίας στη μουσική σήμερα», στο Η αξία της μουσικής σήμερα. Η μουσική μεταξύ ουμανισμού και εμπορευματοποίησης, συλλογικός τόμος, Νικολαΐδης, Αθήνα, σ. 233-242
[“Towards a theory of value in music today,” in The value of music today. Music between humanism and commodification, Nikolaidis, Athens, p. 233-242]
«Ο καλλιτέχνης, ο επιστήμονας και η θέση τους στην ανώτατη μουσική εκπαίδευση», Μουσικολογία 18, σ. 81-84
[“The artist, the scientist, and their place in higher music education,” Mousikologia 18, 81-84
«Έργα Ελλήνων συνθετών [στην Ε.Λ.Σ.]», Καθημερινή, 5 Οκτωβρίου, αφιέρωμα ενθέτου «Επτά ημέρες», σ. 8-11
[“Works of Greek composers [in the National Greek Opera],” Kathimerini, October 5]
«60 χρόνια Κ.Ο.Α.», Καθημερινή, 25 Μαΐου, αφιέρωμα ενθέτου «Επτά ημέρες», σ. 6-9
[“Sixty years Athens State Symphony Orchestra,” Kathimerini, May 25]
«Διάσημοι καλλιτέχνες συμπράττουν με την Κ.Ο.Α.», Καθημερινή, 25 Μαΐου, αφιέρωμα ενθέτου «Επτά ημέρες», σ. 14-17
[“Famous musicians collaborate with Athens State Symphony Orchestra,” Kathimerini, May 25]
2002
«Η επικαιρότητα των πανεπιστημιακών παραδόσεων του Χέγκελ για τη μουσική: μερικές φιλοσοφικοαισθητικές παρατηρήσεις», επίμετρο στο: Έγελος, Η αισθητική της μουσικής, μτφρ. Μ. Τσέτσος, Εστία, Αθήνα, σ. 119-167
[“The actuality of Hegel's university lectures on music: some observations of philosophical aesthetics,” supplementary essay in Hegel, The aesthetics of music, translated by M. Tsetsos, Hestia, Athens, p. 119-167]
«Κλασικορομαντικός συμφωνισμός και διαλεκτική του διαφωτισμού», Τα μουσικά 6, σ. 11-17
[“Classic-romantic symphonism and the dialectics of Enlightenment,” Ta mousika 6, p. 11-17]
«Καρλ Ντάλχαους, Αισθητική της μουσικής» (βιβλιοπαρουσίαση), Μουσικολογία 15, σ. 153-158
[“Carl Dahlahs, The aesthetics of music” (review), Mousikologia 15, p. 153-158]
«Η σχολή διεύθυνσης ορχήστρας του Λένινγκραντ και η επίδρασή της στον Οδυσσέα Δημητριάδη», στο έντυπο αφιέρωμα για τον Ο. Δημητριάδη, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, 60η καλλιτεχνική περίοδος 2001-2002, Αθήνα, σ. 33-37
2000
«Η Τέταρτη Συμφωνία του Ντμίτρι Σοστακόβιτς: απόπειρα ερμηνείας ενός σκοτεινού έργου», Μουσικολογία 14, σ. 107-136
[“Shostakovitch's Fourth symphony: Aesthetic interpretation of an obscure work,” Mousikologia 14, p. 107-136]
«Η μουσική αισθητική του Σοπενχάουερ: ένας φιλοσοφικός και μουσικο-αισθητικός κριτικός σχολιασμός», Μουσικολογία 12-13, σ. 37-50
[“Schopenhauer's music aesthetics: a critical philosophical comment,” Mousikologia 12-13, p. 37-50]
«Constantin Floros, Gustav Mahler» (βιβλιοπαρουσίαση), Μουσικολογία 12-13, σ. 258-259
[“Constantin Floros, Gustav Mahler” (review), Mousikologia 12-13, p. 258-259]
1998
«Προβλήματα αισθητικής ανάλυσης ενός ύστερου κουαρτέτου του Μπετόβεν (op. 131, ντο δίεση ελάσσων)», Μουσικολογία 10-11, σ. 28-44
[“Problems of aesthetic analysis of a string quartet by late Beethoven (op. 131),” Mousikologia 10-11, p. 28-44]
«Clemens Kühn, Formenlehre der Musik» (βιβλιοπαρουσίαση), Μουσικολογία 10-11, σ. 331-332
[“Clemens Kühn, Formenlehre der Musik” (review), Mousikologia 10-11, p. 331-332]
1997
«Χρόνος, υποκειμενικότητα και μουσική μορφή. Μερικά προβλήματα της μουσικής αισθητικής στον Χέγκελ», Μουσικολογία 9, σ. 39-53
[“Time, subjectivity, and musical form. Some problems of music aesthetics in Hegel,” Mousikologia 9, p. 39-53]
«Diether de la Motte: Harmonienlehre (1976)· Kontrapunkt (1981)· Melodie (1993)» (βιβλιοπαρουσίαση), Μουσικολογία 9, σ. 224-225
[“Diether de la Motte, Harmonienlehre (1976); Kontrapunkt (1981); Melodie (1993)” (reviews), Mousikologia 9, p. 224-225]