Ανακοίνωση στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο «Η Ευρωπαϊκή Διάσταση της Ειδικής Αγωγής: Ανάδυση μιας άλλης φυσιογνωμίας».
Αθήνα, 19–21 Νοεμβρίου 2004
Το λογισμικό εΜαΔύς έχει κατασκευαστεί από το Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου για τον αυτόματο εντοπισμό μαθητών με πιθανά μαθησιακά προβλήματα. Η εγκυρότητα της ανίχνευσης έχει ελεγχθεί σε 137 μαθητές Α′ Γυμνασίου βάσει ανεξάρτητου κριτηρίου από κλίμακα μαθησιακής αξιολόγησης (ΚΛΙΜΑ). Η ανάλυση διακριτικής ικανότητας του λογισμικού οδήγησε σε εξίσωση διάκρισης μεταξύ μαθητών με και χωρίς μαθησιακά προβλήματα, με εγκυρότητα 90% για μη αμφισβητούμενες περιπτώσεις. Άλλη ανάλυση έδειξε ότι η κρίση των ειδικών μπορεί να προβλεφθεί από τις αντικειμενικές επιδόσεις στην ΚΛΙΜΑ με επιτυχία 97,5%. Συνεπώς, η χορήγηση της ΚΛΙΜΑ μπορεί να χρησιμεύσει απευθείας ως κριτήριο εγκυρότητας του λογισμικού, προσεγγίζοντας με ικανοποιητική ακρίβεια την κρίση των ειδικών. Έτσι, για την επιβεβαίωση της εγκυρότητας του λογισμικού, χρησιμοποιήθηκε η ΚΛΙΜΑ ως κριτήριο αναφοράς. Σε νέο, ανεξάρτητο δείγμα 65 μαθητών Α′ Γυμνασίου, εμπλουτισμένο σε περιστατικά με μαθησιακές δυσκολίες, χορηγήθηκαν η ΚΛΙΜΑ και το εΜαΔύς. Θέτοντας το κριτήριο εντοπισμού στο 10% του δείγματος, το εΜαΔύς εντόπισε σωστά τους 11 από τους 14 μαθητές (79%) με δυσκολίες και έναν χωρίς δυσκολίες, ενώ απέτυχε στον εντοπισμό τριών. Αφήνοντας το κριτήριο στο πραγματικό ποσοστό (20% βάσει της ΚΛΙΜΑ), το εΜαΔύς εντόπισε και τους 14 μαθητές με δυσκολίες (100%), καθώς και 14 χωρίς δυσκολίες, σε συμφωνία με προηγούμενα ευρήματα που έδειξαν 50% εξειδίκευση. Άρα, στο βαθμό που οι δοκιμασίες της ΚΛΙΜΑ αποτυπώνουν με ακρίβεια την ύπαρξη ή όχι μαθησιακών δυσκολιών, το λογισμικό πετυχαίνει να εντοπίσει τους μαθητές με δυσκολίες σε ποσοστό της τάξης του 90%. Συνεπώς, με βάση τα ποσοτικά ευρήματα, η αυτοματοποιημένη διαδικασία εντοπισμού είναι αποτελεσματική και εφαρμόσιμη.