ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑΣ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΟΥ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ (ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ) ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ASPERGER

Ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εξελικτικής Ψυχολογίας,
Πανεπιστήμιο Αθηνών, 29 Μαΐου–1 Ιουνίου 2008.

Βογινδρούκας Ι., Πρωτόπαπας Α., Γρηγοριάδου Ε., Παππή Α., Παπάζη Μ., Παπαρίζος Κ., Σελήνη Ε., Σταμπουλάκη Χ., Χελάς Ε.

Σκοπός: Ένα από τα χαρακτηριστικά της ειδικής γλωσσικής διαταραχής και του συνδρόμου Asperger είναι οι δυσκολίες που σχετίζονται με το εκφραστικό λεξιλόγιο. Βασικά συμπτώματα είναι η δυσκολία στην ανάκληση εννοιών, η παρουσία παραφασιών, κυρίως σημασιολογικών και φωνολογικών – νεολογισμού και το χαμηλό εκφραστικό λεξιλόγιο. Σκοπός της μελέτης είναι η σύγκριση των αποτελεσμάτων αναφορικά με το εκφραστικό λεξιλόγιο στις δύο ομάδες της έρευνας σχετικά με το εύρος λεξιλογίου και την ποιοτική ανάλυση των παραφασιών που τα παιδιά του δείγματος της έρευνας παρουσιάζουν. Υλικό: Για τη διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η ελληνική έκδοση του Word Finding Vocabulary Test (Renfrew 1995). Μέθοδος: Στην παρούσα έρευνα συμμετέχουν 30 παιδιά ηλικίας 4-8 ετών. Δεκαπέντε από αυτά παρουσιάζουν ειδική γλωσσική διαταραχή και τα υπόλοιπα σύνδρομο Asperger. Τα διαγνωστικά κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν ήταν αυτά του DSM- IV. Αποτελέσματα: Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα δείχνουν ότι διαφορές παρατηρούνται στο εύρος του λεξιλογίου ανάμεσα στις δύο ομάδες. Επίσης, παρατηρούνται ποιοτικές διαφορές στις παραφασίες που γίνονται κατά τη διάρκεια της εξέτασης καθώς επίσης και στο είδος των παραφασιών. Από τα αποτελέσματα της έρευνας υποστηρίζεται ακόμη η επίδραση του δείκτη νοημοσύνης στο εύρος του εκφραστικού λεξιλογίου. Συζήτηση: Τα ευρήματα σχολιάζονται σε σχέση με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις δυσκολίες της κάθε διαταραχής.