Ανακοίνωση στο 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας.
Βόλος, 14–17 Μαΐου 2009
Οι επιδράσεις της εξάσκησης στις διαστάσεις που εμπλέκονται στην παρεμβολή Stroop (ανάγνωση λέξης, κατονομασία χρώματος) παραμένουν διαμφισβητούμενες. Αναφορικά με την ανάγνωση, πρόσφατες μελέτες υποστηρίζουν ότι πριν παραχθεί η σωστή απάντηση (κατονομασία χρώματος) πρέπει να κατασταλεί η κυρίαρχη απάντηση (ανάγνωση λέξης) και η καθυστέρηση αυτή αντανακλά το μέγεθος της παρεμβολής. Η θέση αυτή προβλέπει μείωση της παρεμβολής με βελτίωση μόνο στην κυρίαρχη διάσταση, εφόσον ταχύτερη επεξεργασία στην ανάγνωση θα επιφέρει και ταχύτερη καταστολή της. Η κατονομασία χρώματος θεωρείται ότι έπεται της ανάγνωσης είτε λόγω λιγότερης εξάσκησης, οπότε περισσότερη εξάσκηση μπορεί καταρχήν να μειώσει ή να αντιστρέψει την παρεμβολή, είτε λόγω εγγενούς διαφοράς στην επεξεργασία των δύο διαστάσεων από το γνωστικό σύστημα, οπότε η επίδραση της εξάσκησης υποβαθμίζεται. Στην παρούσα μελέτη διερευνήθηκαν οι επιδράσεις της εξάσκησης στην ανάγνωση λέξεων και κατονομασία χρωμάτων στην παρεμβολή. Επί τέσσερις ημερήσιες συνεδρίες των 15 λεπτών, δύο ομάδες από 12 ενήλικες εξασκήθηκαν είτε στην κατονομασία χρώματος μη λεκτικών ερεθισμάτων, είτε στην ανάγνωση άσπρων λέξεων. Πριν και μετά την εξάσκηση, μετρήθηκε το μέγεθος της παρεμβολής και οι επιδόσεις τους στην ανάγνωση και κατονομασία χρωμάτων. Προκειμένου να διερευνηθούν περαιτέρω οι επιδράσεις της βελτίωσης στις διαστάσεις εξάσκησης, ανάλογη διαδικασία πραγματοποιήθηκε σε παιδιά 9–10 ετών, των οποίων τα περιθώρια βελτίωσης στην ανάγνωση και κατονομασία χρωμάτων είναι μεγαλύτερα. Οι επιδόσεις όλων των ομάδων συγκρίθηκαν με αυτές ενηλίκων και παιδιών στους οποίους χορηγήθηκαν πανομοιότυποι έλεγχοι πριν και μετά από ένα τετραήμερο χωρίς καμία εξάσκηση. Τα αποτελέσματά μας αντιπαραβάλλονται με προβλέψεις για τις επιδράσεις της εξάσκησης που απορρέουν από κυρίαρχες ερμηνείες του φαινομένου Stroop.
Λέξεις κλειδιά: παρεμβολή Stroop, εξάσκηση, ανάγνωση