Ανακοίνωση στο 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας (Ρόδος, 22-24 Μαΐου 2003)
Αθανάσιος Πρωτόπαπας1, Χρήστος Σκαλούμπακας2, Δημήτριος Νικολόπουλος3
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου
2
Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Ραφήνας, Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής
3
Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Το λογισμικό εΜαΔύς είναι μια εφαρμογή αυτόματης αξιολόγησης γνωστικών και αισθητηριακών δεικτών με έμφαση σε στοιχεία που απαρτίζουν το τυπικό προφίλ της ειδικής μαθησιακής δυσκολίας στο γραπτό λόγο. Περιλαμβάνει οκτώ ασκήσεις σε μορφή παιχνιδιών, με στόχο την ανίχνευση πιθανών μαθησιακών δυσκολιών (μ.δ.) για την παραπομπή προς αξιολόγηση από εξειδικευμένο προσωπικό. Στην πρώτη δοκιμαστική εφαρμογή χρησιμοποιήθηκε ως εξωτερικό κριτήριο εντοπισμού μ.δ. η κρίση αρμοδίων επαγγελματιών, βασισμένη σε συστοιχία δοκιμασιών κλινικής αξιολόγησης που περιλαμβάνει: ανάγνωση και επανάληψη ψευδολέξεων, ανάγνωση και ορθογραφία λέξεων και κειμένου, κατανόηση κειμένου, διάκριση και απομόνωση φωνημάτων, μνήμη αριθμών, αριθμητική και μη λεκτική νοημοσύνη. Τα στοιχεία από 137 μαθητές Α' Γυμνασίου έδειξαν ότι οι αυτοματοποιημένες μετρήσεις βρίσκονται σε κλινικά και στατιστικά σημαντική συνάφεια με τις αντίστοιχες μετρήσεις της κλινικής αξιολόγησης. Η αξιοπιστία μεταξύ δύο κριτών για τον εντοπισμό μ.δ. ήταν 85%. Η διακριτική ανάλυση έδειξε επιτυχία 92% στον εντοπισμό μ.δ. από τις μετρήσεις του λογισμικού για τους 116 μαθητές για τους οποίους υπήρξε εξαρχής συμφωνία των κριτών. Συμπεριλαμβάνοντας και τους υπόλοιπους μαθητές, μετά από συμφωνία των κριτών, το ποσοστό επιτυχούς ταξινόμησης του λογισμικού ήταν 80%. Συνεπώς, η ψυχομετρική επάρκεια του λογισμικού εΜαΔύς κρίνεται ικανοποιητική. Ως εκ τούτου, η αυτοματοποιημένη ανίχνευση μ.δ. αποτελεί μια ρεαλιστική προοπτική για σχολεία χωρίς καταρτισμένους εκπαιδευτικούς σε περιοχές μακριά από ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες.