Διαφοροποίηση διαγνωστικών κατηγοριών στο ατομικό περίγραμμα επίδοσης του λογισμικού ΛΑΜΔΑ

Ανακοίνωση στο 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας.
Βόλος, 14–17 Μαΐου 2009

Α. Πρωτόπαπας,1 Χ. Σκαλούμπακας,2 Ι. Βογινδρούκας,3 Τ. Κόρπα,4 & Χ. Καμπάκος5
1Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου, Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»
2Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Αθηνών, Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής
3Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Βορείου Ελλάδος, Θεσσαλονίκη
4Ειδικό Iατρείο ΔΕΠΥ, Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Αθηνών, Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής
5Ειδική Θεραπευτική Μονάδα για τον Αυτισμό, Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής

Το λογισμικό ΛΑΜΔΑ περιλαμβάνει δύο συστοιχίες δοκιμασιών για την αυτοματοποιημένη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών στο γραπτό και προφορικό λόγο. Είναι σταθμισμένο σε τυχαίο αντιπροσωπευτικό δείγμα 1322 μαθητών Β′–Δ′ Δημοτικού και Ε′ Δημοτικού–Β′ Γυμνασίου. Αξιολογούνται: ταχεία αναγνώριση οπτικών και λεκτικών ερεθισμάτων, ιστορική και γραμματική ορθογραφία, προφορική και γραπτή κατανόηση, χρόνος μελέτης κειμένου, μορφοσύνταξη, λεξιλόγιο, εργαζόμενη μνήμη και μη λεκτική νοημοσύνη. Παρέχεται ατομικό περίγραμμα επίδοσης για κάθε μαθητή, σε τετραβάθμια κλίμακα (εκατοστημόριο <10, 10–25, 25–50 και >50) χωριστά για την ακρίβεια και την ταχύτητα κάθε δοκιμασίας. Τα ψυχομετρικά χαρακτηριστικά του λογισμικού δείχνουν ικανοποιητική συνοχή, αξιοπιστία επανεξέτασης και συγχρονική εγκυρότητα κριτηρίου για καθεμιά επιμέρους δοκιμασία σε κάθε τάξη. Προκαταρκτικές αναλύσεις διάκρισης με περιορισμένο δείγμα μαθητών Β′–Δ′ Δημοτικού χωρίς μαθησιακές δυσκολίες (Ν=50) και μαθητών με δυσλεξία (Ν=15) ή αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (Ν=10) δείχνουν επιτυχία ταξινόμησης >90% με βάση το ατομικό περίγραμμα. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται τυπικά περιγράμματα επίδοσης για ποικίλες διαγνωστικές κατηγορίες (δυσλεξία, διαταραχή λόγου, ΔΕΠ/Υ, Asperger, γενικές μαθησιακές δυσκολίες) και ανάλυση διάκρισης μεταξύ των διαγνωστικών κατηγοριών και μαθητών χωρίς μαθησιακές δυσκολίες με παραμετρική ανάλυση γραμμικής συνάρτησης διάκρισης και μη παραμετρική πολυωνυμική λογιστική παλινδρόμηση. Τα αποτελέσματα τεκμηριώνουν τη θεμελιώδη εγκυρότητα του ΛΑΜΔΑ ως εργαλείου ανίχνευσης μαθησιακών δυσκολιών. Τα ευρήματα συζητούνται αναφορικά με την εφαρμογή και τη χρησιμότητά τους στην εκπαιδευτική και κλινική πρακτική, ενώ τονίζεται η αναγκαιότητα εξειδικευμένου προσωπικού για την ερμηνεία και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων.