Μια νέα πρόταση για την οργάνωση της Φυσικής Αγωγής, με την βοήθεια της Πληροφορικής
Ο 'Αθλος, είναι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα ηλεκτρονικού υπολογιστή,
αποτέλεσμα πολύχρονης πανεπιστημιακής έρευνας, που λειτουργεί μέσα από τον καθιερωμένο Internet Explorer
των Windows και αξιοποιεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας της πληροφορικής. Είναι δοκιμασμένος στην πράξη
σε μερικά από τα μεγαλύτερα σχολεία της χώρας μας.
Διαχειρίζεται με την προγραμματιστική δύναμη της νέας τεχνολογίας, όλα εκείνα τα στοιχεία που εμπλέκονται
στην παραγωγική διαδικασία της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού. Πρόγραμμα άσκησης, εκπαιδευόμενη ομάδα μαθητών,
την ομοιογένεια της, την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου, τις ομαδικές και ατομικές ιδιαιτερότητες των μαθητών
και πλήθος άλλων παραγόντων και τα συνδυάζει με στοιχεία που έχουν συλλεχθεί επιστημονικά για να αξιολογήσει τις
αποκλίσεις και να μετρήσει τα αποτελέσματα.
Και πάνω απ' όλα, αξιοποιεί και επιτρέπει την επίτευξη των καλύτερων δυνατών αποτελεσμάτων από την εφαρμογή του
δικού σας προγράμματος, σαν Παιδαγωγού, με τα συγκεκριμένα μέσα που έχετε κάθε φορά στη διάθεση σας.
Ο 'Αθλος, στηρίζεται πάνω στην αντίληψη ότι το παιδί μέσα από τη φυσική αγωγή
πρέπει να μάθει να γυμνάζεται ώστε σ' όλη του τη ζωή να απολαμβάνει τα οφέλη της άσκησης.
Μακροχρόνια επιστημονική έρευνα έχει δείξει ότι το άτομο που αποκτά θετική στάση απέναντι σε μια
δραστηριότητα έχει πολλές πιθανότητες να εκδηλώσει στο μέλλον θετική συμπεριφορά γι' αυτή τη δραστηριότητα.
Στη στάση του ατόμου εντάσσονται η προηγούμενη πείρα, οι πεποιθήσεις του γι' αυτή τη δραστηριότητα και η
βιωματική συσχέτισή της με συγκεκριμένα οφέλη.
Η εσωτερική παρακίνηση διευκολύνει την επίτευξη του προαναφερόμενου σκοπού. Για να επιτύχουμε την
εσωτερική παρακίνηση πρέπει να δίνουμε έμφαση στους ατομικούς στόχους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πρέπει
να ενδιαφερόμαστε για το πόσο μπορεί να βελτιωθεί το κάθε παιδί χωριστά και όχι για την κατάταξη του παιδιού στην
ομάδα, με βάση την επίδοση που σημειώνει σε μια δεδομένη χρονική στιγμή.
Για τον καθορισμό των ατομικών στόχων είναι απαραίτητο: α) να προσδιορίζουμε τις αρχικές δυνατότητες του
κάθε παιδιού και β) να σταθμίζουμε τις προσφερόμενες συνθήκες μέσα στις οποίες το παιδί καταβάλλει την προσπάθειά του,
επειδή το μέγεθος της προόδου είναι αντιστρόφως ανάλογο της αρχικής επίδοσης και ευθέως ανάλογο της συχνότητας της
άσκησης και των προσφερόμενων συνθηκών.
Mε βάση την παραπάνω αντίληψη για το σκοπό της φυσικής αγωγής και τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να οδηγήσουμε
το παιδί προς τη "δια βίου" άσκηση για την υγεία, γίνεται φανερό ότι θα πρέπει να διαχειριζόμαστε μεγάλο όγκο πληροφοριών.
Αυτή ακριβώς η ανάγκη ικανοποιείται με τη συστηματική αξιοποίηση της πληροφορικής.
Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις προαναφερόμενες θεωρίες, δημιουργήσαμε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ανατροφοδότησης της
προσπάθειας των παιδιών στη φυσική αγωγή. Tο σύστημα αυτό εφαρμόζεται με το ειδικά σχεδιασμένο
λογισμικό 'Αθλος.
Βασικές παιδαγωγικές λειτουργίες του προγράμματος
- Προβάλλεται και αξιολογείται η πρόοδος του παιδιού και όχι η κατάταξή του στην ομάδα.
- Βάζει τον μαθητή σε διαρκή αλληλεπίδραση με τα όρια του και το αποτέλεσμα της προσπάθειας που
καταβάλλει για να βελτιωθεί. Η συγκεκριμένη λειτουργία συμβάλλει στην εσωτερική παρακίνηση.
Πλεονεκτήματα
- Μέσα από μια απόλυτα ανοιχτή δομή δίνει τη δυνατότητα στον καθηγητή φυσικής αγωγής να χαράξει
στρατηγική και να καταστρώσει το πρόγραμμά του για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα
(σχολικό έτος, τρίμηνο, τετράμηνο), δηλαδή να θέτει εφικτούς στόχους σε επίπεδο σχολείου, τάξης, τμήματος και μαθητή.
- Ο καθηγητής φυσικής αγωγής διαχειρίζεται και αξιολογεί την ατομική πρόοδο του κάθε μαθητή,
με βάση σταθμισμένες δοκιμασίες, που μπορεί να επιλέξει από έναν κατάλογο προτεινόμενων
δοκιμασιών ή με βάση δοκιμασίες, ερωτηματολόγια ή φύλλα ελέγχου, που μπορεί να σχεδιάσει ο ίδιος.
- Εκδίδει επιστολές προς τους γονείς για την πρόοδο των παιδιών τους.
- Παράγει ατομικές και ομαδικές καταστάσεις με την εξέλιξη των επιδόσεων των μαθητών για διάφορα χρονικά διαστήματα.
- Δημιουργεί ατομικές και ομαδικές γραφικές παραστάσεις και διαγράμματα σωματικής και κινητικής ανάπτυξης.
- Επίσης εκδίδει αναλυτική και συγκεντρωτική κατάσταση βαθμολογίας ανά τμήμα.
- Τέλος εξάγει συμπεράσματα σχετικά με την παρέμβαση στην ανάπτυξη των παιδιών και οδηγίες για τη συνέχιση της εφαρμογής των προγραμμάτων.
Οφέλη
- Με τον 'Αθλο αναβαθμίζονται οι υπηρεσίες που παρέχει το σχολείο με την εισαγωγή της τεχνολογίας της
πληροφορικής στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Τεκμηριώνεται εύκολα και παραστατικά το αποτέλεσμα του έργου του γυμναστή στον τελικό
αποδέκτη που είναι το ίδιο το παιδί και οι γονείς του.